|
|
|
|---|---|
|
Vad tror vi om att lägga i en M57D30TU i en E28? Detta kan väl inte vara några problem? | |
| Varför inte en ylande m20 med stående trippel förgasare 😨 | |
|
Nej det har jag inga som helst planer på. Älskar denna diesel sexa! Bästa BMW gjort enligt mig. Och så gillar jag E28:AN |
|
| Därför skulle detta vara en festlig kombination 😀 | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag gillar kombinationen! :-) Nu är mitt intresse för dieselmotorer svalare än den absoluta nollpunkten, men jag gillar kombinationen och förstår dina känslor mot M57 (liknande de som jag har för M30) då det jag förknippar med M57 är en stark pålitlig och bra motor. Du lär gå över effekt- och vridmomentgränserna med råge så enda vägen framåt för detta byte är att bygga om bilen såpass mycket att den får klassas som ombyggt fordon. Då är den högsta möjliga effekten 15kW/100kg (om resten av bilen anses kunna hantera detta). Säg att din tjänstevikt hamnar på 1400kg, då är högsta tillåtna motoreffekt 210kW vilket passar fint då de kraftfullaste M57 ligger väl där runt 200-210kW. Avgasregler däremot... Din E28 bör ju rimligtvis vara tagen i bruk emellan 1980-1999 och då tror jag det är lite enklare avgasregler för ombyggda fordon med dieselmotorer (röktäthetstest ska kunna passeras och lite annat om jag minns rätt). Men just dieselmotorer och ombyggt fordon har jag ruggigt dålig koll på, här måste du kolla med SFRO. Eventuellt måste du kanske ta med alla vgasreningsmojänger (som tex EGR, DPF och allt vad det heter och all extrautrustning kring för att hantera allt detta) och original motorstyrsystem måste kanske också användas. Som sagt, är riktigt osäker här... Men att du måste bygga om bilen så att den klassas som ombyggt fordon och med alla tester och besiktningar och pappersexcersiser som det innebär måste du göra - det vet jag. Här måste du lägga in typ 10 000 bara i kostnader för olika tester som besiktningar, bullerprov med mera. Sen måste du planera in och budgetera en större ombyggnad av bilen för att klassas som ombyggt fordon (det innebär såklart en extra kostnad också). Men som sagt - fullt görbart! |
|
Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Som du säger detta är en väldigt pålitlig motor! Såg en begagnad på bildelsbasen som hade gått 160 000mil! Med status: går bra! Fantastiskt! Det är dock många som älskar M30:n. Och jag förstår er! Jag tänker mig en M57D30 142kw (193hk) 410nm (E39) Eller M57D30TU 150kw (204hk) 410nm (E46, E83) respektive 160kw (218hk) 500nm (E53, E60, E65, E83) Väljer faktiskt bort 200kw:aren. Men jag tänker att man kan ta tex bakaxel bromsar mm från en M535i E28 Den ska, vad jag förstår det som. Ligga på 160kw (215hk) dock levererar dom bara på 310 nm. E28:an i fråga är en 518i Årsmodell 88. Å andra sidan så kanske det går ta bakaxel från 540i E34 då den motorn levererar 400nm. Vad tror vi om vxl lådan då? Helst skulle jag vilja ha den sex växlade som sitter i bland annat E46:an. |
|
Det är inte säkert att kopmonenter från samma serie (fast annan modell) är tillräckligt för att det ska anses som ombyggt. Bedömningen om fordonet är ombyggt eller inte har ingenting med vad komponenterna klarar av (det är en separat punkt). Nu tror jag inte det ska vara några problem, men ha det i åtanke. För du måste komma upp i sådana modifikationer/ändringar att fordonet anses som ombyggt (för det måste du för att kunna ha en M57-motor). När den väl klassats som ombyggt så tar man sig en titt på komponenterna och gör en bedömning om de klarar 15kW/100kg (som är högsta tillåtna). Du kanske bara behöver utnyttja 10kW/100kg och då kanske kraven är en anings lägre. Nu pratar jag väldigt generellt här - men tror du förstår hur tankegången är här. Vet att många gillar GS6-37DZ men jag som ska ha M54-motor är inte så intresserad av den - främst då lutningen på dessa lådor inte är den korrekta. Satt det verkligen 6-växlad i E46 dieselmodeller? Hade inte dessa den förra generationen dvs GS5-39DZ (dvs 5-växlad och med den äldre 10-splines fattningen på input shaft)? E90 däremot fick GS6-37DZ/GS6-53DZ (dvs 6-växlade och med nyare 22-splines eller 26-splines fattning). |
|
Jag förstår vad du menar. E46 från 04 sitter det 6 Växlad låda i 330d GS6-53DZ. Samt E60/61 530d 04-05 Det borde ju funka? |
|
Aha, de gjorde ändåså bytet även för E46 diesel de allra sista produktionsåren! Du har så rätt så! Ja, jag och diesel :-) För M54-motorerna vet jag de lallade omkring och bytte växellådor (från 5-växlad till 6-växlad), och oftast var brytdatum runt 03/2003 dvs mitt i ett model year (så både MY 2003 och MY 2004) kunde få 6-växlade. GS6-53DZ är ju den starkare, men GS6-37DZ (satt väl i E60 520d / E90 320d) sägs vara stark den också (samt 12 kg lättare vilket vi track day nördar gillar). Ja, absolut enklast är att ta en låda som satt på denna typ av motorer - minimerar antalet speciallösningar och det är bara att köpa vanliga reservdelar när det skulle behövas. |
|
Som jag förstår det så blir alla 330 bensin samt diesel 6 Växlade. GS6-53DZ ska tydligen klara upp till 600 nm. Som du säger enklast att ta dessa delar. Bara köpa en E46 eller E60 så har jag dessa grejer. Jag vet ju att det finns färdiga motorfästen till E30 M60 Finns detta till E28 också tro? Vad kan man tänka sig för andra komponenter för att få detta att bli bra. Länken som skickades tidigare var ett bra tips! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.