AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.134

Felkod 428 535d 2008 steg 2

Jo
9
Joker_Fly
535D 2008
Började efter steg 2 optimering
Segdragning vid höglast (180 och stämpla generarar vid 220 felet)
Vakuum slangar bytta bälgarna provade läcker inte
Egr och dpf är borta
fick detta från carly
Tips ?
[IMG]Länk

Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Hej!
Har inte själv varit med om detta då min bil bara varit steg1 optimerad, så detta är ingen lösning :)
Det finns en del att läsa om detta problem, ex: Länk
eller:Länk
I Garagets länk verkar en person löst problemet med att byta bränslefilter, men jag har svårt att förstå vad det ska ha med cod 428 att göra!?!

I 5series.net så verkar det som att wastegate inte orkar med på Steg2 optimerade bilar, enligt några så blir det för högt turbotryck.
Många skriver att de bytt vakumslangar vilket jag också var tvungen att göra på min förra 535d då de till o med var helt av. Jag köpte silicon, sen vill jag minnas att jag satte en vakummätare på slangarna för att se att det verkligen blev vakum innan jag monterade slangarna, för att se att vakumpumpen fungerade.

En sak till som även jag utförde (och som någon skrev i 5series.net) var att jag motionerade wastgate och alla andra spjäll runt turbona. Då dessa är vakumstyrda så behövs det inte så mycket för att de inte öppnar/stänger som ECU vill/tror de ska göra.

Hoppas det löser sig!!

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
He
330
HenrikA
535D Touring M-sport 2009
M5 3.8 1992
M535 1987
Har samma fel, du kan läsa i min nyskapade tråd om det. Jag har bytt i princip allt som kan påverka, skall testa byta mapsensor nu annars blir det nog till att plocka ner turbosarna och motionera/kontrollera wastegaten på stora turbon . Man kommer åt den hyffsat om man tar av downpipen underifrån.

Verkar som att bilen slår ifrån när önskat vs faktiskt ladd diffar mer än 0.4bar , eller vid 2.51 bars överladd.. tror alla som har problemet går i limp mode vid 2.51 bar

Köper inte riktigt att wastegaten är för liten eller så, är rätt så säker på att problemet sitter någon annanstans. Det går ju många steg 2 335/535D på vägarna utan problem, min polare har en med samma mjukvara som mig och hans funkar perfekt. Dessutom så är det original-storlek på WGn på hybrid turbos etc och dessa kör folk typ 450-460hk med utan problem.

jag har filmat min wastegate på stora turbon och den rör på sig men jag tycker att den borde röra sig mer och lättare.
He
330
HenrikA
M5 3.8 1992
M535 1987
Har bytt map-sensor och nu verkar jag inte få Limp-mode längre. Skönt! Mycket nytt och bytt pg.a detta.. Men nu verkar det funka bra :)

Har inte kunnat testa mer än ett par gånger men fick alltid limp-mode när jag varvade ur 4an och skulle lägga i 5an i cirka 200km/h.

idag var jag uppe i 220-230 2 gånger.
Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Tummen upp🙂
Jo
9
Joker_Fly
535D 2008
Tack för svaren
Följande är bytt
Vakuumslangar alla som har med detta att göra är nya
motorfästen ej byt men bra vakuum finns och dom håller vakuum

alla klockor är vakuum testade håller vakuum

map sensor bytt
båda pressure diverters
Samma felkod som tidigare 428

Börjar tro att wastegaten är boven, antingen är stum eller så har min chipare strulat med programvaran

He
330
HenrikA
M5 3.8 1992
M535 1987
i samband med att jag bytte map-sensorn tog jag loss laddlufts-tempgivaren som sitter på röret efter intercoolern som går upp till insuget, denna var dränkt i olja, rengjorde denna.

jag fick alltid en 41aa kod ihop med min 428b vilket är en felkod för mapsesorn.

jag trodde också att min WG var fast när jag filmade den med "titthålskamera" för den rör sig väldigt lite. Vet inte om det är normalt eller inte. jag märkte att bilen laddade lite mindre och mer "kontrollerat" efter att jag bytt mapsensorn.

testade som sagt 3st olika mappar ifrån två olika företag.

Dock var det rätt så känt att mappare fick dom att gå i limp-mode med felaktig programvara. laddet skenar lite med Downpipe, det måste man räkna med.
Jo
9
Joker_Fly
535D 2008
får man fråga vilket företag som löste biffen
He
330
HenrikA
M5 3.8 1992
M535 1987
Inget av företagen löste problemet.. Gick i limp mode med alla 3 mapparna jag testade.

Här började man ju ana att det är fel på bilen. Bytte i princip allt som går förutom turbos och efter jag bytt map-sensorn så lyckades jag dra ett par repor till 230km/h utan problem, inte testat mer men jag tycker som sagt att bilen laddar mer kontrollerat nu och inte samma "skenladd" som förut.

testa rengöra din laddlufts-tempgivare med elektronikrengörning, den lirar ihop med LMM på något vis så visar den fel temperatur förhållande till temperaturen LMM läser av så kan bilen hamna i limp-mode.

Köpte du en original mapsensor? Jag köpte min på BMW i lettland.

Det känns som att wastegaten hade mått bra av att motioneras och smörjas lite, På din kanske det är värre än på min, Testa filma den.

Tänk även på att alla vacumslangar har med detta att göra, de två som försvinner in under insuget förser hela systemet med vacuum så dom kan vara smart att byta och sen mäta så att du har bra vacuum i dom när bilen går, så att inte vacuumpumpen är paj.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.