|
|
|
|---|---|
|
Hej igen, När jag kör på motorvägar så tycker jag att Z4an är en aning spårkänslig jämfört med min vanliga bil. Jag hade en MB SLK innan dess, och även den var spårkänslig. Blev något bättre då jag bytte från feta 18 tumsfälgar till standard 16 tummare ( med rätt ET)...men inte tillräckligt bra tycker jag. Vad tror ni, beror detta på den korta hjulbasen eller har någon nån id'e om vad man skall leta efter? | |
| Sitter det RFT däck på fälgarna? Min Z4 jag hade blev helt förvandlad när jag bytte från RFT till "vanliga" däck. | |
|
Hej Löwet, Jag har också bytt ut mina RFL...Har Hankookdäck på nu....Jag bytte även ut dämpare / fjädrar för nåt år sedan....Gamla dämparna var slut efter 10.000 mil |
|
|
Izzy, några frågor 1) Har bilen blivit mer spårkänslig eller alltid varit det? 2) Märkte du någon skillnad åt något håll när du bytte däck? 3) När gjordes senaste hjulinställningen? 4) Byttes några bussningar i samband med fjädrar och dämpare? |
|
|
Izzy: Åker du nu på 16" hjul med rätt et? Vet du om bakre länkarmsbussningen i framvagnen är bytt ngn gång? Har bilen gått 1xxxx mil och aldrig bytt den bussningen, så hade jag bytt den med en gång. Funderar själv på att byta dessa på min Z4a med 11900 mil. /Kent |
|
|
Hej Grelle. Tyckte bilen blev aningen bättre då jag bytte bort RFT däcken ( var bara RTF på bakaxeln). Jag gjorde en hjulinställning förra våren...kanske gjorde något litet....Funderar på att göra en till...Har läst att man skall ha toe in både fram och bak i amerikanska forum. Jag lyfte senast idag upp varje hjul för sig för att hitta glapp, men allt var stumt. Har sett att bussningarna på krängningshämmarna fram, framförallt vä...är lite glapp...och kanske det var lite glapp även i bakre krängningshämmaren...skall byta dessa med. Fjädrar/dämpare byttes för två år sedan...en klar förbättring vid nomal körning, men hjälpte inte mot spårkänsligheten. Jag tror inte att bilen är krockad...har inte sett nåt som tyder på det. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Har du olika däck fram och bak (fabrikat/mönster)? Har du lägre ET/Offset på fälgarna än original? |
|
Jag har Hankookdäck fram och bak...Inte exakt samma modell. Det är standard 225/50/16 |
|
|
...då kan du ha hittat orsaken till dina spårningstendenser! Byt så du har samma däck fram och bak. Första testet kan vara att skifta fram och bak för att se om det blir bättre eller sämre. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Detta kan bli intressant. Jag kommer förmodligen inom kort slänga på nya fälgar/däck....då bör det visa sig |
|
|
Jag köpte förra året nya BMW originalfälgar som bara väger 7.1 kg styck. Jag har fått för mig att de var ET42, men när jag dubbelkollade på nätet visade de sig vara ET 47. Jag var precis på väg till Eskilstuna för att köpa 4 snygga 7JX16 fälgar med ET47. De ligger på blocket nu om man söker på Z4 fälgar. Priset är bara 1200 kronor, och då ingår däck varav två är slut men två har bra med mönster kvar ( michelindäck). De är femekrade och riktigt snygga och jag känner mig lite taskig som drog mig ur affären : ( |
|
| Mina fälgar var inte nya förståss men som nya...; ) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.