AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
3.295

Nyligen inköpt X5 e70 3.0d klonkande ljud vid sväng (problem med Dynamic Drive?)

Ox
121
Oxigen
Bmw X5 E70 3.0d M-Sport -10
Alfa Romeo Giuletta Veloce 1.4MA -13
Hejsan!

Jag är äntligen tillbaka till bmw ägande med allt vad det innebär. Har haft diverse småfix på bilen men det mest irriterande är ett klonkande vid kraftig kurvtagning. Krängningshämmarstag är bytta. Besiktigade bilen och fick en ”bra att veta” på kulled till bakre länkarm vid vänster framhjul så det bör bytas. Såg i ett gammalt besiktningsprotokoll att samma länkarm bytts på höger sida något tidigare år (bilen har knappt gått något på flera år) Har googlat massor och hittade en tråd på Xoutpost där en person fått byta den aktiva främre krängsningshämmaren då denne hade klonkande ljud över gupp. I den tråden fanns det en diagnostikrutin från BMW där man skulle plocka ur säkring till Dynamic Drive och ta en provtur. Om ljudet försvinner är det någon fjäder i hydrauliken som är trasig och man ska då byta hela krängningshämmaren. Vi pratar om en rätt dyr historia. Jag gjorde enl. Instruktionen och upplevde att det blev tyst.

Min fundering är om någon upplevt liknande problem och kanske behövt byta den aktiva krängningshämmaren? Någon som känner igen symptomen? Antar att den inte går att reparera? Det här systemet finns ju på flera modeller, kanske finns info i någon annan del av forumet...

Bilen i övrigt är fantastisk och Dynamic Drive är verkligen helt sjukt bra. Har aldrig kört en så stor bil som går så plant genom kurvorna i sportläge. Väghållningen är heelt sjuk. X5 an har bara gått ca 11 000 mil, årsmodell 2010 (ej LCI). Fullt M-sport paket, sadelbrunt skinn, panoramatak, aktiv styrning, Dynamic Drive, HiFi, navigation, 360 graders kamera osv. Den har allt man behöver och mer där till och det är skönt att den har äldre motorgenerationen som ej har lika stora problem med kamkedja etc. Tycker att den går riktigt bra trots att den ”bara” har 235hk och 520nm.

Tack på förhand!

Mvh
Gustav
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Dynamic Drive är inte så vanligt så det är nog få med erfarenheter av problem.
Jag hade det på min förra 530i E60 som jag körde över 28.000 mil med och Dynamic Driven fungerade utan problem.

Jag kan bara instämma, fascinerande att kunna köra krängningsfritt vid aktiv kurvtagning med en så stor tung och komfortabel bil.
Ox
121
Oxigen
Hej,

Okej - det talar ju verkligen för att det är kvalitativa grejer! Det kallas lite olika saker Adaptive Drive / Dynamic Drive men det är alltså de hydrauliska krängningshämmarna jag har och vanliga stötdämpare.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Precis, Dynamic Drive är de hydrauliska krängningshämmare.

Adaptive drive finns också idag och är Dynamic Drive i kombination med elektronisk stötdämparkontroll, EDC.
Ox
121
Oxigen
Säker? I min utrustningslista står det Adaptive drive, men jag tror inte att jag har EDC? Hur ska man veta om man har det? :)
Ox
121
Oxigen
Jahapp, vad jag kan läsa mig till verkar jag ha EDC också (ingår i Adaptive Drive) . Hade ingen aning om det :).
Hej!

Lyfter denna tråd, har köpt en -09:a 3,5d och upplever samma ljud.
Någon som har någon lösning?

Mvh Ubbe
Ja här hitta jag nu kanske svar på frågan:

Länk

Någon som har artikelnr. på stagen de bytt :)
"Edit"

Fel Länk ska vara denna
NEJ... tredje gången gillt

Rätt Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.