|
|
|
|---|---|
|
Hej alla BMW-entusiaster där ute! Är väldigt sugen på att för första gången testa att motoroptimera bilen. Äger en M135i -15 årsmodell -16 där garantin inte längre är giltig vilket gjort mig än mer sugen. Efter att kollat runt en del så fick jag syn på MHD och tänker mig då att köra steg 1. Min fråga är dock hur detta påverkar ett eventuellt framtida försäkringsärende? Säg att något skulle hända och jag då backar tillbaks till original på ECUn, hur enkelt syns då detta? Någon med erfarenhet? | |
|
Om du tänkt använda försäkringen till en motorskada, då e du dessvärre ganska körd, bmw ser att du flashat (även om du flashat tillbaka org.) Tänker du vid vagnskada, då e det lugnare, finns ingen anledning för dom å snoka i bilen då. Vill du dock vara helt säker, då e det ett piggyback som gäller, typ jb+ |
|
| Kan väl bara lämna bilen till en vanlig verkstad om motorn skulle gå åt pipan, behöver ju inte lämna till BMW om nybilsgarantin gått ut. Försäkringsbolagen har många olika anslutna firmor och ex. "Kalles bil o plåt" lär ju inte diagnostisera och leta felparametrar på vad som orsakat haveriet utan bara byta och laga det som behövs och sen skicka fakturan till Försäkringsbolaget ? | |
|
Tobiass: Nej, men det blir ju lite jobbigt om försäkringsbolaget begär att bilen skall lämnas in till en BMW-utsedd verkstad just att "en av utsedd BMW utsedd verkstad har de lämpliga verktygen för en korrekt analys av skadorna på ert motorfordon". för analys. Försäkringsbolagen är ju inte direkt ovana med maskinskade-case på BMW. Vill du vara helt säker på att inte få trubbel så är det bara att strunta i att trimma. Att det finns programvara som går att radera utan att det syns tror jag itne ett ögonblick på. BMW kan se att belastningar på turbo, insug, lmm, bränsleflöde/tryck med mera har överskridit toleransvärdena och då upptäcker de dina trim bakvägen. OM de nu gör en analys av programvaran, vilket inte alls är säkert. Men vill du vara helt säkert så är det bara att låta bli att trimma. |
|
|
+1 på AlexanderK Vill även trycka på än en gång att du däremot kan använda trimbox som ”lurar” motorn att tro du t.ex har lägre laddtryck riskfritt. Dessa ser inte bmw i sina loggar... |
|
|
+2 på ALex Jag hade kört på MHD, det är inte så att du ligger och kör som en idiot bara för att du trimmar. Det är kul att ha lite då och då. Kör med insidan så ör du ganska safe. Är du en pågaslav som inte "har koll" avstå. MHD är heta just nu ! |
|
| ESvensson, vad är det för trimbox du pratar om som kan göra det där? Helt riskfritt dessutom.. | |
|
Tack för all info allihopa. Svårt med detta, på ett sätt känns det vettiga som att helt enkelt vara nöjd med originaleffekt. Samtidigt är man onekligen bra sugen på att testa. Har kollat diverse trimboxar exempelvis JB4, men min bild av sådana är väl att det inte är helt skonsamt för motorn att "lura" den på det sätt man gör. Då är frågan vad som är det bättre valet, mindre slitsamt för motorn men lättare upptäckt eller vise versa. |
|
|
Vad betyder det när man skriver +1 och +2 på någons kommentar? Betyder det att man håller med? :) För övrigt tror jag inte risken för ett haveri är speciellt stor, så länge man inte trimmar till några oerhörda nivåer och nu pratar vi väl trim i storleksordningen +50 häst eller så? BMW har trots allt rätt så stora belastningstoleranser i framförallt drivlinan. Nu var det ju dock inte risken för haveri som tråden handlade om. |
|
|
yes betyder håller med :) +1 på det du skiriver! |
|
|
Simon76, Jb+ från burger tuning t.ex - du lurar givaren med ett motstånd helt enkelt. Kan av erfarenhet säga att detta ser varken din lokala bmw verkstad, bmws tekniska support i Sthlm eller ingenjörerna i Bayern när dom kopplar upp sig och kollar i ”back loggen”. |
|
|
olika svar på frågan här . har någon varit med om att bmw har upptäckt trim med mhd om man lägger tillbaks org fil ? det sägs att det är tidskrävande för bmw att analysera vad tror ni ? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.