|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Ute tidigt imorse med en nybliven M4CS ägare och haft lite kul. Tomt på vägarna ingen farbror blå men jäkligt kallt. 0-100 typ. Förbaskat svårt att få grepp med CS'n. 40'an presterade bättre. Ganska säker dock att det här mer med förarna att göra än bilarna. I motorvägsfart 140+ så sticker CS'n otvivelaktigt. Dock inte bort i horisonten något vi båda var ngt överasskade över. Men vad var helt överens om är att CS'en är en helt annan maskin. Betydlig merr agil och responsiv. 40'an känns som ett hangarfartyg i sammanhanget. Men som en vardagsbruklig kompromiss med lite rödljus körningar så står sig faktiskt mppsk'n faktiskt hyfsat väl. 428 | |
| 140i, 240i, 440i osv verkar vara mycket prestanda för pengarna. | |
|
Nja inte utan trim och kanske rakt fram. (dock betydligt bättre än 35orna) Det bästa bang for the buck enligt mig är de 4cylindrga 28 eller 30. |
|
|
erldan@ BTW såg i din profil att du haft en S2000 Har haft en själv och det är faktiskt den enda bil jag ångrat att jag sålt. |
|
|
Man skulle ju också kunna misstänka att x-drive har något att göra med att det är lättare för 440 än M4CS att få grepp en kylig dag. Lite lägre effekt hjälper säkert också till om förarna är lite för snabba med högerfoten, M4 är inte helt enkel att få iväg ens en varm torr dag. Båda bilarna rimligtvis jäkligt roliga på sitt eget sätt. |
|
|
Visst är det så. Tror att med rätt förare (ingen av oss är ju direkt några proffs) så hade CS'n piskat MPPSK'n. Med 40'an så är det bara, att trampa plattan i mattan med fullt grepp (krävs inte speciellt mkt av föraren) emedan med CS'en så är det ett jäkla balansnummer. Antingen så bara spinner det eller så går det långsamt... Men iaf som kulfaktor är naturligtvis CS'n ett betydlig bättre alternativ nästan 100 hk+ och 200kg lättare 😁 |
|
|
Tror ändå du behöver hyfsat underlag för att övervinna fördelen med x-drive rakt fram. Kollar man på videos så är även M4/M4C svåra att få iväg. Det skiljer inte jättemycket 0-100 optimalt, och rå launch är inte rätt väg att gå knappt ens i bästa förhållanden. CS har väl 10 nm eller så mer än M4/M4C och då rimligtvis ännu svårare att få iväg. Möjligtvis lite bättre balans i mjukvaran. Bättre förare hjälper ju givetvis. Men visst, M4 oavsett variant vinner ju när det inte längre är rakt fram och går att pressa mer. M4CS ytterligare ett snäpp. Den har väl dessutom Sport Cup 2-däck? Om man nu inte bytt bort dem vill säga. Har inte testat att få iväg min ordentligt än, blir nog att testa när vädret blir bättre. I nuläget så fladdrar antisladd-lampan bara jag tittar på gaspedalen... Bang for buck är svårt. Jag hade offert på en 440 parallellt när jag beställde och min och det var ändå 300+ i skillnad i pris. Givetvis ännu mer mot en CS. Jag ångrar mig inte en sekund, men det är svårt att värdera. Vad jag sett av Mx40-bilarna så verkar de vara jäkligt roliga för pengarna. |
|
|
Eftersom du har en M4 så har du naturligtvis bättre koll en jag och jag är övertygad om att du har rätt. Själv har jag bara provat M4'or och idag en CS. Nja var faktiskt besviken på min 40'a efter kommit från 28'an. Kändes väldigt tung och sävlig. Men det rättade till sig med MPPSK'et. Bang for the buck idag är M4. Kolla blocket. |
|
|
Tycker prisbilden för M4 är något underlig. Det ligger ändå en del handlar (demo?) bilar ute för ner mot 800k med rätt diger utrustningslista. Och så då någon enstaka till listpris norr om miljonen. Förutom någon långmilare runt 500 så ligger de billigare runt 600. Det är rätt tight sett till att bilarna är mellan -14 till -18, har varierande mil och utrustning plus Comp vs icke comp. CS har ju fallit rätt rejält, men det är kanske mer väntat. De blir ju lite speciella att äga jämfört med en vanlig M4 och har väl en mindre köparskara. Kan man hitta en 14-15 eller kanske rentav en tidig comp ner mot 600k med den utrustning man vill ha och vettiga mil så är det mycket bil för pengarna. Och billigare än en ny fullmatad 440. Men tycker som sagt att det är svårbedömt när det ligger så många olika bilar i ett så pass litet prisspann. |
|
|
Lite varmare nu och nytt försök på säker och laglig plats. Måste säga att både jag och min bekant är väldigt förvånade. 0-100 så är 440 snabbare men marginellt med lyckad launch med CS. Fortfarande svårt att få grepp CS. Men det mest förvånande är 100-200. CS segar sig väldigt långsamt ifrån och skillnaden är marginell. Tror att det inte ens rör sig om en sekund. Totala amatörer men ändå? Undrar seriöst om MPPSK't bara ger 360 pannor som BMW hävdar. |
|
|
Visserligen aldrig jämfört mot just en M4, men jag upplever att min M140i xDrive är riktigt snabb från stillastående med Launch Mode. Jag skulle inte bli förvånad om den klarar 0-100 under angivna 4.4 sekunder (vilket även klipp på YT visar). Det är värre uppe i motorvägsfart vid spontana "race" över en kort sträcka, då är det betydligt svårare att hänga med bilar mellanklassbilar med över 400 hk. |
|
|
Original så håller jag med dig ang motorvägsfart. Men inte med Power & Sound Kit. Finns klipp på tuben ex X6 450 HP lätt piskas upp till 250 av en 340 MPPSK. |
|
|
En M4 std gör 100-200 std runt 9 sek. Min runt 10 så skillnaden finns men är inte enorm. CS en har lite mer effekt och är lite snabbare. |
|
|
det snabbaste jag sett en M140 x-drive är 3,45 ( MHD tune ) 0-200 på 12,08. |
|
|
Jäklar det var som tusan min fixar det på drygt 14. Vad har de gjort med den stackars bilen ? |
|
|
MHD stege 2, inget magiskt direkt. 470 hk/630Nm. Det är gjort med dragy GPS så det är exakt. Jag sliter med greppet i starten, jag har diff men det är svårt. Den pinnar på ganska bra efter 200. |
|
| X6 är en tung, stor SUV - jag syftade snarare på t ex M3 och liknande när jag skrev mellanklassbilar med över 400 hk. Fick råpisk av en G30 M550i på motorvägen förra sommaren, kändes som att jag stod stilla! :-) | |
|
En M4 competition gör 0-200 på ca 13,7 sek min gör det på 14,5. Förvisso skillnad men inte speciellt stor. Original 440 som jag skrev så har du säker rätt men definitivt inte med MPPSK. Gjorde samma med en M550 söder om Jönköping med diametralt motsatt resultat. |
|
|
Pelle @ Den rör på sig men lite dåligt med grepp i början:-) Din bil ? |
|
| Ingen aning hur stor skillnaden är mellan 440i och M140i i praktiken, och ännu mindre hur skillnaden är mellan en M140i och 440i med MPPSK. Men jag hade i vilket fall ingen chans att hålla jämnt steg med en M550i i +150 km/h. | |
|
ja det har blivit bättre med starterna nu. Har minskat vridet på 1:an och 2:an. Jag kommer iväg helt utan hjulspinn om asfalten är "gammal" och runt 35 grader i däcken. Jag launchar inte så ofta, kanske gjort 10 totalt på 1200 mil. 100-200 gör den på ca 8,5. Jag tycker det är snabbt som attans...tills man hör de stor boysen som gör det på 4 :( Ja på filmen :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.