|
|
|
|---|---|
|
Hej Har en 320d -11 men automat. I höstas började den gå lite mysko, det lät på vissa varvtal som att avgasröret var borta. Första gången det hände var efter en tankning på OKQ8, och efter ett tag börade jag misstänka att det var pga kass disel (för mycket tillsatser). Ibland försvann ljudet efter tankning, och ibland dör det upp igen. Körde med diseltillsatser, och det försvann efter någon km. Men nu verkar det dyka upp mer och mera oavsett vart jag tankar / kvalite / tillsatser. Insåg även att den ibland verkar vilja ligga för högt i varv vid normal körning (ca 1600 - 1700), när den annars brukar ligga under 1500, gör ju sitt till för ljudet också, der är som att varvtalet skapar någon inteferrens med kaross m.m. vid vissa varvtal som förstärker upplevelsen av att något är fel. Har testat att nollställa automatlådan, då går den bra någon tank, för att sen börja låta mysko och ligga för högt i varv igen. Ljudet är givetvis svårt att beskriva, men det närmaste jag kommer är nog som ett mindre hål i avgasröret. Skulle ju kunna vara det om det inte vore för det att det låter normalt ibland. Vad kan vara fel? Någon snabbfix, eller dyr felsökning, eller strunta i det? / BR | |
|
Men bilen upplevas aldrig att gå dåligt när dessa ljud uppkommer? Vad händer om du lägger i sporten och växlar manuellt när den börjar vilja gå på en lägre växel själv? Hur har du nollställt lådan då? Tänkte om du gjort det i tex Carly så kan du ju felsöka där. Oavsett vad så tycker jag alltid man ska göra en felsökning när man upplever något problem med bilen. Svaret kan ju ligga där. |
|
|
Nej, den går inte dåligt i sig, möjligen kan jag uppleva att den känns lite trött, som att den går lite tungt, lite "bludrigt" men det kan vara ren inbildning pga ljudet. Inga riktigt märkbara skillnader i prestandra Har börjat att testa sporten och växla upp manuellt nu på senare tid, då går den ok. Har inte testat med carly, får kanske göra det om det inte löser sig. Nollställde lådan med 30sek knepet (om det nu nollställer) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.