AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.319

M2 Competition bra investering på sikt?

Om
215
Omegamannen
330d Touring -18
M2 Competition -20
Hallå!

Som rubriken lyder. Tror ni M2Comp blir en bra investering på sikt? Avställd halva året med ett par hundra mils sommar körning. Vi snackar köp av en ny bil.
Nej. Jag tror den är för långt ifrån BMW's "grund DNA" för att kunna bli en bra investering på sikt, om du med på sikt menar 10-12 år. Menar du 20-25 år så kanske, men förmodligen så kommer mer analoga bilar (läs äldre M-modeller) var mer intressanta i en värld där man kanske överlåtit det mesta till automatiserade "rutiner". Byt din M3 SMG till en manuell, där har du en bra värdeökningspotential "på sikt", läs inom 5-8 år.
Det kommer den inte. Alldeles för massproducerad. Då är det bättre att köpa en manuell M140i eller M240i gärna 3-d eller cab. M2 är extremt vanlig i Sverige

Om en M2 ska hålla värde måste den vara manuell. Sedan är det bäst att inte köra något alls

Fast frågan är om det hjälper. Bara i Sverige finns det 196st manuella M2 jämfört med 0st M240i Cabrio F23. Jämför även med M3 F80 där det finns 8st manuella i landet varav en Competition. Motsvarande DCT M2 finns det 440st av och M3 F80 152st varav 5st CS.

Det bådar inte gott för värdet. Du måste köpa en ovanlig modell eller på något annat sätt står ut
Allting beror ju på investeringshorisont men om vi leker med tanken att "bra investering" innebär att den ska ha sitt ursprungsvärde åtminstone så får det nog bli väldigt långt.

Är ens en E46 M3 i mint condition och extremt låga mil tillbaka på sitt nybilspris idag? Tänker om man justerar för inflation åtminstone? CLS kanske är, men då snackar vi långt ovanligare än en vanlig M.

F80/F82 har väl tillverkats i tiotusentals exemplar, har för mig att jag sett siffror på över 60k. M2 borde väl inte vara långt efter när M2Comp ersätts. Det är inte ovanligt nog, och det är många som sommarkör sina bilar även om inte alla gör det.

Räkna med värdeminskning som en vanlig bil, sett till en stundande lågkonjunktur så lär värdet droppa precis som vanligt. Någonstans om kanske 10-15 år så kanske den börjar gå upp igen men då har den ju en bit att klättra innan du har igen pengarna.

Precis som med alla någorlunda vanliga bilar. Köp den för att du vill ha den och om du har råd med den. Räkna med vanlig värdeminskning. Allt annat är bonus.
M2 competition kan mycket väl bli slutet på en era av manuella ”analoga” bilar. Sen har instegsmodellen i M-segmentet äntligen blivit en ”komplett M-bil” med S-motorn stolar/speglar etc, väldigt mycket bil för pengen! Se next gen m135/140 som blir fwd/Xdrive. Next gen M2 kan mycket väl gå samma öde tillmötes. Sett till gamla m2 och dess värde idag tre år efter lansering så är det oförskämt bra! Finns garanterat sämre sportbilar att köpa om man ser till värdetapp, men köp framförallt bilen för att ha roligt! Man lever bara en gång :).
si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Jag tror M2 competition kommer hålla värdet väldigt bra. Om jag var skulle köpa en M2 skulle det vara en competition alla dar i veckan. Long beach blå med manuell låda e de som gäller....
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Möjligtvis om du tänker låta dina barn ärva den...
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Nimgaard, M3 E30 är det.. Nypris 87, 250 000, det är ca 500 000 idag.
Fast hade du satt in 250k på banken -87 o fått säg 3% ränta så hade du haft typ 625k idag...
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Dawwe, nu var inte det frågan, utan inflationen och 250 från 1987 i dagens värde. Hade du satt in 250 000 April 2015 i Fingerprint Cards, och sålt dem dem i dec 2015, så hade 250 000 varit 3 125 000.
@Jörgen: Det säger ju ändå en del.

Och ja, det beror ju på vad man anser med "bra investering". Om man pratar i generella termer som ändå är mer än X% i avkastning per år så är det inte många bilar som uppfyller de kriterierna. Kanske är det väl snävt att räkna mot inköpspris med.

Det blir ju en avvägning mellan lust att betala för nöjet att köra en visst bil. Oavsett hur bra en M2C skulle stå sig så håller jag nog fast vid att det är bäst att räkna med vanlig värdeminskning och se allt bättre än det som bonus.

Sen vet jag inte hur trådskaparen tänker. Bilen kan ju hålla värdet ok eller till och med bra, men om frågeställningen är i häraden "kan jag köra M2C gratis några år" så är ju svaret nej.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Uppgradera till en M3 CSL istället, samma pengar och bevisat samlarvärde.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Nej, det kommer inte vara något vidare investeringsobjekt. De första 20 åren kommer bilen tappa i värde för att sedan vända uppåt. (Om den beter sig som i stort sett ALLA BMW de senaste 50 åren förutom möjligtvis 1M eller Z8)

Vill du köpa en BMW som som investering skall du köpa en som redan befinner sig i uppåt-lutningen avseende värdeförändring så rekommenderar jag 850Csi, M635Csi, M3 E30 eller varför inte Alpina B12 5.0/5,7 Coupé (5,7 med endast 57 tillverkade) eller varför inte nämnda 1M eller Z8. Den som kommer ha finast procentuell värdeökning så tror jag mest på M3E30, helst SportEvo II (har jag för mig den mest eftertraktade heter).

Det finns säkert andra också som är befinner sig i uppåtlutningen i värdeutveckling, detta var bara några exempel.
Låter som om någon försöker att övertala sig själv att köpa en M2 comp nu till sommaren ;)
Ingen ny BMW är en investering på sikt, alla är moderna turboladdade modeller.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.