|
|
|
|---|---|
|
Hej! Köpte för en månad sedan en 428i -15. Den har funkat felfritt och jag har varit mycket nöjd. Igår fick jag för mig att börja köra på 98 oktan istället för 95 som jag tidigare tankat. Med ca 10 liter 95 kvar i tanken fyllde jag upp resterande med V-power. Efter ca 3-4 mil började den gula motorlampan lysa. Kan det finnas samband? Har läst om andra som varit med om liknande men inte fått något bekräftat. Tänker om avgasvärden eller liknande kan ändrats och därmed signalerat "fel". Inte kunnat göra en felsökning än, men ska försöka få tag i en OBD-läsare. | |
|
Tveksam till att det skulle bero på V-power. Bilen är ju trots allt avsedd för oktan på mins 92 (har jag för mig) och det innebär ju att allt högre skall funka. Skulle tro att det tyvärr är något som är sönder. Knacknignssensorn kanske, eller något annat. Prova att köra lite mer och se om den slocknar av sig själv. |
|
|
Under förutsättning att bensinen du tankade inte var förorenad av något (t ex. vatten), är det osannolikt att det skulle bero på bensinen. V-power är enkelt uttryckt en bättre bensin än vanliga 95 oktaniga dito. Mhv Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Stort tack för svar! Jag testar köra lite mer med den då och håller tummarna. Samt försöker läsa av felkoderna asap. Visst bör det inte försämras så länge bilen går som den ska och lampan endast är gul? |
|
| En annan fråga - när jag går in i iDrive och kollar står det att det inte finns några varningar. Trots att lampan lyser i instrumentpanelen. Är det vanligt att vissa fel endast indikeras i instrumentpanelen men inte när man gör en check i iDrive? | |
|
Kanske fånigt men kolla att du skruvat igen bränslelocket efter tankning. Att glömma detta tänder lampan. Kanske fånigt II: kolla att du inte tankat etanol. Tänder också lampan. /M Mina bilar: Länk |
|
|
Inga frågor är fåniga, osv, tack! Jag har kollat tanklocket ett par gånger då jag läste det på forumet men det var tyvärr ej där felet satt. Blev lite nojjig kring Etanol men var förbi macken idag endast för att dubelkolla och jag är säker på att det var V-power munstycket jag tog. Har beställt en OBD-läsare som jag förhoppningsvis får imorgon så får se vad den visar för felkod, håller tummarna att det är någon liten grej.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.