AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.619

Kan inte byta försäkring innan förfallodag

Min vagnskada går ut om en månad och jag har BMW Orginalförsäkring. När jag tecknade halvförsäkring i november kunde de inte säga hur mycket helförsäkring kostar. Nu ringde jag IF (BMW Orginal) och de ska ha 15000 per år för en 320 GT (??), dyrare än min X5a jag hade. Sjukt.

Hon jag pratar med hävdar bestämt att jag inte kan ställa av bilen och sedan byta försäkringsbolag - det har gått förut vet jag.

Finns det något sätt att komma runt detta?
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Japp, byt ägare. Och sen byt tillbaka.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Du kan även ge tusan i att betala.....

Förr eller senare kommer dom att meddela att din försäkring upphör eftersom du inte betalat din premie i tid.

Under förutsättning att du har en försäkring hos ett annat bolag riskerar du inget om nåt händer.

Gjorde det själv vid nåt tillfälle då jag ville byta innan årsförfallodagen.

Niklas

Fransosen
MU
940
MUC
M340i - 2025
Visst kan man det:
1. Ställ av bilen
2. Ring till IF och säg att du inte har behov av försäkringen längre
3. Teckna en ny försäkring med ett nytt bolag
4. Ställ på bilen och då går försäkringen automatiskt in på bolaget i punkt 3.

Hon var benhård, hävdade att detta ändrats för att det inte ska gå att göra så.. nu har jag kollat lite och dessvärre verkar det vara det man får slanta. Bor i en ordningssam förort till Sthlm, men detta är väl det man får betala när det ska eldas bilar i andra förorter.

Tyckte min X5a var dyr med 12000 per år.. .nu 15..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Du kan som sagt alltid "sälja" bilen till t ex. frugan och sedan "säljer" hon den tillbaka till dig...dvs. bilen byter ägare på pappret genom att registrera ägarbyte hos transportstyrelsen, och då kan du teckna ny försäkring "helt från början"....

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Klart att handläggarna inte hjälper till att informera om kryphålen som finns.

Annars är jag relativt säker på att du kan säga upp försäkringen om du gör som MUC beskriver.

Ställer du av bilen går försäkringen över till garageförsäkring. Sedan måste säga upp garageförsäkringen också enligt pkt 2 i MUCs beskrivning. Då har du ingen försäkring kvar, ingen motpart och huvudförfallodagen försvinner.

Då måste du vara fri att teckna en ny försäkring på nytt bolag och därefter ställa på bilen.

Om det trots allt inte går så är ägarbyte sista utvägen. Men en massa ägarbyten på bilen är ju tråkigt om det inte är nödvändigt, även om det är inom familjen.
Mats har svaret ovan. Garageförsäkringen måste bort, sen är det fritt fram.
Tack för svar! Nu ska jag bara leta upp något försäkringsbolag som inte rånar mig..
Folksam
Aktsam
Trygg-Hansa
Motormännen
If
If och Folksam har två med vagnskada som dom kallar ”stor” räcker vanligtvis med ”vanliga”
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Kolla även VattenCirklar.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.