|
|
|
|---|---|
|
Hej vad kan man göra när motor "spikar" har bytt tändstift .och hur ställer man tändning på bmw 330i 2002 ? lite dålig på sånt . mvh Nisse | |
| Har du bytt till sådana tändstift som rekommenderas av bmw till just din bilmodell? | |
![]() 13.394 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
En 330i -02, då måste det sitta en M54B30 i den - eller hur? Är du säker på att motorn verkligen spikar? Det är väldigt få som upplevt riktiga spikningar och vet hur detta låter. Har det gått så långt att man tydligt hör spikningar inuti bilen så har ofta redan större skador på motorn skett. Det var många år sedan möjligheten att ställa tändningen försvann :-) Det försvann för typ 30 år sedan! :-) Däremot på min track day leksak kan man faktiskt ställa in tändningen (man vrider på fördelaren som sitter i blocket) men å andra sidan är den från 1985 med det antika L-Jetronic styrsystemet! Länk Din M54-motor justerar både tändning, insprutning och bränsleblandning helt automatiskt. Den har dessutom knacksensorer monterade på blocket som vidtar åtgärder om motorn börja spika. I första hand backar motorstyrsystemet timingen på de cylindrar som spikningar uppstår (motorstyrsystemet kan justera både tändning och insprutning helt separat för varje cylinder). Om någon av knacksensorer inte fungerar som de ska så sätts en felkod och timingen backas tillbaka till ett säkert läge (ganska säker att motorlampan tänds också). Skulle spikningar fortfarande finnas trots åtgärder av motorstyrsystemet (tändning, bränsle, temperatur) så vill jag minnas att felkod kommer att sättas även här (och troligtvis även tända motorlampan). Angående tändstift så ska det sitta NGK BKR6EQUP i en M54 (Bosch FGR7DQP kan väl accepteras också men rekommenderar NGK). Men spikar det har du större problem än gamla tändstift (såvida det inte är totalt åt skogen fel tändstift men då får man anstränga sig). |
|
Tack för svar ! märks att man är till åren kommen :) vred oxå på fördelare på typ volvo amazon och pv för att ställa in tändning :). bytte stift för en månad sen NGK BKR6EQUP .har inga som helst felkoder bilen går hur bra som helst men nånting liksom rasslar eller spikar vid kraftigt gaspådrag. Kan ej bedöma ljudet riktigt. måste ha rutan nere för att höra ljudet från motorn. bytte för övrigt disaventilen igår då den gamla var trasig. köper det mesta från bmw eller schmiedmann . breoende vad det är för delar förståss . kan det va knacksensor som låter ? MVH Nisse . |
|
Hi hi - vet hur det är Nilwe :-) Nu är Siemens MS43 motorstyrsystemet som används till denna motor (på denna bilmodell) inte så vansinnigt avancerat men har en hel del felkoder till sitt förfogande. Läste du ut felkoder med en generisk felkodsläsare (en billigare som bara klarar av att läsa ut felkoder av typen OBD II dvs i form av Pxxxx)? Eller använde du en BMW-specifik felkodsläsare som kan läsa ut interna BMW-felkoder? En knacksensor låter inte, även om de är trasiga. Det är piezoelektriska sensorer (omvandlar små vibrationer till små små små spänningar -i princip en mikrofon kan man säga) som sitter direkt fastskruvade på blocket (ser ut som puckar från ett hockeyspel). Ja, DISA-ventilen brukar förr eller senare ge med sig. Klassiskt. Tror det är något annat som låter, alltifrån avgassystem som går emot till VANOS-enheter som skramlar. Bästa är nog att försöka åstadkomma ljudet med bilen stillastående (och du hittar ingen gasvajer här heller för det är drive-by-wire dvs elektronisk gaspedal till dessa motorer). Med ett bra diagnostikverktyg eller ett oscilloskop så kan man spela in signalerna från knacksensorerna och se direkt om de indikerar på några spikningar eller inte (vilket jag faktiskt inte tror det är). |
|
Hej och tack för bra hjälp och svar bmw-slangen. lånade obd läsare till bmw fick felkod P0102 . det har jag åtgärdat själv. bytte bägge slangarna efter lmm även demont/monterat tomgångsventil och rengjort den för tomgången svajade. Och bytte disaventil som jag sa tidigare. bilen la av tidigare utan vidare bara dog , har nu kört iaf c:a 8 mil verkar som om det var felet med att den stannade. ska sägas att jag bytte även lmm. några andra koder har jag inte fått fram. inget som märks när man kör normalt/lungt med bilen. letar vidare vad det kan va annars in på verkstad och felsökning . Hadet Nilwe. |
|
|
Fabrikat på LMM? Allt annat än högsta OEM-kvalitet (BMW original, Bosch, VDO-Siemens eller möjligen NGK alt. Denso) är ett lotteri med många nitlotter. Problemet är också att en defekt LMM inte alltid sätter felkod... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tror det är oem men kommer inte ihåg riktigt |
|
| Kanske siemens | |
|
var ut nu och provkörde lyssnade med huvudet utanför rutan och det spikar/knastrar frrrr vet de fan hur man ska förklara ljudet ,men som jag sa tidigare så kör man normalt hörs inget. hadde lika på en Amazon på 70 talet b18 men den lät mera i "spikningen " så att säga. är det tändspolarna eller? |
|
Spikande/knastrande kan komma i princip exakt varsomhelst - speciellt om det uppstår i en metallförpackning (bilen) som förmedlar ljudvågar kors och tvärs över hela metallförpackningen :-) Börja med att förenkla och isolera felet och under de situationer felet uppstår. Exempelvis går problemet att reproducera stillaståendes på tomgång eller torrvarvning? Det gör ju felsökningen ganska mycket enklare :-) |
|
hej och tack för era svar. bytte lmm till original och "spikningen är borta och bilen går kanonbra nu :) |
|
Roligt och tummen upp för återkoppling! Exakt vad det där spikandet var lär vi nog inte kunna fastställa. Men hade det varit detonation så hade knacksensorerna uppfattat det långt innan man själv hört det och justerat alla tillåtna parametrar för att få bort det - och skulle det fortfarande finnas kvar så hade en motorlampa tänts. Kanske ska ändra lite vad jag sa tidigare, en motor klarar normalt sett lite mildare detonation (vilket man kan höra och går att detektera) men pre-ignition är det värre med (förstör en motor snabbare och svårare att detektera). Kanske det var LMM'n själv som gav märkliga ljud ifrån sig. Vänta, du säger "bytte lmm till original"? Satt det en sunkig icke-original där? Isåfall så var det som sagt det som var problemet. 99% av allt på eftermarknaden är värdelöst skräp som gör mer skada än nytta. Tar längre och längre tid numera att hitta bra eftermarknadsdelar. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.