AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.060

E61 535D LCI överladd / limp mode. Felsökning.

Sida 1 av 2
He
330
HenrikA
535D Touring M-sport 2009
M5 3.8 1992
M535 1987
hejsan, nu vänder jag mig hit i hopp om hjälp i min felsökning.

Jag har en E61 535D 2009 LCI som överladdar / går i limp mode i höga hastigheter, ungefär i 200km/h när den skall lägga i 5an vid full gas, aldrig annars. När det händer försvinner allt laddtryck och den varvar inte mer än 3.5k , startar man om bilen så fungerar den igen. Kör man normalt så funkar bilen som den ska.

felkoderna som är återkommande är 0041aa (boost pressure sensor) och 00428b (boost pressure control low pressure stage, deviation)

Läser jag av med INPA samtidigt som jag kör så kan begärt ladd vs faktiskt ladd skilja upp emot 04-0.5bar vid vissa tillfällen. Jag tror att bilen går i limp-mode pg.a att laddet diffar mer än 0.4 mot begärt.

Bilen är steg 2 optimerad med 3" downpipe utan DPF, EGR är avstängd i mjukvaran. Jag har varit hos två olika företag och fått bilen optimerad med 3st olika mjukvaror så jag tror inte det är där felet ligger. Söker man på nätet så verkar många ha liknande problem när man tar bort DPF pga för lågt mottryck så överspoar turbon. Någon med liknande problem här?

Vad jag har gjort för att försöka åtgärda felet:
*Bytt alla vacuumslangar
*Bytt båda magnetventilerna som reglerar laddtryck och avgaser mellan lilla/stora turbon
*Kontrollerat så att jag har tillräckligt med vacum, även under färd med vacummätare. Vilket jag har.
*Kontrollerat så att vacum släpps på stora turbons wastegate vid rätt varvtal, dvs att magnetventilen öppnar, vilket den gör.
*kontrollerat alla wastegate-klockor så att dom drar och håller vacuum.
*Bytt dieselfilter och kört payback tillsats i dieseln .
*Bytt LMM och luftfilter.
*bytt gummitätningen till map-sensorn
*bytt alla packningar till insuget och tagit bort virvelspjällen (block off kit)
*bytt slangar och packningar till intercoolern från turbon.

När jag filmar med kamera på den stora turbons wastegate och lägger vacuum på den så rör den sig knappt, någon millimeter sådär men inte mycket, vet inte om det är normalt? Den verkar gå lite trögt.

Får ju felkod på map-sensorn så jag skall nog testa byta den här näst, även om ena "trimmaren" sa att den var OK i bmws egna testsystem som testar den vid atmosfärstryck, då avvek den knappt någonting men jag tänker att den kanske läser fel vid högre laddtryck.

Är det någon här som haft liknande problem vid dpf off eller original maskin? Förmodligen så finns problemet även med DPF men den ligger precis inom gränserna för att inte gå i limp mode.

Jag funderar nu på att byta map-sensorn och eventuellt laddluft-temp givaren ifall den kan ha något med bränsletillförseln att göra. Funkar inte detta så antar jag att det är en ny stor turbo som behövs, eventuellt nya spridare om det är något bränslerelaterat (fick byta spridare nummer 6 som rasade helt och hållet för ett tag sedan). Men jag får inga felkoder på bränsletryck och den verkar hålla sina 1699-1700 bar fint hela tiden.

Väldigt skumt.. hoppas att någon haft ungefär samma problem.

Tack på förhand

thekinglives
Som nummer 1 vid dessa fel/symptom hade jag bytt map sensor, denna kostar inte några fantasisummor och löser nog ditt problem.
BYT.
He
330
HenrikA
M5 3.8 1992
M535 1987
tjena.

jag har beställt en ny MAP sensor som jag skall testa med. Funkar inte det så blir det nog till att byta turboagget, eventuellt båda. Kanske hybrid-turbos.

Någon som har erfarenhet av att byta turbos på 335/535D? Man bör väl klara detta med enbart framänden upphissad på pallbockar.

MVH
He
330
HenrikA
M5 3.8 1992
M535 1987
Har bytt map-sensor och nu verkar jag inte få Limp-mode längre. Skönt! Mycket nytt och bytt pg.a detta.. Men nu verkar det funka bra :)

MH
6
MHansson
E60 535d 2008
Hallå, tänkte bara fråga, kändes även din bil tröttare än normalt med dessa koder? Precis som att någon snott 40-50 hästar av dig ? Har nämligen samma problem samtidigt som att de känns som att mycket effekt försvunnit över 3000rpm, förövrigt har ja samma setup som du o även bytt alla vacum slangar idag😅
He
330
HenrikA
M5 3.8 1992
M535 1987
Hej, Jag har samma problem fortfarande, det uppenbarades sig igen. Nästa operation för mig är att byta dieselpump till en R90. Vem har du optimerat bilen hos?

Bilen går som ett skott hela vägen upp till 200km/h , ingen effektförlust.

Det är inte ovanligt att dessa två ventiler med nummer 1 på går sönder, testa byta dom.

Länk

Glöm inte läsa felkoder.
MH
6
MHansson
E60 535d 2008
Jag optimerade hos gdm, Min känns iallafal tröttare efter 3000rpm än när optimeringen var nygjord, fortfarande bra ork men kändes tydligare när stora turbon kicka in innan..
mina koder är,
4212 glödplu cyl 1
428b unknown fault code
41ab skiftar till 41aa
3ff1air mass meter intermitent
4521 boost pressure control circut negative deviation permanent
He
330
HenrikA
M5 3.8 1992
M535 1987
Ungefär samma felkoder som jag har/hade. 428b är det som triggar limp mode (verkar som han försökt mappa bort den koden? Eftersom att det står unknown.

Den heter iaf 00428b - Boost pressure control low pressure stage, deviation"

4521 kan vara ventilerna jag nämnde. Kommer din air-mass kod tillbaka om du raderar den? Isåfall skulle jag bytt luftmassesensorn. Dessa två koder har jag ibte haft men dom kan vara orsaken till att din bil tappat kraft efter 3000 rpm (stora turbon är aktiv efter 3k rpm)

Men de löser förmodligen inte ditt limp mode i höga hastigheter .

Min gick med i limp mode med gdms map, deras "383hk map" är ju gjord på en pre-lci 535d. Dessa har en mycket kraftigare dieselpump än LCI modellerna. Dock har jag testat en annan tuner efteråt med samma resultat. Blir att byta till en r90 pump nu (pre lci) och lämna på riktig mappning i bänk.
MH
6
MHansson
E60 535d 2008
Läser ur med delphi så kanske därfor den inte fattar koden? Bara en tanke.
Nu har jag kört några mil ganska hårt utan limp, då får jag bara
428b
41ab

Har även en vän till mig med 535d e61 06 pre lci, samma setup o samma problem som mej..👎🏻 Så osäker om r90 pumpen hjälper dig..👎🏻
He
330
HenrikA
M5 3.8 1992
M535 1987
Okej ! Nej jag är inte heller det minsta säker på att det skulle hjälpa med r90 pump tyvärr. Bilen laddar ju för mycket, skall ladda typ 2.2-2.3 bar men är uppe på 2.57 som högst typ innan limp mode går i. Kan ju vara wastegaten på stora turbon som inte öppnar tillräckligt, men det är så många som har problemet

Jag har testat sätta vacuum på min WG på stora turbon hela tiden men känner ingen minskning i effekt och den laddar fortf för mycket..

Känns inte som att det är mappen heller men man vet ju inte, vissa har ju löst det med en ny optimering. Vanligt fel att turbon överspoolar när man tar bort dpf.
MH
6
MHansson
E60 535d 2008
Överspolningen har jag sett på utländska forum att dom löst med o montera extern wg där egren sitter, även hört att någon portat upp wg hålet i avgashuset,, känner dock inte för o riva av turbona.. då är de alltså mapsensor som sätter limp ? En snabb tanke för o lösa de då vore antingen ett motstånd på kablarna till den, eller flytta ut mapsensorn på en slang o med hjälp av ett tkors läcka ut en liten del så sensorn bara läser 2.3-2.4..?😅🤔
He
330
HenrikA
M5 3.8 1992
M535 1987
Japp, har läst allt på nätet om överladdande 335/535d hehe... verkar ju bara vara en snubbe som gjort så med wgn.. de som stör mig är att de finns ju ungefär lika många som kör med steg 2 där allt funkar. Krävs kanske en riktigt bra map för det .

Har också tänkt i dina banor med map-sensorn och att släppa ut lite där eller en hederlig pysventil i ett T-kors till map-sensorn ;) inte alls omöjligt att jag provar det, vi får hålla varandra uppdaterade hehe.

Vet inte hur man skulle räkna ut vilket motstånd man behöver på den, undra om den är 0-5v bara.

Ska montera ner DP i helgen och testa hur mycket WGn öppnar, det går ju att justera den lite på en mutter.
He
330
HenrikA
M5 3.8 1992
M535 1987
har haft nere downpipen idag och bytt växellådsolja igen (Delbyte 2).

Tycker wastegaten borde öppna mera? Hjälper jag den in lite så stannar den där (slutet av videon) men den öppnar inte så mycket med enbart vacuum. (kör lika mycket vacum som där ska vara ungefär).

Justerade wastegatearmen lite granna men tror inte att det löst problemet, man vill ju inte ha flärpen hängandes helt lös heller så så mycket kan man ju inte justera in den.

MH
6
MHansson
E60 535d 2008
Vad använder du för vacumkälla? Svårt o veta, kan va att den förlitar sig på att avgastrycket ska hjälpa den o öppna..? För tillfälet har jag flyttats ut mappsensorn på ett tkors, ett högre tryck är lättare o bibehålla med liten wastegate, säg att mattsensorn tror att jag laddar 2.4 men jag laddar säg 2.6 med den flyttad, då borde wastegaten räcka, änsålänge ingeb limp iaf😂
He
330
HenrikA
M5 3.8 1992
M535 1987
Okej, har du kört några fullgasrepor över 200-220km/h utan limp? Har du någon bild på konstruktionen? 6-8mm rör ner i "packningen" sen en typ 8mm slang med ett tkors på? Kör du ena öppningen på t korset rakt ut eller har du något att reglera med ? Eller har du stoppat ner en ände på t korset rakt ner i packningen ?

Sant att avgaserna hjälper ju wgn att öppna med. Får se om de gjort någon skillnad eller om jag ska ändra tillbaka det igen.

Jag använder en vacumpump som man har när man luftar bromsar.

Ha det
He
330
HenrikA
M5 3.8 1992
M535 1987
Att spänna wgn en aning gjorde ingen skillnad iallafall. Det måste ju nästan vara fel på mappen. Enligt Inpa så har den ju bra bränsletryck i railen hela tiden tills den går i limp mode.

Önskat ladd vs faktiskt ladd kan ju variera kraftigt även vid vanlig motorvägskörning i 110km/h , upp till 0,45 bar typ.
Jo
9
Joker_Fly
535D 2008
samma problem som er.. kommer montera extern wg i vinter återkommer med resultat
löser ni det posta gärna !!
Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
Jag vet inte om jag tillför något nu, men min bil med 2 turboaggregat hade tvärtom felet av vad ni har, min laddade inte som den ska på låga varv.

I mitt fall vart det en ventil som sammanlänkade tryckrören från båda turbosarna, från den ventilen blev det ett stort rör som gick till intercoolern..

Om det finns en sån sammanlänkning på 35D (borde det väl eftersom ni har två turbo) så skadar det inte att försöka dra reglaget för hand, det ska gå lätt när det funkar, mitt satt stenfast

Jag har förvisso inte wastegate:ar, men ventilen kan väl vara där ändå?
MH
6
MHansson
E60 535d 2008
Så som jag gjort är 15cm slang-kors-10cm slang-givare och ca 8cm slang från tkorset sen rakt i atmosfären, inte fått limp en ända gång sen jag gjorde de. Plockar jag bort de så går den i limp vid 180-200 varje gång så de har hjälp mycket🤣
Jo
9
Joker_Fly
535D 2008
Förklara bättre vad du gjort
He
330
HenrikA
M5 3.8 1992
M535 1987
jag har löst mitt problem med en annan trimfil/map nu. Antingen lurar man systemet som Mhansson eller så lägger man i en vassare map så att begärt VS faktiskt ladd inte skiljer så pass mycket så bilen går i limp mode. Du begär det laddtrycket som bilen "skenladdar" till, på ett ungefär.

eller så monterar man extern WG.

Skulle vara kul att se hur Mhansson gjort lite mer precist, hur har du löst det vid anslutningen till insuget? Stoppat ner ett T-kors i gummipackningen? Det finns ju ingen "pip" på insuget att fästa någon slang på menar jag.

nu måste jag bara byta ventilkåpspackning och ta tag i ett irriterande avgasläckage runt turbosarna någonstans.. fler som märkt av att det är svårt att få det tätt mellan turbo och downpipe?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.