AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

4-Serien
3.767

Småbarnsfamilj med 4-serien

Cu
12
Culpa
320i -07
Hej!

Kör idag en 320i -07 (sedan) som jag ägt i många år. Har en 3 åring och det har funkat bra med den bilen. Men nu ska vi förhoppningsvis få en till och då nuvarande bil gått 28k så det börjar bli dags att byta. Har fastnat för 4-serien (gillar inte kombi eller SUV). Är det någon här som själv har en 4-serie och har barn som kan lämna någon kommentar om hur ni tycker det funkar med bakåtvända stolar i baksätet och bagageutrymmet för barnvagn o sånt. I min nuvarande bil ska set vara 460L i bagaget och i 4-serien 480L - men det ser ut som det är större skillnad än 3-serien.
Skulle uppskattas med några kommentarer!
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag tror att det bara är du själv som kan ge svaret på den frågan. För det är ni som ska leva med det som är mindre praktiskt. Tycker du själv och din respektive att känslan att äga en bil ni vill ha överväger det praktiska? För visst är en herrgårdsvagn eller en SUV mycket mer praktisk även om en fyrserie fungerar.

Vi själva hade en 2-dr E30 när vi hade småbarn för många år sedan. De med Volvo kombi funderade hur det gick. Men det gick bra och vi njöt av varje meter vi körde vår BMW efter att stuvat in oss i den lilla bilen:)

Vi har faktiskt aldrig ägt en Touring eller SUV under alla år vi haft bil...

Så det går och frågan är nog mer, hur mycket praktiskt är ni beredda att släppa för att få köra den bil som ni verkligen vill ha. Och det vet bara ni. Lycka till i bilvalet.

**BMW-ägare i 39 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Kan tipsa varm om F34 3 serien GT - den har allt i mina ögon. Enormt med plats, ena dottern satt bakåtvänt och en polare på 190 satt framför. Lite högre markfrigång, så jaktlaget skrattar lite när man kommer med 19" lågprofil, i mina ögon oerhört snygg i rätt färg och M-paket. Kul att köra, rätt ok ägandekostnader.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
En Gran Coupe funkar helt okej med bilbarnstolar & barnvagn, och visst är det skönt att inte "behöva" åka kombi bara för familjens skull :) Sedan kan man ju fundera på hur ofta familjen är med ändå, olika för alla..?

Hade en 4GC innan, bytte dock till kombi nu - men mest pga bra kampanjer på utgående Trean.
Cu
12
Culpa
320i -07
Tack för kommentarerna!

Vi är nog villiga att offra ganska mycket på de praktiska för att få den bil som vi även gillar.
Tittade tidigare på Mercerdes CLA men där var det problem med att få plats med en bakåtvänd barnstol (vilket det även hade skrivits om på nätet).

Det står mellan en audi A5 och Bmw 4-serie. Men jag har varit så nöjd med min nuvarande bmw att jag gärna fortsätter med samma märke.

Det första man fick höra när man fick barn var, "jaha då är det dags att byta till en kombi då, annars går det inte". Jag har aldrig riktigt förstått det där (även om de är mer praktiska) absoluta kravet man får på kombi när man skaffar barn.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Trams och dumheter att man måste åka lastbil bara för att man har barn. Jag hade två st V60 och en 3-serie e91 när jag hade småbarn. De är nog mindre än en 4 GC på de flesta sätt man kan räkna. Även A5 SB har ett rejält bagage även om det förstås är något lägre längst bak.

Lösningen handlar främst om vilken vagn man skaffar sig. Man behöver inte ha en gigantisk Bugaboo Donkey eller Brio Happy. Finns mängder med vagnar som rymmer allt man behöver men har helt annat format ihopfällda.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.