|
|
|
|---|---|
|
Sitter och funderar på vad vi ska göra med familjens 2007 Z4 3.0Si Coupe e86 som rullat 16.000 mil. Manuell låda, sportstolar, 18" fälgar och hifi. Dvs det man vill ha i en Z4, men inte mycket mer. Ingen navigator och inga elstolar mm. Blå med svart skinn. Skicket på bilen är bra, inga skavanker, dörruppslag eller märken. Men visst finns ett och annat stenskott som kommer med milen. Den är vinterkörd. Så med andra ord inget unikt skick, men en bil som är bra och ser bra ut. Två tidigare ägare och svensksåld. På de tre åren vi ägt bilen har den faktiskt ökat i värde om man ser till samma miltal och prisbilden på Blocket. Behovet kommer nu att förändras och vi kommer inte att ha speciellt stor nytta av bilen, mer än att den är underbart rolig att köra med. Vad kan man tro om kommande värde? Om vi behåller den något år till och kör endast några hundra mil om året på sommaren, kommer dagens värde att bestå? För i så fall kan vi lika gärna behålla bilen. Betydligt roligare än att ha pengarna på banken:) Eller är det en tillfällig ökning som varit och det kommer ett prisfall? Vad tror ni? | |
|
Sälj nu, typ. Alla "sportbilar" verkar vara övervärderade och med 16k mil på mätaren finns det inget att vänta på. Sätter du för högt pris lär du iaf bli stående med den;) Som denna prissänkt. För dyr? Trotts väldigt låga mil och svensksåld. Länk EB |
|
|
Jag kommer ihåg när manuell Z4 Coupe 3.0 med sportstolar och <10 000 mil kostade runt 160-170'. Då var jag lite sugen, men när jag kollar nu verkar samma bilar, fast med standardstolar eller automat ligga ute för ungefär samma pengar men äldre och med mer mil, troligtvis lite sämre skick. Men jag ser samma bilar månad efter månad, så krasst sett så tror jag inte de blir sålda utan det handlar mer om säljarna vill att priserna ska vara där, men köparna saknas. Däremot en manuell med sportstolar tror jag kan hålla sig över 150' ett bra tag till, trots att milen ökar beskedligt i ert fall. Men att priset verkligen ska öka känns lite tveksamt. Är nog säljarna som vill de mer än köparna och köparna kan välja andra bilar än Z4 Coupe som nu börjar bli till åren... Men behåller ni den kan den nog fortsätta ligga där kring 160-180'. Cool bil utan tvekan! |
|
|
Tack för bra svar, lite samma som jag känner själv efter att haft koll på bilarna på Blocket under en tid. Sista veckorna har det rört på sig och några bilar har försvunnit. Kanske för att det är vår eller för att säljarna vill sälja och gått ner i pris. Det verkar som de med automat är kallare än manuella. Den på Pulas länk är nog den mest prisvärda som ligger ute nu mht miltalet, manuell och sportstolar. Vi räknar dock inte att vi ska få 160 för vår långmilade (för biltypen), men gå ut med knappt 150 som utgångspris. Frågan är om priserna håller i kvar där om vi behåller den eller om vi ska följa Pulas råd och sälja den omgående. Svårt att tillfredsställa både IQ och EQ:) **BMW-ägare i 39 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Antingen säljs de, eller så byts de in för helt andra summor. Men tänk såhär. Vad kan man köpa framöver för ca 150' som har 250hk plus, sex cylindrar, manuell låda, ingen turbo, rwd och lite kul utseende? Inte så särskilt mycket. Se vad gamla E30 325iM kan stå i. Tror definitivt att dessa bilar kan behålla värdet runt 150' och tilltala entusiaster. Så många byggdes väl inte. |
|
|
Bilen har ju den gyllene kombinationen av manuell låda, sex cylindrar på rad och bakhjulsdrift, dvs. klassisk BMW-konfiguration. Sådana bilar tillverkas knappt längre. En snabb sökning på blocket på BMW modellår 2014 eller senare med manuell låda och över 260hk ger 21 bilar totalt. Detta leder mig att tro att de senaste årens prisuppgång inte är tillfällig utan att det finns fundamentala förändringar som ligger bakom. Jag tror inte att bilen kommer att tappa i värde om du behåller den 5-10 år. Förutsatt att du har plats för förvaring av en extra bil skulle jag välja att behålla den. Om den dessutom kan ge avkastning i form av ett par hundra roliga mil varje år så är det inget att tveka på tycker jag. Mvh Johan |
|
|
Förstår resonemanget men det kan vara lätt att räkna bort sig. Även om bilen teoretiskt sjunkit färdigt så kostar den ju fortfarande genom försäkring, skatt, parkering och service/slitage delar. Behåll bilen om du fortfarande kommer köra den och uppskatta milen den ger, annars är mitt råd att sälja och vara glad för att du får tillbaka mer än du en gång gav |
|
|
Tja.. Trevlig/cool design, sugmotor med lite knuff i(sällsynt redan idag), sportig..etc. Ja, dessa bilar kommer under lång tid att ha ett relativt högt värde, tror jag.. Men du skriver ju själv att värdet under din tid av ägande har ökat en smula... Den trenden TROR jag inte stannar av heller(kanske inte ökar "jättemycket" sett under några år, men ändå) om man inte kör den otroligt mycket och låter den..hmm..förfalla. Men det händer ju inte om jag litar på känslan :) Kan givetvis ha fel, mycket kan hända i kanske framförallt omvärlden som gör att det blir ett "ras" av värde i t.ex kapitalvaror, men då ska ju mycket extraordinära saker hända.. Mvh Janne. |
|
|
Om jag försöker sammanfatta, är nog kul och välhållna BMW's ( gärna manuella på de mer sportiga varianterna, kanske inte tidiga SMG...dyra reparationer...) före 2010-11, typ, bilar som entusiaster kommer att vilja ha framöver, när utvecklingen går mot allt mer elektronik och -funktioner ( motorljud i högtalarna??? Wtf??). Men vem vet vad vi har i framtiden, personligen tror jag inte så mycket kommer att ändras, trots "klimathysteri", en fluga just nu, grundad på mycket lösa/ tveksamma grunder...? Den som lever får se, för min del är det: till slut hände det ....förnuftet ger vika, och KÄNSLAN styr, trodde aldrig det skulle hända.. |
|
| Tack för bra åsikter! Försäkringen är inte betungande för mig och troligen står vi inte inför att tungt värdetapp om vi behåller den, så vi får fundera vidare. Inget snabbt beslut krävs utan det är mer att det är rätt tid att sälja nu. | |
|
Baserat på att denna ser riktigt fin ut, har helrätt utrustning, manuell låda samt låga mil och ändå inte gått iväg så tyder det kanske på att jag överskattade värdet. Länk Om denna ligger ute för 175' så är sannolikt säljaren beredd att släppa den för 165' och efter någon månad nu så är den ju kvar. Om denna inte springer iväg för runt 165' så kan er med 10 000 mil till kanske mer ligga kring 110-120'. |
|
|
Jag har koll på den också. Och på den Holmgrens har för 199.900 kr. Den du länkar till borde gå iväg med tanke på att tidigare bilar har försvunnit. Men man vet ju inte till vilka slutpriser. Svårt att säga hur mycket milen påverkar priset på vår bil. Beslutet just nu är att behålla den tills vidare. Framtiden får visa om det är ett bra eller heltokigt beslut:) |
|
|
Jag tror på att behålla den, men inte 5-10 år utan kanske 20-30 år. Då snackar vi. Har du plats och inte behöver pengarna så hade jag gjort så. Har precis själv investerat i en enägarhoj från 1991 och en enägarbil från 1978. Hojen ska ställas undan och inte ägnas en tanke förrän om 20 år. Bilen ska fixas till och faktiskt rulla lite - för den e så jefla cool. |
|
| Ja, roligast är nog att behålla den. Tittade försäkringen på mig och var förvånad att den länkade bilen är dyrare att försäkra än min egen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.