|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag tänker köpa bil snart och funderar på antingen bmw 323 e30 eller golf gti 16v. Självklart är ju bmw:n snyggare och så får man ju ljudet av den raka 6:an, men det är driftskostnaderna som skrämmer mig. Man har ju hört att bmw är så dyrt att serva/laga mm. Till hur stor del stämmer detta på e30? Då är ju golfen ett smartare val eftersom jag pluggar och inte har hur mycket stålar som helst. I övrigt så är väl gti:n lite kvickare och drar mindre soppa men ändå så lutar det åt bmw. Så berätta gärna lite om runtomkring-kostnaderna för äldre bmw! Tack på förhand /Eber | |
|
Kolla upp samma reservdelar till respektive modell. Kolla priserna på dessa hos märkesverkstad och även hos andra bildelshandlare. Jämför och begrunda. Vet ej hur det står till i detta fallet (Golf/E30), däremot kan jag säga att min 325E36 hade lägre och ibland betydligt lägre reservdelskostnader än min Mitsubishi av samma årsmodell. En gammalt uttryck att Bmw har svindyra reservdelar, de må så ha varit men inte längre tycker jag... Efterforska lite själv och se vad du kommer fram till. :) -------------------------------------------- Länk |
|
|
Jag blir positivt förvånad varje gång jag köper delar på BMW! Billigare än mekonomen varje gång! Länk är en bra reservdelsförsäljare för oss BMW förare. Ligger lite under originalpriset på det mesta. Tänk på att ett medlemskap i BMWCS ger dig 10% (oftast) rabatt på originaldelar! /Kristian BMWCS 5062 ------------------------------ Länk |
|
|
Tack för svaren! Klickade runt lite på motornord, trevlig sida, och kostnaderna skrämde inte direkt livet ur mig :) det låter ganska lovande Någon med e30 som dessutom har eller har haft någon annan kul 80-talsbil busbil och kan berätta lite om vad som skiljer i reperationskostnader? Om allt går rätt blir jag snart medlem här med en nyinhandlad 323i :D |
|
Crusty |
Ett tips: Lyssna på kammen o lyssna om den tickar/knackar mycket, tycker att kammen på dessa modeller inte tål mycket mer än ca.20.000mil. Dessa är en mycket kostsam historia o byta om man inte är väldigt händig själv! ///Crusty P.s kammmen behöver definitivt inte vara slut bara för att bilen gått över 20.000mil, men de flest jag lyssnat på har varit det! |
|
Eber: Jag har en kompis som åker Golf GTI 16v -87. Den är dyr att äga. Svindyr. Reservdelspriserna till den (bromsar m.m.) är ibland >50% högre än till min bil, och det är lite specialbil ändå, motsvarande GTI:n. När försäkringen dessutom inte är billigare än min så kan man ju fråga sig varför man skulle ens fundera på att köpa en Golf GTI då den (enligt mig och min Golf-ägande kompis numer) är sämre på alla punkter än min is 16v (försök prata i en Golf II över 100 km/h utan att gapa). Behöver jag nämna att min kompis håller på att sälja Golfen och jagar BMW? :) |
|
Crusty |
Haglund: Pratar du alltid med stängd mun? ;-) hoppas du inte tog illa upp!! |
|
Tack för all info Nu är jag övertygad, det blir bmw för mig! /Eber |
|
|
Wow, behövde vi bara 5 inlägg för att övertyga dig... Grattis till ett bra val och välkommen till BMWPower! /Kristian BMWCS 5062 ------------------------------ Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.