|
|
|
|---|---|
|
Är detta en ”lågoljenivå” lampa eller oljetryck? Lite oklart då den kom upp direkt efter att jag hade parkerat. Länk: Länk | |
| Gul lampa är låg oljenivå! | |
| ”Vågen” under gör mig kluven då jag sett att de brukar vara en sådan symbol när de gäller oljetryck.. | |
| Vågen illustrerar ju just nivå. | |
| Våg = nivå. Inget att vara kluven över :-) | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Stämmer det ni säger, symbolen betyder "Motoroljenivån för låg". @erazo : Vad stod det i din instruktionsbok att denna symbol betydde? |
|
Toppen då behöver jag inte oroa mig! @bmw-slangen : Har inte ens kollat upp de... Får nog göra det! |
|
|
Tänds den under färd, ska man fylla en liter olja inom max åtta mils körning (om jag minns rätt angående sträcka). Tänds den när man stängt av motorn = fyll på med en liter olja så snart som möjligt. (innan start) Men nu kommer ett stort MEN - oljegivaren är en del som inte sällan går sönder och då ger gul lampa som följd, så man bör kolla oljenivån manuellt via oljestickan. Då BMW har valt att rationalisera bort oljestickan i vissa motorer (de flesta bensinmotorerna) så kan manuell kontroll bli svårt i praktiken... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
@ Johan B : Den tändes när jag hade stängt av bilen märkligt nog och inte under färd.. Får åka och köpa 1 liter sen kolla via "datorn". När du ändå är här vilken olja funkar? Så vitt jag vet så är det med beteckningen "Longlife-04". |
|
Den där manÿlen är en underskattad liten pryl :-) Men du kanske fortfarande behöver oroa dig (eller mer specifikt - du vet inte med säkerhet vad som är rätt eller fel). Som Johan B säger så är det inte ovanligt att de där oljenivågivarna blir knasiga och blir helt opålitliga. Då vill man ha den gamla hederliga oljestickan - men som nämnts innan så anses det vara en helt meninglös detalj - eluppvärmd växelspak är tydligen viktigare - men folk vill ha det istället och biltillverkarna levererar... Fasiken vad jag saknar min oljesticka, har samma system som trådskaparen (och många andra här) på min 120i med N46-motor. Men på min gamla M20-motor kunde jag snabbt dra upp stickan idag och lukta på den fina bärnstensfärgade oljan :-) Jag gissar att om du går in i menyn och kollar oljenivån så kommer den att säga samma sak. Men om du inte fyllt på olja på väldigt länge så är det rimligt att oljenivån helt enkelt är låg och man behöver fylla på. Skulle rekommendera att fylla på en liter och se om givaren reagerar på ett rimligt sätt - då är nog allt som det ska vara och inget att oroa sig för (den här gången). @erazo : Yes, sikta på BMW LL-04 så kommer det att fungera alldeles utmärkt. Fungerar faktiskt även med BMW LL-01 till din motor också (och framförallt när det bara rör sig om en top up) - men kör med en BMW LL-04 för det finns massor av dessa. Just denna info om vilken olja man ska ha står däremot inte i den berömda manÿlen (det står där men på ett så kluddigt och tvetydigt sätt så att ett försäkringsbolag skulle bli yra av avund). |
|
Får verkligen hoppas att den givaren fungerar! Känns som att den behöver påfyllning då jag har känt lukt av "olja" i kupén vid vissa tillfällen som hårda inbromsningar eller gaspådrag. Mycket möjligt att det finns ett läckage som har orsakat detta... Men det är en annan femma. Jag får börja med att fylla på 1 liter och se därefter helt enkelt.. Hur dyrt är det att fixa oljenivågivarna? Har nämligen en kompis som är duktig på att skruva men vad kan kalaset gå på utan arbetskostnad? |
|
Nu gäller detta min N46-motor (men din N43-motor är väldigt lik så det bör vara i samma prisklass) så går reservdelarna på runt 1350 SEK (givare och o-ring) för en Hella (inte original men det är ett märke jag skulle acceptera som eftermarknadsdel). Original kostar runt en extra tusenlapp. Lämpligt att göra vid ett oljebyte men inte nödvändigt. Gör väldigt rent runt dräneringspluggen och använd ett HELT rent kärl att samla upp oljan i så går det alldeles utmärkt att återanvända oljan. Men många är överens om att de rekommenderade bytesintervallen för olja är något i det längsta laget så många här (även jag själv) byter i "halvtid" så att säga (det vill säga slänger in ett extra byte emellan varje ordinarie oljebyte). Oljeläckaget (det eventuella oljeläckaget skulle jag vilja säga) skulle jag gissa kommer från ventilkåpan och/eller vakuumpumpen bak på toppen - det börjar läcka från dessa ställen förr eller senare. Droppar sedan ned på grenrör/byxrör - speciellt då man bromsar in eller gasar iväg och bilen har låg fart och lukten kommer in via friskluftsintagen. Inte alltför ovanligt att det även läcker från de två VANOS-solenoiderna fram på motorn. |
|
Måste tacka för upplysningarna och tipsen!! Ska kika vidare på problemet/en återkommer när saker o ting har börjat ordna sig! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.