AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
8.277

Skriva bil på förälder (Under 24) tråd diskussion!

Hej!
Hört många olika svar ang att skriva bilen på sina föräldrar.
En jag pratade med sa att det inte är någon fara sålänge man betalar det där extra för att en under 24 ska använda bilen.
Medan man kikar på internet sägs det att vid ev olycka kommer försäkringsbolag att kolla upp allt så som:
Vem betalar parkeringar
Service och underhåll?
Kvitton?
mm..
Och utesluta att jag är brukaren av bilen och ej ge ersättning

För ex kommer en 325 kosta mig 2,2 k i månaden billigast när jag jämfört hos 8 olika bolag eller 24 k per år. Skandal men ändå förståeligt på vissa sätt

Vad säger ni? obs bara diskussion :)
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Inte att rekommendera då försäkringsbolagen utreder vem som har det finansiella intresset av bilen vid olycka/stöld.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Förare under 24 betyder inte att det är ok att skriva bilen på förälder utan bara att det är ok att >låna< bilen av föräldern vid enskilda tillfällen. Som du förstår är det en fråga om utredning vid skada så man KAN klara sig men det är absolut inte säkert.

Det finns en anledning till att premier är dyra för unga och det är för att det behövs för att täcka deras skadekostnader. Genom att skriva bilen på en förälder så ber du i princip oss att betala delar av din försäkring. Det är sällan något som brukar leda till applåder så att säga...
Jag skall inte vara moralpolis, det får andra vara :D: Bor du hemma så är det "mer troligt" att... Iaf, en 325i är ingen raket, så det är väl inte den första modellen man tänker på att Greta eller Arne 50 år är helt omöjliga ägare till. Ser du till att allt betalas av den som äger bilen juridiskt är det rätt "vattentätt", speciellt om du bor hemma än...
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Försäkringsbolagen brukar faktiskt inte ha så mycket emot att man skriver en bil på familjemedlemmar så länge man delar hushåll.

Om man inte längre bor hemma hos sina föräldrar så är frågan en helt annan. Svaret på TS fråga finns helt enkelt i inledningen på varje försäkringsvillkor under rubriken "försäkrat intresse" och brukar lyda något liknande: "Du som tecknar försäkringen skall vara bilens civilrättsliga ägare samt den verkliga ägaren och huvudsakliga brukare". Uppfyller du inte det så riskerar du att bli helt utan ersättning.

Dock är det sällan som försäkringsbolagen utreder det så noga (eller vem vet, det kanske inte är så sällan) men om du krockar en BMW 540 som ägs av din morsa som hon bara råkade köpa ett halvår efter att du tog körkort (himla bussigt av henne)som bara av en händelse råkar köras av dig vid olyckstillfället så kan du nog räkna med att bli granskad.

En del av det du hört är faktiskt skrämselpropaganda:

- Vem betalar parkeringen: Det finns ingen möjlighet för försäkringsbolagen att kolla upp det, eftersom de då skulle behöva ha tillgång till både p-bolagens listor, kreditkortsnummer och banktransaktioner och det har de inte. Dessutom är just p-avgifter ganska enkla att förklara bort med "Jag parkerar nästan aldrig min bil på betalparkeringar. Min bil står bara i mitt garage, på jobbet eller på Ica Maxi" Att du sedan springer och betalar p-avgifter är ju inte relevant, det kan ju vara en tjänstebil, hyrbil, kompis bil etc.

- Service och underhåll: Ja, detta är nog ganska lätt för försäkringsbolagen att kolla upp utan din medverkan för jag tror inte en BMW-återförsäljare knotar speciellt mycket om och då blir det ju svårt att förklara varför du hela tiden lämnar in bilen på service åt din mamma. Himla hyggligt av dig för övrigt! :)

- Kvitton. Ja, detta är ju väldigt enkelt att kolla upp. Skall du begära ersättning för förstörd egendom så har du ju ett kvitto på det du köpt och det får man ju normalt visa upp för försäkringsbolaget. Annars blir det ju jobbigt. Lika jobbigt blir det ju då om det är ditt namn på kvittot från bilhandlaren. Återigen - himla hyggligt av dig att hämta BMW:n som din mamma köpte.

Saker som om din mamma har ägt bil länge, hur länge hon ägt just din BMW 540 och hur länge du haft körkort är ju som du vet VÄLDIGT lätt för försäkringsbolaget att kontrollera. Men allt sådant som jag nu nämnt är ju sådant som försäkringsbolaget bara kollar upp om handläggaren som får ditt ärende tänker "Hm, en ung kille i sin mammas BMW (Igen!), jaha, det skall vi nog kolla lite extra på".

Om du söker här på Autopower så finns det en ganska lång tråd om ett rättsfall om just det här.

För övrigt delar jag inte din åsikt att det är skandal att du får betala 2,2 k i månaden för din BMW. Jag tycker det är helt rätt. Statistiskt sett så är du nämligen skitdålig på att köra bil. Även om du själv tycker dig veta motsatsen.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Alexander: Försäkringsbolagen behöver inte kolla upp någonting. De kräver att DU bevisar att du är bilens huvudsakliga brukare. Bevisbördan är omvänd. Fram till dess uteblir ersättningen...

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Löwet: Jag vet inte om du läste rad 5, 6 och 7 i mitt inlägg. Det gjorde du nog inte för där skriver jag det. För övrigt handlade ju frågan om vad trådstartaren tror att försäkringsbolaget kollar upp, och vilka eventuella bevis de kan tänkas anför mot en.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Rad 5-6-7 ändrar inte att ditt inlägg påstår att bevisbördan ligger på försäkringsbolaget och att de ska bevisa att bilen inte brukas av den som står som ägare.

Det är helt tvärtom. Försäkringsbolaget kommer helt enkelt vägra att betala ut någon ersättning och sedan är det upp till försäkringstagaren att processa om pengarna.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
TS verkar lysa med sin frånvaro...

Men jag skulle nog säga att det är lite av en chanstagning att göra detta.

Bor man (är skriven) på samma adress som föräldrarna är risken mindre att det blir problem, men bor man inte där är det stor sannolikhet att man inte får ersättning vid ev. olycka.

Försäkringsbolag har oftast rätt bra koll på läget och vet vilka "signaler" de skall reagera på vid skadereglering - nyköpt "motorstark"/"körglad" bil som har "hög status" bland ungdomar som skrivs på en 40-50-årig förälder till den 18-20-åriga sonen som smällde den, är helt klart STORA varningsklockor (Quasimodo springer genom kontoret på försäkringsbolaget och skriker "The Bells, the Bells..!"). ;)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Nej Löwet, nu lider du nog av feber. Jag har inte någonstans sagt att bevisbördan ligger på försäkringsbolaget. Det är du själv som inbillar dig det.

Trådstartaren frågade nämligen om vad försäkringsbolaget KAN TÄNKAS kolla upp. Vi är dock helt överens om att bevisbördan för att få ersättning ligger på försäkringstagaren.

För övrigt så finns det inget försäkringsbolag som "bara vägrar" betala ut någon ersättning, om de inte har fog för sina misstankar. Det vet ju du lika väl som jag. Har de inga fog för att misstänka något så kommer de betala utan att knota. Saker som nyinköpt BMW hos kvinna 50+ som körs av ung man är dock en typisk sådan varningssignal.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nej precis detta ska absolut sättas mot att snabb skadereglering är värd pengar så i normala fall om allt ser grönt ut (vilket fb har rätt bra koll på vilka profiler som är ok) så betalas det ut utan knot vid åtminstone första skadetillfället. Men när de väl börjar titta så är de väldigt duktiga på att känna igen vad som brukar signalera en felaktig försäkringstagare. Det som nämns ovan med kvitton osv är väldigt lätt för en "riktig" ägare att få fram men rätt svårt för någon som bara står som ägare på papperet.
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Grabben kvaddade en F30 320xd som vi båda stod som finansierar på och jag som ägare. Vi har samma adress, dvs han bor hos mig. Saken löste sig utan några problem. Singelolycka efter dubbelpunktering, bilen vart skrot. Ingen ändring på min bonus. Och grabben gick det bra med 👍🏻😃 Viktigaste. Och vi har nu köpt en ny F31 320xd under samma villkor som den första.

Fast bor du i Stockholm och bilen är reggad på farmor i Ormträsk kan det vara det skapar några utmaningar. Reducerat ersättning med mera.

Crille
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Det finns en ganska lång tråd här på AP om just det här. Den handlar om ett rättsfall där sonen skrev bilen på sin pappa och kvaddade den och det gick inte så bra med ersättningen.

Googla lite så hittar ni nog den. Men summa summarum för TS så är svaret att han ju riskerar att stå utan ersättning vid ett försäkringsfall.
Väldigt intressanta svar! Tack allihopa upskattas enormt!
Bra diskuterat :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.