|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Kolla sidan 28 i det länkade NGV11-dokumentet. /M Mina bilar: Länk |
|
|
ULF530: Spot on... Jag kan köra bil och behöver inte 4wd. Jag har ändå haft både S4 och flera Evo och rwd slår 4wd på bana och framför allt i körglädje. Kolla diverse bantest med S4 vs M3 E92 samma effekt och samma vikt... Hur som helst nu diskuterar vi en 520d och jag har inga som helst problem att få ner den effekten i marken utan 4wd ialf. Du kör 4wd och är nöjd, jag vill inte ha 4wd då jag tycker det är meningslöst hoppas det är ok med dig att jag har min åsikt. Blev visst värre än en dubbdäck vs friktionsdäcks diskussion detta. ;D |
|
|
Tackar för texten, suveränt. Jag letade men hittade den inte när försökte hitta den igen. Detta är vad jag läser.... "With a normally pre-controlled multi-disc clutch, tyre circumference deviations result in drivetrain torque bias." Där läser jag: Eftersom bilen har ett lamellpaket och ingen mellandiff byggs ett moment upp om däcken har olika rullomkrets. "The tyre tolerance logic prevents this torque bias by reducing accordingly the locking torque, which is determined by the pre-control." Där läser jag: Styrsystemet i xDrive upptäcker det och släpper efter trycket på lamellpaktet för att förhindra överhettning och extremt slitage pga det ökade momentet pga olika rullomkrets och bilen blir mer 2 hjulsdriven(över 2-3% skillnad kopplas xDrive ur helt och bilen blir RWD bara) "However, the required locking torque is always established in driving-dynamics and slip control operations." Där läser jag: Men om bilen börjar slira kraftigt eller sladda så kopplas xDriven in tillfälligt oavsett om man har olika rullomkrets. Så fort man slutat sladda eller slira blir bilen RWD igen så länge man har olika rullomkrets. Det är i varje fall vad jag har lyckats förstå genom att läsa en massa olika information om hur xDriven fungerar. |
|
| Det har varit en hel del diskussioner om den texten för man tycker att BMWs marknadsfolk försöker dölja med en massa fina ord att bilen faktiskt saknar mellandiff och de tillkortakommanden som det faktiskt medför. | |
|
Hur man än vänder och vrider på det kan jag inte tolka det till annat än att olika rullomkrets mellan axlarna ger ett slirande i fördelningslådans lamellpaket, även om systemet verkar minska trycket på lamellpaketet vid olika rullomkrets (vilket då även borde innebära att fyrhjulsdriften blir mindre effektiv då det blir mindre kraft som kan fördelas mellan axlarna...). Så jag håller fast vid min tes om att man bör eftersträva så exakt lika rullomkrets som möjligt mellan axlarna för att minimera slitaget på lamellpaketet i fördelningslådan. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Exakt Johan. BMW har ju nämt att man ska eftersträva minimal skillnad i rullomkrets för att bilen skall kunna utnyttja xDriven till sin fulla potential. Ju mer det skiljer, desto mer kopplas xDriven ur. Sen kan man ju alltid tycka att det är strunt samma för det går ju utmärkt att köra med bara bakhjulsdrift. Skillnaden märks ju främst på underlag med dålig friktion då bilen blir betydligt stabilare om alla 4 kan driva hela tiden istället för att bara hoppa in vid hjulspinn och sladd. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.