AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.033

Position sidoemblem M5 e39

Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Nu är de stora jobben klara med M5:an jag köpte i höstas, nu återstår finliret ;-)
Jag undrar om någon kan hjälpa mig att mäta var sidoemblemen ska sitta exakt.
Alltså de som sitter på dörrlisten.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Det finns uttag där de skall sitta går inte o sätta fel. Saknar du uttagen så är det nya lister lösningen.
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Aha, tackar Dawwe!

Mina bilar:
Länk
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Ok jag köpte själva märkena svindyrt OEM men då behöver jag alltså nya lister samt nr 13 på denna bild?

Länk

Hämtade för övrigt bilen på Stjärnans idag, trevligt bemötande och seriöst. Kul.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Ja de där emblemen är scheissedyra, listerna är inte så billiga de heller men du behöver ha nya/andra lister med det där "uttaget" Länk . Jag kör "Deleted modell lettering" lister på min.

Vad var det som åtgärdades på din bil (nyfiken :D)?
Jag tror du behöver förutom listerna även nr 13 och 14...Osäker på om de följer med nya lister eller inte?

Satsa på beg lister om inte övriga ser ut "som nya". Har du lackade lister med så blir det ännu roligare...Då kan man kanske fuska o bara "tejpa" dit de?

Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Lackade lister på en M5? Nej tack. M-sport ska bara vara svart plast på listerna ;-)
Här ska inte fuskas..antingen låter jag det sitta som det är eller så byter jag runt om.

Stjärnans monterade coils bak, fram hade jag redan gjort själv, samt helt ny avgasupphängning i mitten vid växellådan och bytte växelspak inkl bussningar.
Bilens känns riktigt bra men den blev lite för låg bak så jag höjer upp den lite imorgon.
Hade beställt 33 cm från centrum till skärm men det blev 32, ska höja till 34.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Från o med facelift så hade även M5 lackade lister har jag för mig...Bara pre-bilarna som inte hade det. Jag vet inta vad jag har för höjd på min, men jag har mer gått på utrymmet mellan däck och skärmkant, är ungefär lika mycket/lite fram som bak, så bilen är i praktiken något lite högre bak o lite lägre fram. Skall du ha 34 så ställ in på 34.5 de kommer sätta sig en aning efter ett tag (läs 1-2 månader).

Hur upplever du K-Sport? Som jag att det är något hårdare än (friska) original men absolut inte olidliga :D?

Edit: Jag har fel om listerna...Skäms :D
Ja du borde skämmas som utger dig för att vara bäst på allt och inte veta vilka lister som gäller.

Kan du inte ETK utantill eller?
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Börja inte tjabba nu i en tråd ytterligare.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
olaO

Mest för att reta honom då han verkar vara världens bästa besserwisser.

Men du har rätt, kommer ingen vart ändå.
Ola: Hur kommer det sig att vanliga E39 (Facelift, men bara icke M-paket?) fick lackerade lister men inte M5 E39? Eller är alla E39 med lackerade lister runt om nån "efterkonstruktion"?
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Pre face = alltid svart plast.
Facelift=
M-sport svart plast.
Icke M-sport lackad.

Varför? Vet ej.

Men det vanliga scenariot är att man eftermonterar M-sport utvändigt men glömmer eller snålar på listerna.

Och vips har man ett gäng hybrider i omlopp ;-)

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Dawwe, glömde svara, upplever K-sport som väldigt komfortabla.
Könner man på bilen är det ju väldigt hårt i jämförelse med original men vid körning känns det inte alls speciellt hårt.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Ungefär som jag då. Tycker de är typ som vilken modern BMW som helst med M-sport dämpning. Det jag gillar mest är att man nallar inte på fjädringsvägen om/när man sänker, men så klart, kör man vrålsänkt så måste man ha koll på att hjulen int slår i nånstans vid max infjädring, vilket inte är ett problem för mig då jag tippar att på Tannen så har jag sänkt ca 20-25mm fram o förmodligen höjt 5-10 mm bak :D:
Länk . Oxford som oxå har K-Sport (sen 2009!) är däremot sänkt lite mer men utan att vara "böttsänkt", sänkt så som de brukar vara men återigen med lite kilform.
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Dawwe så där ser nog min ut också nu, lite lagom sänkt.
För skojs skull skulle du kunna mäta från hjulcentrum till skärmkanten.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Ola: 34 cm fram o hela 36 cm bak. Inte supernoga mätt men det ger ett hum iaf, kan lika gärna 33 resp 35 cm? Iaf den är högre bak, o bilen har lätt "kilform". Inga probelm att komma över fartgupp, Syftet med justerbara dämpare var inte en sänkning i första hand, utan att kunna få "rätt stuk" (enligt min smak iaf) samt att nya dämpare är knappast sämre än 13500-milade. Min gissning är att min bil är ca 20-25 mm lägre fram, o 10-15 mm högre bak? Den observante ser att jag "rostskyddslackerat" även de bakre original BMW-skivorna (framme sitter det original identiska från ATE, de kom "rostskyddslackerade" från fabrik. O jag kan ju inte ha olika utseende på centrumdelen av skivorna, det går bara inte :D. Lustigt nog så är skivcentrumen i alu, så rosta kommer de inte göra...

Länk
Länk
Länk
Länk

Edit: Verkar som att OEM höjd fram är 14.5" -ish ( 36.5 - 37.5 cm?), bak runt 14" -ish ( 35-36 cm)? . O så kan Lanab få klaga igen att jag inte visste detta utantill, varsågod!
Har även "uppfunnit" "smuttsskydd" till mina främre justerbara topplagringar, av avklippta diskhandskar i latex vilka trätts över så de dels smiter åt uppe vid lagringens topp men även längre ner vid den övre "fjädertallriken", man anar en bit av lösningen på första bilden. Detta så jag kan köra i regn/rusk om det vill sig illa, men även för att det skall leta in sig minimalt med damm/whatever i den känsligare kul-leden så att säg. Funkar kalas, men på Oxford har jag kört utan dessa skydd, verkar fungera det med men det skall monteras där med så småningom.

Tidigare ägares bild, med original dämparna/fjädrarna, Däcken är 275/30/19 bak, men jag tycker nog att höjden ser väldigt "lika" ut vad jag har idag, fram så är den klart lägre numera. De gula bromsoken var katastrof :D, att beläggen fortfarande är gula beror på att YellowStuff är gula till färgen. Länk

Bättre bild fram med original, hemska skivor, hur kan man vilja bilen så illa (USA-skivor med slitsar)? Länk
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Dawwe ja OEM snitt höjd enligt Länk är ca 37 fram och 35 bak, alltså nästan lite bakåtlutade.

Jag ställde min nu på 33 fram och 34 bak.

Ska försöka ta några bilder när jag vaskat av bilen ;-)

Lite kuriosa i sammanhanget är att bilar med sexa i (med en helt annan framvagn) är ganska mycket lägre i fram OEM M-sport. Runt 15-20mm. De gjorde åttorna alldeles för höga fram tycker jag.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Lite recap.
Fick hem grejerna idag. Listerna var kompletta med emblem och plattan de sitter på!
Se här:Länk

Snacka om onödigt att jag tidigare köpt emblem för typ 900 och nu plattorna och clips för 400..
Två kompletta lister kostade 1400. Man lär sig saker hela tiden ;-)
Men som sagt tittar man i partslistorna så framgår inte att de är kompletta.

Lite nytt på coiloversfronten också. Fick plötsligt för mig att jag skulle kolla inställningen på hårdheten. Tyckte det greppade dåligt bak och att det studsade vid acceleration. De stod på hårdaste läget från fabrik. Jag justerade både fram och bak nu till mjukaste och det är hårt nog men med fin komfort.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.