AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.885

e39 540 börjat strula ordentligt! airbaglampa & styrservo m.m

wy
122
wylex1337
540 97
523 98
Har sen jag köpt bilen haft svårigheter att starta bilen, den ger sig ifrån ett klick och startar inte, vrider jag nyckeln tillbaka och provar igen så startar den. Detta har blivit värre med tiden, ibland kan jag få vrida 25 gånger innan den hoppar igång.

Men nu till problemet som uppstod idag. Skulle starta bilen som vanligt, startade på andra försöket. Åkte till ica och handlade, sedan när jag skulle åka därifrån så var styrservon riktigt trög, den tog imot vid ett visst tillfälle, samt att radion började spela lite spratt. Vad kan detta bero på, någon som har varit med om samma sak?

Bilen är en Bmw 540 e39 02.

FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Jag skulle gissa på tändningslåset, inte helt ovanligt att det är dålig kontakt i nåt av blecken. Själva enheten går att ta isär och rengöra/smörja upp om man är händig.
Det finns en hel del videor på tuben:

FAF

wy
122
wylex1337
540 97
523 98
Hej FAF! Jag beställde ett nytt tändningslås förra veckan då jag fick för mig om att det kunde vara det som gjorde så att den inte startade. Du tror det har påverkat styrservon nu också? Mvh! Tack för svar!

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur långt har bilen rullat?

Startmotorn skulle jag misstänka - prova att knacka på den med en lång träpinne eller av plast (EJ av metall då det är lätt att komma åt oisolerade terminalerna på startmotorn = kortis = risk för att det blir dyyyyyrrrt (som Bosse bildoktor brukar säga) samtidigt som du gör ett startförsök - hoppar den igång då är det solenoiden och/eller kolen i startmotorn som är dåliga!

Servon är väl hydraulisk!?
Slirande rem eller lossad impeller på servopumpen är då misstänkt..öppna oljebehållaren under motorgång och kika efter "krusning" i oljan - är den spegelblank har du troligen inget flöde = kass pump.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
wy
122
wylex1337
540 97
523 98
Hej Johan B! Bilen har rullat 18000, Har märkt av att servon låter lite grann men inte farligt alls. Sen helt plötsligt så är det som att den hackar, jätte konstigt!. Det svåra är att den startar ibland på första, andra eller 25e, så det är svårt att avgöra om den startade pga knackning eller ej.

För som jag har förstått så har flera detta problem och endel har bytt ut tändingslåset så har det löst sig, men detta med styrservon vet jag ej! Ska ta en kik på det nästa helg så kan jag återkomma.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
När startmotorn börjar bli dålig, brukar problem först vara väldigt intermittenta...

Impellern kan som sagt lossna från axeln i servopumpen = ingen cirkulation/tryck.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
wy
122
wylex1337
540 97
523 98
Hm! Värt kanske då att köpa en ny direkt!
Samt beställa en servopump :)!

Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Inte helt ovanligt att skruvarna till servopumpen lossar på dessa bilar, kolla det också.
Sen har 540 som standard S216A Hydro steering-servotronic där det finns en servotronicc ventil som kan spöka, hände på min läs här: Länk
Sen säger du att du har airbaglampa.
Vad har du för felkoder? e39 brukar vara relativt lätt att fixa srs på.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
wy
122
wylex1337
540 97
523 98
Hej olaO! Ska kolla senare! Inte kollat felkod ännu. mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.