AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.699

Göra en privat bilaffär säker (tips och tricks)

Vad har ni för erfarenhet kring privata bilaffärer, vad ska man tänka på osv? Eget kontrakt? vem betalar först?
Så inte man betalar bilen med swish och ägaren inte för över bilen till en och sedan sticker.
bl
2.294
blixten
325i -88
Vid privata affärer kan man numera i de flesta fall göra ägarbytet elektroniskt hos transportstyrelsen över nätet. Man kan ju även göra betalningen hos en bank och få ett riktigt kvitto på transaktionen. Men om personen man skall göra affären med känns opålitlig bör man kanske undvika att göra affär. Men visst finns det alltid ett visst osäkerhetsmoment.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jag kan tycka att man börjar med att skriva på kontraktet. Då är bilen rent juridiskt såld när betalning gjorts och skulle du inte få någon bil men har skickat pengar så ligger säljaren dåligt till i en ev. tvist. Därefter byter pengar och nycklar ägare och man gör ägarbytet. Skulle det uppstå problem med att säljaren inte vill göra ägarbytet (skicka in papper..) så är det väl mest synd om honom, du har fått bilen och felparkerar, han får räkningen etc.

Gör man normala affärer med normala människor tror jag problemen är mycket sällsynta, börjar det bli komplicerat med att pengar ska skickat hit och dit och bilen hämtas av någon annan och allt verkar konstigt billigt så ska man nog backa ur.

// Magnus

MU
940
MUC
M340i - 2025
Innan man överlämnar pengar eller skriver på ett kontrakt:
- Kolla så att säljaren verkligen äger bilen, både säljare och köpare ska ovillkorligen visa legitimation.
- Kolla om det finns lån på bilen,om det finns lån hur ska de regleras.
- Kolla så att det inte finns obetalda parkeringsböter eller trängselskatt på fordonet.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Och så enkla saker som:
Köparen har kollat upp saldo på konto (har glömts...)
Köparen har höjt beloppsgränsen på Swish
Säljaren har koll på regbevis
Säljaren har lagt till bilen i appen

Är ovanstående löst brukar det gå rätt smidigt. Man märker fort när det är fel. När det är brorsans kusin som ska stå på bilen och betalningen ska göras av mosters buksvåger då går det åt h-e varje gång. Hoppa över såna affärer helt.
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Beror mycket på hur mycket pengar det handlar om. Handlar det om över 50 000 och man inte har bra koll på köpare/säljare bör man vara försiktig. Skall du köpa och betala mycket pengar skall man vara försiktig. Jag hade inte åkt med kontanter i fickan, ej heller med andra former av möjligheter till tvångsvis betalning. Anonyma säljare, visning på konstiga platser etc är sådant jag drar mig för.

Det har faktiskt skett en del tråkigheter vi bilköp
Vilka grymma tips! tack så jättemycket alla!

Tänker mer ett scenario som lyder som detta:
Provkörd och klar pris överkommet och det är dags för mig att betala, swishar hela summan över 50 k +. sen när han fått alla pengar vägrar han göra ägarbytet vi appen och drar? Visst skulle jag kunna undvika detta genom kontrakt?
bl
270
bluetrain
x3 msport
Köp köparen. Avstå att köpa från ”lirare”. Låter en deal lite väl bra för att vara sann, är den antagligen det.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Det gamla hederliga sättet att betala genom en postväxel funkar trots allt fortfarande rätt bra. Ägarbytet går ju även att göra på regbeviset.

Att han skulle strunta i att göra ägarbytet när han väl fått pengarna är nog lite teoretiskt, trots allt så är det ju ägaren som är ansvarig för p-böter med mera.

Men som fler andra säger; fundera på vem köparen är och om du vill göra affär med honom. Normala människor beter sig så här: jaha, kul att du gillar bilen och vill göra affär. Jag har förberett kontrakt nu så då går in till mig och tar en kopp kaffe och skriver lite papper, bägge parter legitimerar sig för motparten.

Sist jag sålde en bil (en 120d cab) så förde säljaren över 145 k till mig innan han hämtat bilen. Jag hade pengarna kl 11 på förmiddagen (på bankkonto) och han skulle inte komma och hämta bilen förrän på kvällen, så jag måste ha varit väldigt förtroendeingivande.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Jag googlar alltid ev köpare/säljare. Du får en ofta ganska bra bild redan där.
Boende? Involverad i massa bolag? Hemligt telefonnummer?
Inget säkert, men det kan ge en bild.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.