|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Nyreggad medlem, men mångårig BMW-fanboy. Gjorde misstaget att låna en kollegas E90 en helg i våras och kan nu inte släppa tanken på en E92/E93. Detta med vevlager gör mig dock tveksam då nätet kryllar med trista historier. Tänkte därför väcka denna tråd till liv... Pratade m Bavaria Danderyd i veckan, och enligt dem så kan man även behöva svarva om vevstaken vid byte av lager. Nu var det inte mekanikern jag pratade med utan någon annan på kundtjänst. Uppskattningen var ca 50.000 spänn UTAN svarvjobb! Galet. Är man nojig i överkant om man vill byta vevlager i förebyggande syfte? Om man skall göra det - vilka oberoende och kompetenta verkstäder skall man kontakta i Sthlm-området? Skall jag släppa tanken på en E92/E93 och istället köpa en nyare M2? 530e -19 i3 -16 523i Touring -10 325i -02 328Ci -99 |
|
| Kan tipsa om Per Larsson motorteknik där jag lämnade in min M5 E60 för byte i förebyggande syfte. Gick loss på ca 25k om jag inte missminner mig. | |
| @snårtas: Ett sånt här jobb lämnar man inte in till BMW ;-) | |
|
@jollejo, stort tack för tips. Tar kontakt med honom. @Löwet - nej, med den prisbilden känns det ju inte aktuellt att använda Bavaria... 530e -19 i3 -16 523i Touring -10 325i -02 328Ci -99 |
|
| Inte bara för priset, de har inte vanan att göra det. Det är ett extremt ovanligt jobb för dem. Det gör det dyrt och risken för fel nånstans längs vägen är stor. | |
| Lövet , konstigt att du dömer ut bmw, det är ju dom som reparerar enligt bmws anvisningar dessutom endast originaldelar som dom lämnar garanti på både jobb och delar. Dyrt blir det nog, men att dom skulle fuska tror jag inte på, tvärtom är dom nog rädda om sitt anseende och sin auktorisation. | |
|
Snårtas, i min bok tvekis att låta Bavaria göra ett vevlagerbyte, både pga av kostnadsskäl men inte minst pga avsaknad av erfarenhet. Dessutom lär dom använda OEM lager igen vilket tål att fundera på. Lämnar själv inte bilen till Bavaria (Solna) ens för oljebyte. Danderyd kanske är bättre, dom är i alla fall trevligare att ha att göra med. E9x M3an är en riktigt bra bil, även dess S65 motor. Men självklart kräver den omsorg. Absolut vettigt att byta lager i förebyggande syfte, vettig lnvestering i samanhanget. |
|
| Och Snårtas, man byter alltså lagren i tid för att undvika svarvning av axeln. Har det gått så långt är det typiskt 150k motorbyte istället för 20k lagerbyte som gäller. | |
|
@HelmsmanPlay, tack för input/hjälp. Att E9X är en galet fin och välbyggd bil begrep jag så fort jag satte mig i kollegans och startade upp. Ljudet är beroendeframkallande! Då lär jag försöka hitta något under 9000 mil för att minimera risken för skadad vevaxel. Men budgetera för byte av lager. Tycker mig också ha läst någonstans (kanske gäller det endast USA) att lagren från 2010 års modell var gjorda av annat material och skulle hålla längre. Några tankar kring det? Älskar entusiastforum - man får alltid svar på sina frågor. |
|
|
Ja de är uppgraderade men ändå inte tillräckliga. Byt motorkuddar när allt ändå är nere. En annan sak man bör byta är ”Throttle Actuators” eller kugghjulen i de rättare sagt, de smulas sönder och kuggarna går av. Finns bra ombyggnadskit. Budgetera runt 25-35 för dessa delar. Lager + kugghjulen. |
|
|
Snårtas, mitt "köptips" är att prioritera underhåll och skick. Enkelt att köra skiten ur dom här bilarna på 5k mil, oljebyte med BMWs 2400mil rek och skippa uppvärmning så är man halvvägs där. Åandra sidan kan en välskött/servad bil med 10k mil kan vara hur bra som helst, och klart billigare att äga going forward. Och igen, är vevaxeln skadad så är det mer tur än skicklighet om inte en stake har gått = motorn totalhavererat. Lagren byter man förebyggande för att undvika detta. Nedan ser du exempel på bilar som har rullat 20-30-40k mil med original lager. Kruxet att köpa begagnat är att man inte vet hur bilen har servats/körts, så bättre i min mening att ta det säkra före det osäkra och byta lagren. Som sagt M3Post.com är en mycket bra site för E9xM info. Några axplock: Skräcklänk, om än fakta: Länk Åandra sidan rullar dom 40k km, med rätt underhåll: Länk DIY nämnda gasspjälls motorer (30kkr på BMW, 6kkr att rätt enkelt byta hela motorerna själv): Länk. Jag använde: Länk DIY vevlager (den lämnade jag själv till Motornord): Länk Lycka till! |
|
|
Bytte mina vevlager i veckan. 2008 som gått 10.000 mil. Ingen panik enligt meken, men bra att jag bytte då ungefär hälften hade slitits ner till kopparen. Turligt nog inga följdskador på veven! |
|
| Snårtas. Vart utförde du det och vad fick du betala? | |
| @skcorpion: jag följde tips högre upp i tråden. Per Larsson Motorteknik i Huddinge, som numera heter BMT AB. Kostade 27 kSEK, inkl nya motorkuddar. De var duktigt torra och hade börjat spricka sönder, så det var också bra att få gjort. | |
| Ok tack snårtas. Blir nog aktuellt för mig i år också | |
|
Snårtas, Kul så du hittade dig en S65! Vilka lager och bultar blev det? |
|
|
@HelmsmanPlay. Jag gjorde inte så mycket research kring lager och bultar utan lade mig i mekens händer. "Racelager" iaf vet jag. Motorn är ju sjukt grym alltså. Fattar inte varför jag har väntat så länge med köp. Känns som att M3-modellen peakade vi E9X. Nästa år blir det nåt ballt avgassystem... Men det får jag väl fråga om i en annan tråd. Trevlig helg! |
|
|
Var du tvungen att skriva så där Snårtas. Nu blir jag ju skitsugen på en manuell e93 M3a;) EB |
|
|
Känns som att M3-modellen peakade vi E9X. +1 |
|
| @Pula - det är bara att köpa medans det är billigt ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.