AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
10.929

Varning "Körstabilisering"

Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Plingade till idag med följande meddelande: "Körstabilisering. Kör försiktigt. Kör till närmaste BMW-serviceverkstad." DSC-symbolen lyser gul. Instruktionsboken ger inget konkret.... Nån som vågar gissa vad det rör sig om? Kommer åka till verkstad imorgon och försöka få en felkodsavläsning, men jag måste tyvärr åka en liten sväng med bilen ikväll. Vågar man det?

Sedan jag lade på sommardäcken för ett par veckor sedan har jag haft konstant varning om att RDC är ur funktion, vilket är naturligt eftersom jag inte har TPMS-ventiler i hjulen. Kan det finnas ett samband med DSC-varningen?

När jag satt i bilen och kollade igenom instruktionsboken med tändningen påslagen fick jag momentant även en röd varning om att bältessystemet och krockkudden var ur funktion...?

Kan det vara rent elektronikstrul och vågar man testa det gamla beprövade tricket med att "nolla" systemet genom att koppla ifrån batteriet en stund, eller ställer man till det än värre då...?

Bilen har gått lite drygt 7000 mil. Jag har ägt den i 3 månader och har 1 års garanti från Hedin Bil.

______
/Pewe
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kontakta Hedin bil och se vad de säger att du ska göra.

Om du åker till en verkstad utan deras godkännande kan i värsta fall få stå för den kostnaden själv, trots garanti...

Kan vara en så enkel sak som dåligt laddat batteri men dessutom finns det mängder av andra tänkbara orsaker.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Ok, tack! Ringer dem imorgon. Men tror du man vågar köra ett par mil extra? Det står ju att man ska (dvs "kan") köra till nämaste vekstad, om man kör försiktigt (vad som nu menas med det...?) Några mil borde man således ha tillgodo...

______
/Pewe
ha
734
haack
X3 30d -18

ingen fara att köra vidare, bara att tänka på att du inte har alla hjälpmedel tillgängliga ifall du behöver dom.

Angående RDC så kan man koda bort det systemet så att man slipper tpms ventiler.

www.facebook.com/bmwkodning
@Pewe: Fungerar dina vindrutespolare korrekt? Låter kanske som en konstig fråga men kabelhärvan höger fram kan ställa till en massa strul med bl.a sporadiskt fungerande spolare.

Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Jag har kört med avsaknad av TPMS-sändande fälgar. det blev bara en varning om däcktrycksproblem. Inget om DSC.

Jag tolkar ditt fel som att din bil har kopplat bort allt som har att göra med antisladd och antispinn. Plus att du kanske inte har fungerande ABS.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Tack för tips och hjälp! Jag TROR att det har löst sig... Misstänke att det kunde bero på de begagnade sommarhjul jag nyligen köpte med en lägre profil än original (225/40x18 jämfört med original 245/50x18). Tog därför med originalhjulen till Meca som också fick göra en felkodsavläsning. Avläsning angav "vertikalsensor" som felkälla. Efter hjulbytet och ett antal körda mil i helgen har ingen ny varning uppkommit. Körde iofs ett par veckor med de mindre hjulen innan varningen uppkom, så jag vågar inte riktigt lita på att felet är helt borta endadt pga hjulbytet...

Jag visste att det är viktigt med hjulomkretsen inbördes mellan axlarna, men inte att Xdrive'n var så känslig för en uppsättning med lägre profil... Det såg för övrigt inte klokt ut med de mindre hjulen, så jag hade tänkt byta tillbaks till originalen ändå. Hoppas som sagt att felorsaken är hittad och att inga skador uppstått...

______
/Pewe
De hjulen ska du nog inte köra något mer med. De är på tok för små för X3:an. 3-tum för små om jag räknar rätt. Med 225/40 profil så borde X3:an ha 21-tums fälgar för att hjulstorleken ska vara rätt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, även om hjulen var (väldigt mycket) för små, borde det inte påverka detta om alla däcken hade samma dimensioner runt om - bilen kan ju inte veta att hjulen är mindre utan tror då bara att den körs fortare (fler hjulvarv) än vad du gör i verkligheten.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
@bmw newbie: Nej, jag tänker inte köra på 225:orna mer. Det var heller aldrig tanken. Ville bara kort testa utseendet på fälgarna resp skillnaden mellan vanliga däck resp RunFlat-däck (som originalhjulens 245:or är, vilka jag inte är särskilt förtjust i...). Nya däck ska införskaffas, alt att jag skiftar över RFT 245:orna till de nya fälgarna (hatar verkligen utseendet på originalfälgarna, style 368). Vet dock inte vilka 3-tum du syfter på... Skillnaden är 65 mm i diameter och 196 mm i omkrets.

Jag tänkte faktiskt precis som du Johan B, dvs att enbart däckens profilhöjd inte skulle inverka negativt under förutsättning att de godkända toleranserna mellan axlarna inte överskreds, men det återstår att se antar jag...

______
/Pewe
Pewe,

mitt råd till dig, som är välmenat, är att använda dig av BMWs originaluppsättningar och delar. Därmed även av deras auktoriserad service. Kanske kommer det att bli nu en och annan röst som protesterar men jag har inga positiva erfarneheter av de gånger jag har försökt reparera eller byta ut delar på mindre lokala verkstäder eller om andra delar/uppsättningar än BMWs oroginal har använts.
Däremot aldrig några problem i efterhand när jag hade lämnat bil till BMWs auktoriserad. Och nej, jag jobbar inte på BMW men har ägt BMW bilar i sisådär fjorton år...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.