|
Sida 8 av 12
|
|
|---|---|
|
"Nej skattesatsen sätts så högt det går tills underlaget börjar svikta." Är inte detta svaret på frågan om bränslet är för dyrt? Än så länge sviktar inte underlaget, alltså inte för dyrt. Att det sedan upplevs som mycket pengar per liter och en ganska stor del av de månatliga utgifterna är en annan sak. Jag gissar att upp till minst 20 kr per liter så kommer inte konsumtionen av bensin och diesel minska nämnvärt. Och detta är enligt mig baksidan av skattehöjningarna, det blir bara mer pengar in till staten, men blir det verkligen något reslutat av denna gröna skatteväxling? |
|
| Aerobat: Jag tittade bara på din profil? Inget personangrepp alls. 100 år är en beaktningsvärd ålder, ett under att du hanterar dagens teknik så lekande lätt :). O kör en M2, det är inte många som kör alls i den åldern. Vad jag vill säga, svårt att ta nån på allvar om man inte ens kan uppge en rimlig ålder. I min värld om det nu verkligen säljs 10 miljarder liter drivmedel (bensin, diesel osv) per år i Svedala, och skatten (i alla dess former) är ca 10 kr/liter så kan skatteintäkten inte bli annat än 100 miljarder, att den har olika namn (energi, koldioxid, moms eller nåt) är rätt ointressant. Då kan man ju ganska lätt lätta på skattetrycket, man tar bort den 25% momsen o ersätter den med en 25% leveransavgift, stor skillnad, eller inte... | |
| Vad skulle bensinpriset (inkl alla skatter) vara om macken tog 1 öre/liter men tog 6.90 kr/liter för tjänsten att leverera bensinen? 12 kr? | |
|
Aerobat: "Så där kan du inte räkna. Det blir inte skatt förrän den betalas. Den TOTALA energiskatten inkomsten 2018 var 74 miljarder. Då ingår el, bensin, diesel, olja, skatt på termisk effekt i kärnkraftsreaktorer, koldioxidskatter etc. Den största enskilda posten är "Skatt på elektrisk kraft" ca 25 miljarder." Vad menar du? Att de 10 miljoner liter som körs ut till mackarn inte säljs till kunder, utan mackägarna sitter och trycker på det i alla evighet ? Eller menar du att 80% av det 10 miljonerna kubikmeter diesel och bensin säljs svart vid sdan om ??? |
|
| Enegiskatten är bara en av tre(?) skatter. En lek med ord :( | |
|
Enligt svenska petroliuminstitutet: 2017 Bensin 3.198.811 m2 Diesel 5.820.683 m2 Sen tillkommer Fame, HVO, Fordonsgas, Eldningsolja osv med lite lägre skattesats |
|
| Nu hörde jag att isabella lövin o magdalena andersson skyller det höga bensinpriset här på omvärldens fel hur fan kan man bara komma med ett så idiotiskt uttalande jag blir så förbannad | |
|
Läsvärt: Länk Finns massor med relevant läsning. |
|
| Personligen kan jag tycka att bensinpriserna i sig inte är så stor sak och att vi har alla möjliga problem som är viktigare att ta itu med. Men på något sätt kanske det blir en väckarklocka, hur katastrofalt dåligt våra skattepengar används av alla dessa korrumperade idioter i riksdagen. Dessa som knappt gått ut grundskolan. | |
|
BMW_MAN: Jag har ingen aning var du har fått dina uppgifter ifrån och jag kan inte ifrågasätta om de är korrekta. Men du kan inte räkna så, det är ju helt uppenbart eftersom de uppgifter jag skrev är officiella skatteintäkter 2018. Det kan du enkelt googla. |
|
| Maffia! Hoppas verkligen, att detta blir en väckarklocka som du skriver malcus. | |
|
aerobat Du verkar inte helt hundra i skallen om jag ska vara ärlig, räkna om och räkna rätt nästa gång. |
|
|
lanab: Det är nog du som har problem på något sätt. Jag har inte räknat. Mina siffror kommer från källan, Länk Sluta med personangrepp tack. |
|
|
Aerobat: Googla Svenska Petroliuminstitutet och så kan du ladda ned massor av information om hur mycket diesel och bensin som säljs, sifforna kommer direkt därifrån. Om du inte litar på dem kan du gå till Energimyndigheten som är 100% statlig så den borde du ju kunna lita på. Där står det tex att 2017 levererades 92,7 Twh färdiga drivmedel till svenska marknaden, varav 55,7 Twh mk1 diesel och 29,2 Twh bensin, Efterson drivmedelsskatten är drygt en krona per Kwh så ger även det i runda slängar 100 miljarder. Alltså samma siffror. Det är skitsvårt att hitta alla siffror och summera dem om du försöker kika i budgeten, för de är utspridda på koldioixavgifter, energiskatter, moms och delade på bensin och petroliumproukter där diesel landar. |
|
|
Hur kan det vara så svårt? De totala skatterna på energi är 74 miljarder. Med el och kärnkraft och annat. Det spelar ingen roll hur mycket bensin som produceras. En gång till: Länk |
|
|
aerobat Spelar ingen roll hur mycket bensin som produceras? vad pratar du om för sagor? Är produktionen och försäljningen högre ger det givetvis högre skatteintäkter, skatteintäkten är inte statisk som du verkar tro. |
|
|
Håller med malcus; det är betydligt intressantare att diskutera hur och vad skattepengarna används. Med tanke på hur mycket skit man får ta verkar det vara känsligt att inte tycka att bensinen kostar för mycket här. PS. Jag äger en bensinbil och 2 dieslar. Kör ca 5000mil/år. Jag är inte 100 år. Jag älskar fossilbilar (bensin 6 cyl+) men är sugen på att byta en av dieslarna mot en BMW i3. DS. |
|
|
lanab: fattar du ingenting eller vill du inte? De siffrorna jag redovisar är de VERKLIGA SKATTEINTÄKTERNA FÖR 2018. Dvs de pengar som du, jag och alla andra skattebetalare betalade in under 2018. Men det är kanske så att staten ljuger i någon konspiration mot dig? Det är alltså de pengar som staten fick in i skatt. Produktionen är inte intressant, bara det som säljs. Du förstår uppenbarligen inte hur det fungerar. Jag bifogar länken en gång till. Och dessa siffror baseras så klart på hur mycket energi som såldes i Sverige. Officiella skatteintäkter som svenska staten fick in 2018. Länk Moms tillkommer på vissa poster. Kan det bli tydligare? Go kväll. |
|
|
Aerobat "Hur kan det vara så svårt? De totala skatterna på energi är 74 miljarder. Med el och kärnkraft och annat. Det spelar ingen roll hur mycket bensin som produceras. En gång till:" Du kan inte bara räkna energiskatt på sidan du länkar till. Du får lägga till koldioxidskatt. Lägg sedan till momsen på båda dessa och momsen på drivmedlet i sig. Det är ju inte bara moms på energiskatten och koldioxidskatten utan på själva bränslekostnaden med. Då landar du på knappt 100 miljarder. Sen är inte E85. FAME och HVO med på sidan fullt ut heller. Sen aviserades ju 15 miljarder till i den gröna skatteväxling och då är vi långt långt över 100 miljarder. |
|
|
Tror inte momsen är medräknad i din statistik på energiskatter Aerobat. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.