AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.151

325xi 2006 där hästarna rymt från hagen.

Danne Umeå
Tja.

Har en 325xi 2006 som känns otroligt trött .
Grabben har en exakt likadan av samma årsmodell och det känns som en helt annan motor.
Precis som att 1/3 av mina hästar har rymt från hagen.

Har läst av felkoder och får inte upp något där.
Har provat byta olja/filter tändstift och bränslefilter bara för att ..

Även rengjort luftmassemätaren men ingen skillnad.

Bilen rycker inte eller tvekar men är bara helt orkeslös.

Ligger man i 100 på 6an och trampar ner så måste man titta på hastighetsmätaren bara för att ens se att bilen ökar liiiite i fart.

Har ni några tips på var jag kan börja leta?
bl
2.295
blixten
325i -88
En diagnos kan ju vara en början. Har den alltid varit trött? Ett kompressionsprov kan kanske vara något också.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur och med vad är felkoderna kollade?

En live-data-avläsning där man ser motorstyrningens olika parametrar är nog lämplig i detta fallet.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Danne Umeå
Den har varit trött i säkert 6 år.
Går i övrigt bra.

Vilka live data är det jag bör kolla först?
Har Rhinegold att felsöka med
Pe
85
Peter2meter
528i 2011
325i cab 1989
Vilken motor sitter i? N53?
Som sagt, kolla kompressionen på varje cylinder.
Hm. En 325i som segar i 6:an från 100? Hur mycket kan du varva ut motorn i första växeln? Till varvstopp? Stannar den en bra bit innan rödmarkeringen så går motorn högst sannolikt i "failsafe", men då borde (!) det oxå finnas minst en felkod. Låter motorn "normalt"? Nu tänker jag mer om den låter ovanlig ansträngd, alltid? Är det normalt med "flås" i avgasröret (defekt/igensatt katalysator)? Om bilen varit så här i 6 år och gått igenom besiktningen varje år utan besvär så har jag svårt att tro att kompressionen skulle vara katastrof dålig. Är du säker på att det inte är "omvänd placebo"?
Just det...Har för mig att man kan "mäta kompressionen" via Inpa eller liknande, eller är E90 för gammal för det? OlaO?
Pe
85
Peter2meter
528i 2011
325i cab 1989
Det är garanterat avlagringar som blockerar luftinfödet om det är en n53 motor. Det beror på direktinsprutningen. Sök på walnut blast så hittar du info. Går att fixa manuellt utan blästermaskin också.
P2M: Ja det lär säkert finnas avlagringar, men så mycket att 50% av hästarna rymmer?
Pe
85
Peter2meter
528i 2011
325i cab 1989
Jupp, hade det problemet själv och det är en natt och dag skillnad. Beror förstås på hur mycket avlagringar det finns på just hans motor men det är ett standardfel som ger exakt de symptomen.
Jo att skillnaden blir stor det köper jag. Men halverad effekt betyder ju extremt mycket lägre flöde. Man borde kunna se detta på vissa "trim values", eller till o med felkod på något?
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Dawwe, nu har det inte pratats om halverad effekt, bara till 1/3-del upplevt tapp.
Danne Umeå
50% kanske var överdrivet

Varvar man ur den ordentligt på låg växel så börjar det hända något efter 5000rpm.

Mellan 2000 och 5000 är den trött som fan.

Tack så mycket för tipsen ska börja leta

Bilen tickar också en massa men gissar att det är pga oljekanalern som man läst om

Jo men min Passat med 43000 mil och 115 kusar rör på sig märkbart i högsta växeln om man gasar. Så om en 90% starkare motor inte klarar av att vara minst lika snabb (6:an är förvisso högre växlad än min 5:a, jag har kring 2800 i 100 km/h) så är ju effekten snarare halverad, enligt min åsikt. 218/2 blir typ 110 eller som min Passat :D. När min Passat lämnade felkod på "kamsensorn" så upplevde jag den som TS bil, dvs det hände nästan inget när jag gasade i 100, den ökade lite långsamt, skall vi gissa på 80 kusar som mest? Väl lagad (ghost felkod, tog bort den så gick den som ett skott igen) så var den som en "raket" igen :D.
Visa användare
2.332
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Det är en N52B25.
Mkt kortkörning?

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Danne Umeå
Föregående ägare hade mycket korta svängar på ca 6km.

Jag kör den till/från jobbet och det är 2.5 mil enkel väg
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Vanos-solenoiderna brukar bli trötta på dessa tydligen och kräver utbyte, skapar även ofta lite orolig tomgång men ofta även felkoder på just vanos-systemet. Värt att se över :)
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Låter som BMW-standard där alla bilar äldre än 5 år successivt börjar rycka och tappa effekt.

Bytte LMM på min samt la säkerligen 4h på att rengöra vanos-solenoiderna på många olika vis, sen gick bilen riktigt bra. Fick den där "vanoskänslan"(typ lättrycksturbo-känsla) på låg- och mellanregister.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.