AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.204

Mystiaka rattvibrationer över 100 km/h E46

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Under alla år jag har haft min e46 så har det alltid varit lite vibrationer när jag kommer över 100km/h.
Det som är konstigt är att det inte vibrerar jämt. Men oftast så börjar det vibrera ganska exakt vid 100km/h.
Håller jag ratten med en hand så vibrerar det jämt. Om jag håller ratten med båda händer och låter all handvikt hänga över ratten så avtar vibrationerna helt. Och sedan så vibrerar det inget men om jag släpper en hand så börjar vibrationerna komma tillbaka lite succsessivt.
Med andra ord så måste jag hålla ratten med båda händer som man ska göra :-)

Allt i framvagnen är i princip nytt (2-5 år) förutom spindelled och fälgar.
Kan det vara nåt med balance? För det är likadan med vinterdäck.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Ojoj, det låter väldigt unikt. Skämt åsido... :)

Troligtvis så är både sommar- och vinterdäck lika dåligt balanserade. Balansen kan lika gärna försämras av att däcken slits, eller att en av vikterna lossnat pga stenskott.

Åk och balansera om.
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Sommardäck är bytta förra sommar samt balanserade
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Exakt vilka däck och fälgar använder du?

Är det BMW-originalfälgar eller eftermarknadsfälgar? De senare kan i vissa fall behöva centreringsringar i naven för att få hjulen att centrera exakt.

Det kan vara så att däck och/eller fälgar är lite orunda och/eller har förhårdnader i stommen - då blir det vibrationer även om de är perfekt balanserade ner till 0 gram obalans.

Kolla om du kan låna en uppsättning hjul som är helt vibrationsfria på någon annan bil. Försvinner vibrationerna då, är det säkerligen hjulen det är problem med.

Vissa däckverkstäder kan "road-force-balansera" hjulen och då märks det direkt om det finns problem med fälgar/däck enligt vad jag nämnde tidigare.

Spindellederna kan det vara, men jag skulle försöka utesluta hjulen först.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Jag har bytt 3 st sommardäck uppsättningar under dom åren jag har haft den. Allt från kina till lite dyrare. Vinterdäck är nokkian. Sommarfälgar 19" eftermarknad men kvalutets fälgar. Vinterdäck är på 17" original.
Jag har testat skiftat alla hjul med varandra och dem som är bak så vibrerar det ännu värre.
Undrar om hjulinställningen kan påverka det. Fast det gjorde jag för nåt årsen men jag tror de gjorde bara den vertikalla vinkel (den man justerar på styrleden). För jag bytte ju till coilovers när jag köpte bilen
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Eftersom du får värre vibrationer när du skiftar fram och bak, har du något problem med minst en fälg och/eller däck!

Eftersom du har bytt däck flera gånger förutsätter jag att du har behållit fälgarna...då kan man ju misstänka en eller flera fälgar som felkälla. De kan ha blivit orunda om man kört ner i ett hål lite för snabbt t ex.

Road-force-balansera hjulen och se vad balanseringsmaskinen säger.

Exakt vilka däck och fälgar har du nu?
Märke och modell.
Några synliga skador?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.