AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.219

Klonkar när släpper upp koppling, glapp motorfästen?

Hej!
Är spekulant på en 320 modellår 02. Körde den idag och det enda jag noterade men som jag är lite orolig för är att när man tex lägger i 1:an eller 2:a växel och släpper upp kopplingen i låg fart så kommer det ett klonkande ljud framifrån framvagn/motorrum. Varit med om detta tidigare på framhjulsdrivna gamla bilar som då kan börja "hoppa" men framför allt när man släpper och trycker ner gasen fram och tillbaka. På BMWn jag testade idag så klonkade det inte alls när jag hade en och samma växel i för att sedan gasa och sen släppa gasen. Klonket kommer som sagt när jag växlar ner från 3 till 2 och släpper koppling i låg fart.

Är det någon speciell orsak ni proffs direkt tänker på som kan vara felet? Är det isåfall något som kan orsaka stora konsekvenser och som blir dyrt att fixa? Enl ägaren som haft bilen i 4 år förstår han vad jag menar men säger att det varit så hela tiden och ej blivit värre.

Tack för snabbt svar! (Ev köp blir imorgon). I övrigt är bilen mer eller mindre rostfri! :D
Med vänlig hälsning
si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Klonk kan ha många olika orsaker. Jag köper inte att de kommer framifrån. Bör vara något i drivlinan eller nån bussning i bakvagnen. Worst case är det samma som jag hade på 328an. Ett fäste till bakvagnen som slets loss från karossen och lämnade ett knytnävs stort hål. RIKTIGT jobbigt att åtgärda.
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Tror precis som sirtobbe att det kommer från drivlinan/bakvagnen. Väldigt vanligt fenomen på E46. Ofta slitna bussningar i bakvagnen och inget att bekymra sig för. Angående spricka i karossen till bakvagnsinfästningen var det tidiga E46 som kunde vara drabbade av detta (upp till mitten på 2000 om jag minns rätt). Är bilen fin i övrigt är det bara att slå till.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.