AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.964

Köpråd 318/320 xD F31 ca -15

Jag vill köpa min första BMW och funderar över hur 3-serie xD är kvalitetsmässigt?
*Kör 3300-3500 mil om året varav en del i jobbet (med skaplig bränsleersättning)
*Mestadels åker jag själv men bilen ska fungera för 4 pers varav 2 barn. Dock är barnvagnstiden förbi.
*Fyrhjulsdrift är ett måste.
* Är ute efter kvalitet. Köper jag en bil som gått 6-7000 mil "ska" den hålla 4 år/14000 mil med enbart service. Det har funkat med mercedes och volvo som jag har nu, borde inte vara något problem med BMW?
* Vad för utrustningspaket bör man ha? Bör man välja manuell eller automat, jag växlar gärna själv men har "hört" att någon av BMW:s manuella lådor ska man undvika. Stämmer?
* Vad i övrigt att tänka på när det gäller typfel osv?
Visa användare
296
LGstar
F11 530da -16 M-sport
innovation edition
X-drive
night-vision
Led
EDC
softclose
stolvent
köp en automat!

hade en 318d manuell förr, det enda jag fick göra var att växla!!

bytte in mot en 320d automat,,,helnöjd

fast numer kör jag 530
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Fördelningslådorna verkar gå sönder för ofta så kan bli dyrt.
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Skulle tro du åker mer bekymmer fritt en fyrhjulsdriven Volvo.
em
906
em3
M3 cab -03
Subaru har gott rykte, om fyrhjulsdrift är ett krav.....Bmw inte helt klockren i det segmentet, om jag förstått "signaler" rätt. Volvo med modern Haldex har nog också bra rykte, har själv en XC70 -04, äldre Haldex, men inga problem för mig, och ganska få generellt, om jag fattat rätt.

Är du sugen på en BMW, tja, det finns kanske lite sämre rykte än t.ex. Volvo....men Subaru har jag bara hört gott om.
Ok, automat för att det är smalt effektregister på 318/320?

Synd, men är det ett så stort problem med fördelningslådorna? Googlade lite och det verkar råda delade meningar om detta. Men dyrt är det tydligen..

Har 5-6000 mil i ryggen i en Subaru Legacy och sambon har en annan nyare Legacy och det är strålande vinterbilar. Men annars är de rätt japanska.. bullriga, tråkiga stolar, dålig ljudanläggning osv..

Har kört mycket Volvo och skulle gärna komma ur det träsket : ) Också haft en -04:as volvo med Haldex. Den gick 57 000 mil utan problem med fyrhjulsdriften. Dock kastade växellådan in handduken, helt OK med de milen.

Finns det någon årsmodell som är bättre då det gäller X-drive i 3-serien?
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Tror inte xdrive har mer problem än andra märken, problemet är nog snarare att folk ofta byter däck till fel rulldiameter iom. att det är "staggerd" (bredare hjul bak). Har aldrig hört om någon med problem i det verkliga livet.
Personligen skulle jag satsa på en 320xd med den nya b47an, alltså 2016 och framåt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.