|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Fåfängan har sitt pris. Jag tycker att F11 liksom de flesta bilar är mycket snyggare med bredare hjul bak. Ungefär på samma sätt som BMW:s designers resonerar på t ex vissa xDrive-bilar med M-paket. Men i princip och i praktiken har BMW_MAN givetvis rätt, om man inte bryr sig om utseende och om inte fåfängan måste få sitt. |
|
|
Jag har ju 4 bilar. På de två som är bakhjulsdrivna har jag bredare bak och dessutom har däcken rullriktning. Det är grymt opraktiskt för man kan inte skifta ett enda däck för det passar bara i ett enda hörn på bilen. Som tur är är det ju inte så viktigt då de bara driver på två hjul. Jag tycker definitivt inte är värt det extra strulet och extra slitaget på xDriven som olika dimension innebär för bakhjulen slits mycket fortare och vips har man olika rullomkrets fram och bak och kan inte skifta hjul. Sen det där med utseende. Jag tycker funktion och utseende hör ihop på något sätt. Om alla 4 hjulen driver känns det som alla däcken passar att vara lika breda. Men visst. Det finns säkert framhjusdrivna X1 som kör med superfeta bakhjul trots att de inte ens är inkopplade bara för utseendet. |
|
|
BMW:s egna designers m fl håller inte med om ditt resonemang eftersom fabriken levererar många xDrive-bilar staggered, alltså med bredare bakhjul, trots att jag är övertygad att även de tar hänsyn till relationen utseende/funktion. (Men jag kan väl aldrig tro att BMW levererar någon framhjulsdriven bil med bredare bakhjul?). Att inte kunna flytta runt hjulen är för mig inte något större problem. Med rätt (anpassad) hjulinställning så slits däcken helt jämnt och jag anser att totalt sett får jag ut precis lika många mil utan att byta plats med dem. Dock får jag byta bakdäcken med något tätare intervall. Men som sagt, i princip håller jag med dig i praktiken. Vi tycker i grunden helt lika men väljer bara att prioritera lite annorlunda :-) Jag har bara 3 bilar men ytterligare 4 bilar inom familjen (+ ett antal bilar i företaget...). |
|
|
Ulf530. Nu hänger jag inte med riktigt när du skriver. " Med rätt (anpassad) hjulinställning så slits däcken helt jämnt och jag anser att totalt sett får jag ut precis lika många mil utan att byta plats med dem. Dock får jag byta bakdäcken med något tätare intervall." För mig slits inte däcken jämt utan bakdäcken slits fortare än fram. Men om du har helt jämt slitage varför byter du du då bakdäck oftare än fram ? |
|
|
Alla mina däck, vart och ett, har en jämn slitagebild. Däremot med original hjulinställning brukar bakdäcken ha en ojämn slitagebild med betydande ökat slitage på insidan. I sådant fall kan man, med samma dimensioner, byta plats med fram-/bakhjul och totalt sett få ut fler mil. Men om vart och ett av de fyra däcken har en jämn slitagebild så finns ingen anledning byta plats med dem och man kan totalt sett inte få ut fler mil. Däremot måste självfallet bakdäcken bytas med tätare intervall än framdäcken om de slits fortare. Om jag t ex kör bilen totalt 20 000 mil så blir det (i princip) ingen skillnad på antalet nya däck utan (med jämn slitagebild) får jag totalt sett ut lika många mil oavsett om jag flyttar runt hjulen eller inte. Det kanske blir t ex 5 omgångar framdäck och 6 omgångar bakdäck = 22 st däck. Men även om jag skulle ha samma dimensioner och flytta runt dem så skulle det ändå i mitt exempel (sannolikt) sluta med 22 st däck. Så ser jag på saken och då tror jag vi förstår varandra? |
|
|
Enkelt svar... Av samma anledning som jag inte vill åka på org fälgarna... Det är skit fult med spinkiga bakhjul. ;D Men detta blev inte aktuellt jag bestämde mig för att vänta tills rätt bil dyker upp dvs UTAN gubbhjulsdrift. ;p Med vänlig hälsning, Daniel |
|
|
Ulf530D. Nej jag fattade inte riktigt i alla fall vad du menade... Mina däck med min hjulinställning har var och en helt jämn slitagebild om man tittar på dem ett och ett. De slits jämt över hela ytan utan snedslitning. Lik förbaskat slits bakdäcken fortare än framdäcken, och jag förmodar det beror på att bilen är övervägande bakhjulsdriven trots att det är en xDrive. Det gör ju att man får byta bakdäck oftare då man inte kan skifta runt och man kommer därför att köra med olika rullomkrets fram och bak, tex när man monterat nya bakdäck men inte bytt fram, det är något som ger extra slitage på xDriven som saknar mellandiff utan skillanden i varvtal sliras bort i lamellerna i xDriven och det är något något som jag tycker inte uppvägs av utseendet. Eller har jag missuppfattat något här och du lyckas hålla samma omkrets fram och bak utan att kunna skifta däck?. |
|
|
Jag tolkar Ulfs svar som att däcken får ett jämnt slitage över hela däckbredden i stället för att det blir "snedslitage". Dock sker detta slitage snabbare på bakhjulen (drivhjulen) än på de frirullande framhjulen. Man kanske ska tillägga att på en bakhjulsdriven bil är det högra bakre hjulet som slits snabbast då mesta kraften går till det hjulet i en öppen diff. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Rullomkrets är en annan diskussion. Om detta har jag redogjort för min uppfattning på annan plats. Slitaget ger inte så stor skillnad i rullomkrets att det har någon praktisk inverkan. Likväl som skillnaden mellan yttre och inre hjul i kurva inte har någon praktisk betydelse. T ex kan det nog skilja mera mellan olika däckfabrikat med samma dimension? |
|
|
Då är vi eniga då bara vi prioriterar lite olika. För mig är det viktigaste att minimera slitaget på xDrivens lameller och jag tvingas köra samma bredd fram och bak och för dig är det utseendet som har högre prio. Mina bilar bruka rullat uppemot 300.000 km och om det bara är 1% i skillnad så blir det ju trots allt en hel del olika sträcka som fram och bak som kommer sliras bort i lamellerna under den tiden. Men om man byter bil ofta är det ju fullständigt strunt samma, Köra med olika fabrikat fram och bak vill jag inte heller göra, därför vill jag alltid byta samtliga 4 däck på samma gång för byter man vid olika tillfällen är det ju inte säkert att just samma modell finns tillgänglig. |
|
|
Nej, om det är din slutsats så är vi absolut inte eniga på den punkten. Som jag redogjort för tidigare så prioriterar jag samma rullomkrets fram/bak. Därför har jag varit så noggrann att jag valt dimensioner som ger exakt samma rullomkrets fram/bak. Tom så noggrann att jag valt "bättre" dimensioner än BMW:s egna originaldimensioner. Men oavsett vilka dimensioner man väljer så får man självfallet olika slitage bak/fram. Tom olika slitage vänster/höger, som Johan mycket riktigt påpekat! Annars måste man väl skifta placering på hjulen typ var 500 mil eller något sådant, vilket jag hoppas att ingen gör? Men i stort är vi nog trots allt eniga. Jag har ju sagt i flera inlägg att du har rätt, så du kan ta det helt lugnt. |
|
|
Ökat slitage på fördelningslådan pga olik rullomkrets (inom rimliga gränser) finns det väl ingen som hittills lyckats lägga fram konkreta bevis på? I a f inte i de trådar jag hittar på AP. Råder ju väldigt olika meningar kring just detta; om det faktiskt gör nån åverkan eller inte? |
|
|
DannE R; du menar att i dina ögon är t ex nya M5:an en gubb-bil med gubbhjulsdrift? Och att en del andra trevliga bilar, som t ex Lamborghini, Porsche m fl har gubbhjulsdrift? En hel del av de snabba tiderna på t ex ringen är ju satta med 4wd bilar... Vid lite regn på banan så är det väl i stort sett endast 4wd-bilar i toppen? Jag kan väl själv betrakta min 2-tons familjediesel som en gubb-bil. Men i mina ögon kan jag inte hålla med om att xDrive eller 4 wd är detsamma som gubbhjulsdrift, absolut inte på en M5 , Lamborghini, eller liknande bilar. |
|
|
Well, jag är väl knasig perfektionist då för jag skiftar fram och bak vid varje 500-600 mil ungefär så däcken alltid är lika slitna :-0 Bevis eller ej. Det finns ingen diff mellan axlarna så all skillnad i rotation måste slira bort i lamellpaktet som alltid är delvis åtdraget vid normal körning. Så att det slits mer är ju bevisat sedan länge. Sen om tex 1% på 30.000 mil i slirade gör att fram och bak har gått 300 mil olika långt och kopplingen har fått slira bort dessa 300 mil är mycket eller litet slitage kan vi alltid debatera, men mer slits det, det kan man inte komma undan. Jag har tidiagre ägt bilar med diff mellan fram och bakaxel och då behövde man ju inte fundera så mycket på om däcken var olika slitna. |
|
|
NGV11; jag behöver inga bevis för att vara extra omsorgsfull. Det förekommer problem med transmissionen. Då väljer jag att hellre ta det säkra före det osäkra. Med ditt resonemang: Har någon lyckats lägga fram bevis för att inte ett enda problem någonsin har påverkats av olika rullomkrets fram/bak? |
|
|
Ulf530: Tror du missuppfattar mig här. Jag kör med staggered och väljer givetvis också dimensioner, precis som du, som är korrekta och så nära minimal skillnad det går. Det jag menar är att det finns olika läger kring huruvida en avvikelse (igen, inom rimliga gränser) faktiskt påverkar slitaget i f-lådan. Jag säger inte att det inte gör nån skillnad men i a f jag har svårt att tro att en så liten avvikelse som normalt däckslitage gör att fördelningslådan havererar. BMW_MAN: enligt nåt dokument i annan tråd här på AP går det att tolka in att systemet justerar sig efter varje körcykel varpå slitaget bör bli minimalt, dvs det nominella utgångsläget för lamellerna justeras utefter förutsättningarna, däckslitage medräknat? |
|
|
NGV11: Hur skulle lamellerna kunna justera sig? Det finns ingen diffrential mellan axlarna på xDrive utan det enda ställe där skillnaden i hastighet kan tas upp är i lamellpaketet. Det enda dokument eller info jag hitta och som är logisk är att om man har allt för olika storlek på däcken så släpper xDrive på inkopplingen det är ju den enda typen av justering som finns. Om det skiljer mer än 2% stod det någonstans kopplas xDriven hur helt och hållet för att skydda lamellerna. I det läget kopplas xDriven in endast om bilen detekterar rejält hjulspinn eller en rejäl sladd annars blir bilen 2WD. Så visst, kör man med riktigt olika stora däck så kanske man sparar på sin xDrive så den håller extra länge för systemet kaliberar sig och justerar tillbaka utgångsläget så långt att bilen blir 2WD utom just när det spinner rejält och systemt kopplas in i alla fall. Men det där sista är utanför min vetskap. |
|
|
Sid 19 Länk Men det är kanske jag som inte förstår? |
|
|
NGV11: skönt med fakta. Jag tror BMW kände till att hjulen kunde ha olika omkrets när Xdrive designades;-) |
|
|
Om jag tolkar texten rätt i manualen, är det bara hur hårt och snabbt ingreppet i lamellpaketet som justeras elektroniskt. Som Ulf nämner är det en "stel" koppling mellan axlarna och har du olika rullomkrets på fram- och bakaxeln, måste lamellerna slira...och desto större rullomkrets, desto mer slirande i lamellpaketet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.