|
|
|
|---|---|
|
Har idag en M2a som daily driver, snitter runt 1,3 / blandad körning. Var på en bilträff i helgen och kom då i kontakt med en ägare av en m4a och han sa att han snittar runt 0,8 /blandad körning. Är nu nyfiken på ni som använder era m4a vad ni snittar på? | |
| Naturligtvis drar inte en M4, vid något som ens liknar blandad körning, 0.8. Det åker man knappt runt med tvålitersfyra på. Vid lugn landsvägskörning är det säkert möjligt att åka snålt med den dock. Man får nog främst se det som att han var väldigt nöjd med sin bil och lite selektiv med vilka förbrukningar han valde att komma ihåg ;-) | |
|
Om "blandad" körning är 85km/h landsväg 98% av körningen kan det vara teoretiskt möjligt. Men knappast sannolikt att någon kan lyckas med det. Själv ligger jag på ca 1.2l/mil med min M2. |
|
| Hade en M4 som hyrbil i Tyskland. Snittade vid pump 1,2 vilket jag tycker var bra. DSG var det på denna. Jag höll inte igen om man säger så... | |
|
Haha! Som tidigare påpekats så drar inte en M4 0,8 l/milen i någon blandad körning. Men visst kan den dra 0,8l/milen när den går i jämn fart i 70km/h på plan mark. Då drar min bil 0,65l/milen, men inte har jag en blandad förbrukning på 0,65/milen för det... |
|
|
Jag skulle vilja säga så här. Om man har en M4 och kör den på 0.8 (eller under litern för den delen) så har man fel bil. Eller gillar utseendet så mycket att det är värt pengarna. Eller gillar vägbrus, eller stötig komfort så mycket att man är beredd att betala en saftig premie för det. Jag håller iofs inte igen, men min drar väl runt 1.3l milen. Nu kör jag inte jättelånga sträckor men det verkar inte spela så storroll. Färddatorn har väl sniffat ner mot 0.85 eller så någon sträcka med varm motor och jämn fart typ 70-90 men det är sällsynt (fast jag vet inte egentligen eftersom jag i princip aldrig kollar om jag inte kommer på att oj, jag har ju kört lite jämnt här nu i 5 minuter). Med det sagt, vill man äga en M4 och köra den på 0.8l milen så är det självklart upp till var och en. Men jag förstår inte varför, alls. |
|
| Ja, vad ska man säga, jag har som sagt själv en m2a och blev förvånad när han sa att han snittar 0,8 med tanke på motorn i en m4a. Jag provade för skojs skull idag att hålla en jämn fart på motorväg i 110 till 120 km/h (körde 2 timmar totalt).Hade nollat datan för snittförbrukningen innan och visst låg den på runt 0,8 vid lugn körning men satans va tråkigt jag hade. | |
| Mammaspojke, se det går ju! Men det missförstås såklart när sin lägsta möjliga förbrukning marknadsförs som ”blandad”. | |
| Nu har jag inte haft min m2a särskilt länge och det är väl därför lätt hänt att jag blir extra tung i foten men pga bilens tankstorlek blir det besök hos macken säkert 3 gånger i veckan. Såg i en Youtube klipp där föraren beskrev bilen som överraskande törstig och tänkte att han överdrev men ja, nu när man väl äger en så dricker den faktiskt otroligt jävla mycket (även fast man har riktigt kul under tiden). | |
| Så mycket dricker den väl inte om du kör den i motorvägsfart på 0,8l/mil? Problemet är snarare att den har liten tank. 70l hade behövts. Det andra är att den är rolig att köra så du vill gasa på och då drar alla bilar mer. | |
| Grelle , nej det med 0,8 var bara något jag ville prova idag för att se hur lågt bränsleförbrukningen kunde komma ner till men jag snittar på ca 1,3 i stadskörning/blandad körning . | |
| Jo, men du hade inte direkt kört en 320d med samma körstil på 0,6l/mil heller då... de som har de bästa förbrukningssiffrorna kör hela tiden som du gjorde när du hade tråkigt och pressade dig själv. | |
|
Körde Göteborg - Köpenhamn på 0.8 så det går definitivt. Blandad körning är ju ett luddigt begrepp, men enligt mätaren så brukade jag ligga precis över litern, 1.1-1.2. Vid aktiv körning 1.5-1.6. Verkligheten är givetvis något högre men jag var förvånad över hur lite den drog. |
|
| Håller med om tanken, att bilen drar mycket stör mig inte direkt med tanke på hur kul den är att köra. Men 70 liters tank hade varit välkommet. | |
| Nimgaard, det vill jag ha även i min. 52 liter fungerar säkert utmärkt i en 220d, men redan i en M235i känns den liten. 70l som tillval vore lagom. 90l är onödigt stort. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.