|
Sida 9 av 12
|
|
|---|---|
|
BMW_MAN och Malcus: Snälla läs innan ni kommenterar! Koldioxid skatt är med. Det står tydligt i länken. "Moms tillkommer på vissa poster." skrev jag ovan. Men uppenbarligen vill ni inte förstå. |
|
| Tittade på en ny 850i och såg att den kostade 13270:-/år i skatt de tre första åren,det är ju sanslöst men det är väl det där miljöpartiet som ligger bakom det också. Hörde även att ännu fler,röstar på dem nu,vad är det egentligen för korkade människor som röstar på det partiet inte fan kan det vara bilägare ialla fall | |
| Japp. Men du måste lägga till petroliumproduker från tabellen för all diesel mk1 faller in i den gruppen och det är den absolut största andelen. | |
|
När det gäller beräkning av exakt hur mycket skatt bensin och diesel hos privatbilister står för är nog väldigt svårt att räkna ut då det är extremt komplext med olika punktskatter, moms och t om skatt flera gånger i produktens "livscykel" från framtagande av råvara, förädling/tillverkning, transporter och slutligen försäljning till olika slutanvändare i form av både privatpersoner och företag... Kanske är det så våra politiker faktiskt vill ha det, det ska inte gå att få reda på exakta siffror utan att vara professor i nationalekonomi som lägger en arbetsvecka på att räkna på det... :/ Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Aerobat. Energiskatten på bensin o diesel är 32 miljarder i din tabell. Koldioxidskatten är 31 miljarder i din tabell. Det blir 63 miljarder. Sen får du moms på energiskatt. Moms på koldioxidskatt och moms på själva bensinen och diesel också som ju har ett guldpris på 6 kr litern utan skatter. Det landar då på i runda slängar 100 miljarder. |
|
|
Johan B . Det är inte så krångligt. Energiskatt plus koldioxidskatt landar på drygt 60 miljarder om man tar med både bensin och diesel 1enligt aerobat tabell. Moms på det och man är på ca 80 miljarder. Sen är ju inte allt koldioxid och energiskatt vid pumpen utan 6 kr är ju priset på själva bränslet. Momsen på dessa 6 kronor och 10 miljoner kubik blir 15 miljarder till. Då blir det 95 miljarder totalt. Med FAME och HVO så passerar vi 100 miljarder. |
|
| De ä väl dom som kommer på de där fåniga elcyklarna,som brukar ha en hjälm som ser lika fånig ut som cykeln | |
|
BMW_MAN: Du är bara för mycket:-) Du har räknat på procentsatserna. Då är det inte konstigt att det blir fel. Länken igen om någon tvivlar. Länk Men för tydlighetens skull tar jag det en gång till: bensin 11,6 olja 11,8 Koldioxid Bensin 7,8 Koldioxid Olja 15,4 Totalt 46,6 Inkl moms 58,25 Men igen; det hade varit mer intressant att diskutera hur pengarna används. |
|
|
Rätt ska vara rätt, jag läste fel i tabellen. Ber om ursäkt för det. Jag kan erkänna när jag gjort fel. 58,25 som du säger, sen har du momsen på själva bränslet också som är 10 miljoner kubik å 6 kronor per liter som det kommer moms på. Dvs 15 miljarder till så då är vi på 73.25 miljarder. Nu skulle jag vilja veta varför det skiljer så mycket på den siffran och energimyndigheten och petroliuminstitutes siffor som landar 20 miljarder högre.då de anger 10 miljoner kubik och skatt en är 10 kr per liter. En del kan väl förklaras av att förnyelsebart som FAME och HVO har dykt upp och inte syns i ekonomifakta tabell då man inte betalar koldioxidskatt på förnyelsebart. Kan resten av skillnaden förklaras med att bränsle säljs skattefritt till båtar och jordbruk? |
|
| Ja det där, med vad skattekronorna från bränsle används till, skulle man verkligen vilja veta! Inte är det till att underhålla vägar. Har fått byta en del, på grund av stora hål i vägen. Såg att det var över 300000 medlemmar nu på bensinupproret. Hur många % representerar detta av antalet medlemmar på fisbook tro? Spybook. | |
|
här är lite "olika" källor... Länk eller Länk Länk "Miljöargumentet" känns onekligen mest som ett sätt för att kunna hålla höga skatter. Återkommer till flyget, där är det inte lika lätt att driva in ex bränsleskatter - vilket då gör att flyget inte heller hamnar i fokus. Det finns lixom ingen anledning.... När så EU lagt ned sin industriella förmåga och köper allt billigt här ifrån, vad har världen då vunnit? ja förutom att Kina vunnit.... Se denna länk, Länk Hur många av dessa 95 miljoner bilar årligen är el-bilar? Ja snacka om ett nära genombrott.... Ja förutom Kinas bilproduktion kan det noteras att ex. USA nu tillverkar lika många bilar som 1995 (jämför Sve...) |
|
| Mäktiga bilder från Kina... | |
|
BMW_MAN: Nu pratar vi ju faktisk om skatter enbart. Det är det jag har refererat till hela tiden. Skillnaden mellan ekonomifakta och Petroliuminstitutet kan ha olika orsaker. Jag vet inte säkert vilka det är, men ekonomifakta redovisar de skatter som VERKLIGEN har kommit in och BETALATS. Petroliuminstitutet redovisar levererade mängder. Det kan ju vara lager, export mm. Sedan vet jag inte hur t ex fartygsdiesel och eldningsolja redovisas etc. Men om vi diskuterar skatter är det ointressant hur mycket som levereras om inga skatter är inbetalda. Hittade dessutom detta på Petroliuminstitutets hemsida: (rubriken volymer) "Utlevererad volym av oljeprodukter och förnybara drivmedel Anger total utlevererad volym i kubikmeter och inte totalt förbrukad mängd via enskilda pumpar." |
|
|
aerobat . Ok Ok ... Koldioxidskall + Energiskatt med moms på detta blir 58.25 Miljarder per år som du säger. Sen betalar man ju inte bara moms på koldioxidskatten och energiskatten utan på själva brönsle också och då är vi uppe på närmare 75 miljarder och inte 100 som jag sade, (25 miljarder går kanske på export eller säljs skattefrittt, vad vet jag vart det tar vägen) Man har ju dessutom handskakat i Januariövernskommelsen att ytterigare lägga på 15 miljarder till i denna mantperioden om det inte blir misstroendeförklaring vill säga.. Men 75 miljarder per år (eller mer om höjjningarna går igenom) är ju inte lite pengar det heller, om vi nu ska bli koldioxidneutrala i transportsektorn till 2035 så har vi 15 år på oss. Det blir ju faktiskt 1.125 biljarder kronor i skatt på 15 år. Jag hävdar fortfarande med en dåres envishet att om nu miljön är viktig och har högsta prioritet borde vi ta dessa pengar och investera i förnyeselbar energiproduktion och då skulle vi lätt klara målen. Använder vi pengarna till annat så är det ju bara ett bevis på att andra saker har högre priortet än miljön. |
|
| Korrekt. Men jag tror inte det finns några öronmärkta pengar på riktigt. Alla skatteintäkter kommer in i den stora högen. Sedan beslutas allt eftersom politisk åskådning och dagens vindriktning blandat med politiska kompromisser och mygel hur pengarna ska fördelas. | |
|
Ja 75 miljarder in i kassan är ju väldigt mycket pengar. (Och då är inte tex elskatterna med) Jag har tuggat igenom budgeten och det jag hittar totalt vad gäller pengar ut från staten i form av solcell/vindkraftsstöd, klimatklivet, stöd till biobränslslen är ju bara futtiga kaffepengar i jämförelse med vad man drar in. Det säger i alla fall mig att det är extremt lågpriorterat område. |
|
|
De största intäktskällorna för stat och kommun är 656 miljarder - Direkta skatter på arbete (lön) 585 miljarder - Indirekta skatter på arbete (arbetsgivaravgifter) 447 miljarder - Moms 271 miljarder - Skatt på kapital 131 miljarder - Punktskatter 23 miljarder - Övrigt Så ja, 75 miljarder är en stor del av punktskatterna. Men inte mer än 3,5% av totala mängden skatt som betalas. |
|
|
Känsligt men...Men om vi nu minskat flyktingmottagandet till "ett minimum" (vilket man på sätt o vis gjort sedan något år) så borde det finnas ett "visst utrymme" för skattesänkningar? Länk |
|
|
Dawwe, Sverige har inte minskat sitt flyktingmottagande till ett minimum. Under 2018 fick 68 015 personer rätt till anhörighetsinvandring av totalt 132 000 beviljade uppehållstillstånd. Under år 2015 fick 45 000 samma sak av totalt 109 000 beviljade uppehållstillstånd. Länk Asylströmmarna har minskat genom Europa, men invandringen i Sverige var större 2018 än 2015 som var året då invandringen var som störst i nyheterna. Kostnaderna flyttas sedan från migrationsverket och kategori migration till att vara en del av det vanliga systemet. Men de försvinner ju inte för det då det är en lägre andel förvärvsarbetande än bland de som är födda inom Europa. Ergo, det finns inte en stor summa pengar som tidigare gick till migration som nu kan användas till annat. Kostnaderna finns kvar inom andra kategorier. |
|
|
@Grelle. Oj Oj. Ja tänker man på det blir det ju ännu mera skrämmande om man jämför pengar in mot vad man sedan ger pengar ut till. . Jag hittade bara 2 miljarder i budgeten som betalas ut för att stödja förnyelsebar energiproduktion, tex solceller, vindkraft och bioenergiprojekt. Det är ju en promille av pengana man får in som man betalar ut igen för att satsa på miljön. Då känns det ju inte som vår miljöfokus ligger speciellt högt.... ändå tjatar vi hela tiden om att det är vår absolut viktigaste fråga, så lägger vi en promille på det.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.