|
|
|
|---|---|
|
Min X3 F25 -2011 som gått snart 13 000 mil har nu åkt på två st brustna fjädrar, en bak och nu en fram. Fjädern (v sida) small av på motorvägen, jag körde inte på något. V fram sjönk ihop ca 4 cm men som tur var kunde jag rulla vidare och ta mig hem i låg fart så klart. Nu har jag köpt nya framfjädrar och har börjat riva v sida. Lossat topplagringens fyra skruvar och fästet för krängningshämmaren på fjäderbenet. Fjäderbenet kom nu ner ca en decimeter men det räcker inte för att få ut det. Hur gör man lämpligen för att få ned fjäderbenet ytterligare så att jag kan ta ur brustna fjädern och få i den nya? Ser att fjäderbenets nedre del sitter i spindeln med en "klämma" som verkar rostad fast nåt brutalt, vete tusan om jag kan få isär det. Alternativet är att släppa på fästen för någon/några av länkarmarna och kanske även drivaxel, så att fjäderbenet kan fås ner lägre? Även länkarmarnas skruvar är ruskigt rostade, så misstänker att detta blir ett hårt jobb | |
| Du får lossa staget som håller krängningshämmaren också för att få loss fjäderbenet. Sök på youtube, finns filmer som visar hur man gör. | |
|
Det har jag gjort, "Lossat topplagringens fyra skruvar och fästet för krängningshämmaren på fjäderbenet". Fjäderbenet kom ändå bara ner ca en decimeter Har sökt på Youtube innan jag började men hittade absolut ingenting tyvärr för F25, bara för gamla X3:an |
|
|
Hej, Har du tittat in på www.bmwTIS.info? Jag kollade lite lätt (fast fick chansa, då jag inte vet exakt modell). Det ser onekligen ut som att man måste lossa "allt", när man jobbar på bmw-vis. /Lennart |
|
| Ser ut som en vanlig BMW konstruktion. Du får lossa o ta bort (den där rostiga?) skruven som klämmer fast fjäderbenet i ”carriern”. Man kan få behöva ”öppna” där den klämmer dämparen med en kil typ. Fäst sedan fjäderbenets topplagring i bilen o tryck ner med foten på bromsskivans nav samtidigt som du ”styr” fjäderbenet med en hand? Det borde gå är så man gör på E39 tex. | |
| Edit: Jag missade detaljen att du har drivning fram. Inte säkert den vanliga metoden funkar pga att drivaxeln begränsar så att säg. | |
|
Aj.. lossa allt låter illa med tanke på hur svårt rostat allt är :-( Tack för alla tipsen. Nu till Biltema och köpa värmepistol. Wish me good luck.. |
|
| Nu har jag fått isär fjäder från fjäderben, och har nya fjädrarna liggandes. Fjädrarna ser NÄSTAN symmetriska ut i båda ändarna men inte helt. Är det någon skillnad på upp och ner på fjädrarna..? | |
| Man kan ju inte lägga upp bilder här, men jag lade en bild på nya fjädern som min profilbild istället | |
|
Vill du lägga upp bilder, måste du gå via någon extern sajt, Forum bilder, Photobucket, Imgur och allt vad de heter, och sedan länka till den. Något råd beträffande hur du skall vända fjädrarna har jag inte, mer än att fjädrsätena borde ge en antydan. Och om de inte gör det, kanske det inte spelar så stor roll hur du vänder dem. Gör lika på båda sidor i så fall, bara. /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.