AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
4.675

Rostskyddsbehandling dinitrol underrede

Har en F31 lci som jag Har funderingarna på att rostskyddsbehandla med dinitrol då jag tänkt ha kvar den en längre tid.
Rost är ju något man vill försöka undvika till varje pris men min fråga är om det är värt pengarna? Fungerar det eller är det bara hokuspokus? Vore tacksam om någon med erfarenhet kan svara alternativt visa bilder.

Mvh Berks
Jag gjorde efter mkt funderande en dinitrolbehandling på min e91a. Blev mkt nöjd och den lilla ytrost jag hade i bakvagnen blästrade de och behandlande. Ser mkt bra ut nu cirka 1,5 år senare och eget en vinter.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag behåller ofta min bilar en längre period och har rostskyddsbehandlat min F13 och F30. Jag tror absolut det är värt pengarna om man behåller bilarna längre än att de är 8-10 år gamla. Det är då man börjar se att de oskyddade partierna under bilen börjar bli mer eller mindre angripna.

På min 530i E60 som jag hade från 2005 till 2015 hade rosten börjat få fäste på vissa delar av golvet under plastskydden. Inget allvarligt, men när det börjat är det jobbigt att hålla efter. Jag märkte det när jag bytte bromsrör efter fått nedslag på besiktningen. I övrigt var skicket så att många trodde att bilen var ny. Bromsrörsbytet hade inte behövts vid rostskyddsbehandling och bara det hade varit värt kostnaden.

Så jag vill säga att det är värt det om du behåller bilen länge. Vid försäljning tidigare är det ett plus som kan göra bilen mer lättsåld, men säkert inget som ger mer betalt.
Tack så hjärtligt för snabba svar. Som sagt har jag gått i tankarna både fram och tillbaka. I dags läget är det några bultar i bakvagnen samt dämpar upphängningen i bak som är lite rostig så blir till att boka en tid innan kommande vinter.
Tack för svar en en gång 👍🏻👌🏻
Visa användare
442
PWtec
BMW Z4 sDrive 35i
Porsche Panamera GTS -16

För den som vill rostskydda själv:
Köp Kallpressad linolja och spruta underrede, balkar, dörrar mm.
Linoljan härdar på några dagar och tränger in och förseglat till och med befintlig rost. Tar 2-3 timmar.
Man får ha lite koll och torka ev. rinningar innan de härdar. (Annars måste oljan poleras bort)
Den kallpressade oljan har extremt små molekyler, ungefär 5000 ggr mindre än kokt linolja så den tränger in mkt bra.
Länk
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Linolja är bra, speciellt i hålrum för det kryper in överallt. Och som du sa, bra för gör-det-självaren. Tyvärr är den inte slitstark så på ytliga delar under bilen måste man göra om det årligen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.