|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Tjena! Mycket snack och trådar om just vevlagren på S65 motorerna, Byte på min M3:a (2009) i helgen (gjorde detta i förebyggande syfte) och vart ganska förvånad över hur lagerna såg ut då min bil endast har gått 5900 mil. Länk Dom till vänster är dom nedre, höger övre. | |
| Ingen rolig syn, tur du bytte ut dom. | |
| Ursäkta frågan, har du haft bilen sedan den var ny? Så brukar lagren se ut efter typ 14 000 mil. | |
| Till och med jag som inte är så mek-kunnig ser ju att de där ser bedrövliga ut. Vad beror det på och hur undviker man att det händer igen? | |
|
Blixten: Har haft bilen i snart 2 år och bilen importerades till Sverige 2010 och har full historik på bilen så miltalen stämmer. Är även bekant med dem 2 tidigare ägarna på bilen. Löwet: Beror på för litet lagerspel, monterat lager med lite större spel i |
|
|
Ser inte "onormalt" ut: Länk Bytte också vid 6k. Dom senare lagren (702/703) dvs ingen synlig koppar, dock fortfarande synbart slitage. Valde ACL' HX med utökat spel. Vilka gick du för Wallen? |
|
|
Skönt att höra att det inte ser ”onormalt” ut :) Körde också på Acl HX och arp bultar. |
|
| Wallen, skruvade själv? Nyfiken, vad baserade du ditt lagerval på? | |
|
HelmsmanPlay: Yes, gjorde jobbet. Gick förvånansvärt smidigt. Använt mig av Acl tidigare och det har funkat bra samt att dom var lätta att få tag på jämfört med div andra alternativ. |
|
| Nice Wallen. Pep upp till Motor Nord själv och fick det gjort. Gick också för ARP-625, anses som "för bra"/kralligt mothåll av somliga experter men tyckte en bra bult just här inte kan vara fel. | |
| Man blir ju inte direkt skitsugen på att äga e90/e60 m-bil när man ser sånt här på bilar som rullat mindre än 10k mil : o | |
| Då har du aldrig kört en, njuter fortfarande fullt ut efter 5 år, aldrig haft en roligare och mer tillförlitlig bil. Bara att fortsätta cykla...😉 | |
|
För sent att byta lager, ha, ha. Vilken idiot! EB |
|
|
Haha Pula, kommer snart ut som enägarbil o fullservad med fin historik på Blocket :) |
|
| Kostar på att leka! Finns nya motorer i Tyskland men det kommer att kosta,har för mej att M5ans v8 maskin ligger på runt 450k. Men såg begagnade M3 v8or för 10-17000 euro. Frågan ä bara hur hårt körda dom är. | |
|
Ingen som bytt och kört på BMW original? Vid byte, vilka fler artiklar anses vara lägstanivån att byta i samband med att vevlagren byts? |
|
|
Frågan är hur kvaliteten är på bmw original? Man kan ju undra, med tanke på att detta fel borde uppenbarats redan vid bmw:s egna tester. Ring Motornord och fråga vad de anser behöver bytas i samband med reparation. |
|
| Blir ACL HX med vevstaksbultar från ARP samt nya motorkuddar, detta efter samtal med Motornord. | |
| Får man fråga vad kalaset går på? | |
|
Phoenix, jag pyntade lite knappt 20k inkl nya motorkuddar hos Motornord sommaren 2018. Det var >10k lägre pris än vad jag fick offererat av oberoende M-meck i Sthlm. Inget att bråka om i min bok om bilen i övrigt är bra och man tänker behålla den. Efter över 6 år med bilen så har den hittills varit den "bästa" bilaffären jag någonsin gjort. Älskar fortfarande varje dag jag startar upp, och andrahandsvärdet har hållt sig löjligt bra. |
|
|
Phoenix M3: Bytet var en "deal" i samband med köpet, så svårt att värdera så. Däremot kollade jag materialet och en uppsättning ACL HX samt ARP-bultar går på 8400 kr. Sen tror jag motorkuddarna låg på 1200 kr/st så 2400 för dessa. Som referens kollade jag även BMW Original för lager och bultar, landade på 8350 typ. Så samma totalkostnad men ojämn fördelning, På original är det ju bultarna som är billiga och lagren dyra. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.