|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en cabb Z4 års 03 Det problem jag har är att när jag fällde ner suffletten så blinkade lampan röd i nedfällt läge. Sedan så slutade cabben att fällas ner,men efter en dag så hoppade den igång och funkade i någon vecka med resultat att den blinkande lampan på panelen blinkade rött. Sedan så när jag hämtade bilen i garaget så lyste lampan bara orange när jag tryckta på panelen och cabben gick inte att fälla ner. Just i denna stund så har jag lämnat bilen på OKQ8 där man inte sett någon felkod i deras dator. De sade att de inte vet vad det kan vara och de skall försöka fixa det genom att kolla cabben upp till 3000 tusen kronor med att de kanske inte hittar felet! Kan någon tipsa mig någon verkstad som kan byta motorn till cabben för ett rimligt pris. Jag vet inte annars vad jag skall göra och jag kan inte hålla på att gissa vad det är för fel för bara det kostar ju en massa pengar tyvärr..... | |
|
Hejsan, Jag hade detta problem för 2 år sedan. Fick det lagat för 19000 kronor på BMW. Detta är sannolikt att motorn har rostat ihop, och eventuellt är något/några hydraulrör trasiga. Har du tur så är det något annat, men bit ihop och förbered dig på det värsta. Man kan göra jobbet själv, men det är bökigt. Det jag skulle ha gjort annorlunda idag, var att jag skulle ha valt en annan verkstad. Om du bor i Stockholmsområdet så rekommenderar jag Perras bil och motor i Huddinge, de är duktiga på BMW och hade ett betydligt lägre pris. Tyvärr hade jag inte tid att vänta på en lucka där. Problemet med cabmotorn är att den ligger längst ned mot golvet i en grop, och om avrinningshålet täpps igen ( vilket det gör) så kommer motorn bada i regnvatten. Konstruktionsmiss tycker jag. Du vet att man kan fälla cabben manuellt också? Lite omständigt men jag körde så hela första året. |
|
|
Tack för svar! Jag kommer att kontakta den för konsultation och jag förstår att det blir en del kostnader. Jag bor i Örebro men har vänner i Stockholm så jag kommer nog att lämna bilen i Huddinge. Det är ett konstruktions fel det här med cabben på bilar från 03 till 05 vad jag förstått... |
|
|
Jag fick nyss veta att de på den bilfirma jag lämnat Z4 bekräftade att de har all utrustning för sökning och lokalisering av fel till Z4 de på bilfirman sade att jag skulle ge dem en chans att fixa cabben. Så det skall jag göra och jag hoppas de kan lösa felet för mig!!!! |
|
| Jag önskar dig lycka till och är nyfiken på vad de har för diagnos på problemet | |
|
Hej! Jag har nu fått bilen och jag ringde till Huddinge BMT AB Per Larsson och sade att jag hade lämnat bilen till OKQ8 i Örebro där vi kommit överens om att de skulle djup söka efter felet upp till 3000 kronor. Jag fick rådet att avbryta för de sade att de inte hade den erfarenheten eller de specialverktyg som behövdes för att fixa bilen. Jag ringde då till OKQ8 och påtalade de råd jag hade fått av BMT. Det svar jag fick var att de hade alla specifika instrument att tillgå och visst hade de erfarenhet av cabb problem på Z4. De sade att ge oss en chans att laga cabben. Jag blev helt ställd då jag fick svaret av OKQ8 och jag sade att de fick en möjlighet att fixa cabben upp till 3000 tusen. Till min stora förvåning så ringer man efter en halv dag och säger att de lokaliserat felet i skuffen. Det var för mycket saker jag hade i skuffen och vreden till skuffen stod fel och han sade att om brytarna hade böjt sig så hade det blivit en helt annan kostnad. Jag är så klart glad att jag slapp att byta cabb motor och där sparade jag många tusen kronor. Hoppas nu att allt är frid och fröjd och att den skall funka. Det kostade mig tre tusen för det de gjorde på bilen! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Har haft ett par st med liknande fel på i skuffen en brytare sitter lite utsatt till. Har även hänt att folk glömt att fälla ned extrautrymmet i skuffen som även den låser cabfunktionen ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hej igen, Vad kul att höra. Nu hade du tur! När jag felsöker i allmänhet, så brukar jag börja leta efter den billigaste fixen först. Hade tur en gång med en MB SLK320....MB tog 1700 eller 2700 för att koppla in OBD-läsaren....Jag köpte en OBD läsare på biltema...och fick via nätet upp en rad alternativ. Billigaste fixen var vaccumslangarna....de bytte jag själv för 300 kr. Den gången hade jag tur : ) |
|
|
Ja man kan göra en hel del själv med sin bil! Tyvärr så bär ju bilarna komplicerade idag att man inte har den utrustning som kan behövas till bilen! Du skrev om OBD läsaren som kan köpas på Biltema det kommer jag att göra.... Nu funkar cabben klockrent och den röda lampan som lyste för att suffletten inte var i läge "nere" är släckt. Där hade jag tur må jag säga!!! |
|
| Hej, är där någon som har tips på en prisvärd firma i Skåne som byter han motorn till ett rimligt pris, min har laget av på Z4 e85 08... | |
| MJM Bilverkstad i Hyllie / Malmö. Kan allt om BMW. | |
| Var sitter brytarna till caben på en Z4 E85 facelift? (08) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.