AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
20.998

Nu kostar bensinen 16.89 kronor – nästan dyrast i hela världen

Sida 7 av 12
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...det håller man på att förbereda - km-skatt på elbilar verkar vara huvudspåret just nu...

Håller med om att man ska föra fram fakta och vara ärlig i debatten och inte linda in "skatteläcktätning" i miljöargument!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
BMW_MAN - Du har nog missförstått vad de säger. Grön skatteväxling betyder att höja skatten på det som är skadligt för miljön och de är vad de gör. De väljer hellre detta än att minska på kostnader eller öka skatten på arbete. Det är vad som kan väntas av en grön/röd majoritet. En borgerlig hade kanske gjort samma sak, men sannolikt även varit öppen för att minska kostnaderna.

Ja, när skatteintäkterna försvinner på bränsle m.m. så kommer skatterna flyttas, sannolikt till elbilar men det kan även komma på något annat. Att det är sannolikt att elbilarna drabbas är för att många miljöpartister m.fl fortfarande ser bilen som något ont, oavsett om den går på fossil diesel eller grön el.
Självklart flyttas skatterna om man skulle fasa ut fossildrivna fordon, men med Magdalenas uttalande igår så tror hon folket är födda igår, tro inget annat när intäkterna sinar i statskassan på fossila bränslen så kommer kilometerskatt eller vad dom nu hittar på att införas, det har Magdalena redan proklamerat som förslag.

På detta kommer säkerligen skatten på el överlag att stiga över tid också.

Vi är alla förlorare oavsett.

Som JohanB skrev är det extremt viktigt rösta detta EU-val för att markera mot att det kan inte fortsätta på denna väg.
bl
2.294
blixten
325i -88
Sittande regering har tidigare visat att man anser skatteintäkter vara viktigare än att folk har råd att bo kvar i sina egna hem. För ett antal år sedan förlorade de valet när de skulle höja fastighetsskatten så mycket att t.o.m folk som byggt sina hus själva, inte hade råd att bo kvar. Skulle inte förvåna mig ett ögonblick om det kommer bli en repris på det, då folk snart inte längre mäktar med att betala de ständigt höjda skatterna på el. Och det spelar ingen roll om elen är miljövänlig eller inte...
ka
280
kalopps
Cater-pillar
Nu rasslade det till.

aerobat. Det fungerar inte så. Läs vad andra skriver i frågan.

Man skrotade stora delar av vårt järnvägsnät, på 60 talet. Man la även ner vårt spårvagnsnät. Alla skulle ta bilen och bli en kassako. Tyvärr.

jag röstade nej till EU och många som röstade ja, har idag ångrat sig bittert.

De rånar oss, men få fattar. Levde vi på stenåldern innan EU?

Nu har ju Molotov–Ribbentrop -pakten spruckit. Om nu någon förstår, vad jag menar.

Pravda/handhjärtan
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Grelle: För mig är en skatteväxling att man växlar en sak mot en annan inom ett avgränsat område..

Tex Fossil växlas mot förnyelsebart.

Att bara tokhöja skatten på tex cigaretter kan knappast kallas en hälsoskatteväxling.

Eller att tokhöja skatten på fastigheter är ingen bostadsskatteväxling.

På jobbet har vi en växling där man kan sänka sin lön och istället få högre pension. Att bara få en lönesänkning är inte mycket till en växling.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Johan B. Jag kilometerskatt utreds för fullt, jag har en kollega som jobbat med detta. Man tittar tex på följande system.

-Man får en liten dosa att placera i bilen, Funkar på alla bilar, gamla som nya, bensin/diesel/el/gas spelar ingen roll.
-Dosan har GPS (och Gallileo) och loggar var, när, hur man kör.
-Körningen rapporteras in när man har mobiltäckning för dosan har ett mobil-modem också.
-Man debiterar bilägaren centralt efter data som kommer in. Systemet är helt flexiblet så man kan sätta lägre skatt i glsebyggd, eller 50 kr på ölandsbron på midsommar tex. Taxan är så klart olika beroende på vilken typ du kör, tex bensin eller el.

Hur övervakas det då så man inte fuskar och stoppar dosan i en RFID påse.
-Det finns fasta stationer och när man passerar en sådan så handskakar dosan via radio och systemet kollar så man loggar rätt (tid, plats, hastighet osv så man inte fifflat med dosan) och det matchas mot bilregistret via nummerplåten och nummerigenkänning.
-Det finns flyttbara stationer inte större än en radarkontroll som klarar samma sak
-Det finns mobila enhet ute i trafiken som handskakar med fordonen runt omking och kollar så de rapporterar rätt. Allt sker automatiskt.

Om man fuskar blir fordonet fotad och får feta böter eller så blir man stoppad.

Systemet finns tex i drift i Tyskland sedan flera år tillbaka och har byggts av bla Siemens och man använder det på tunga fordon med det funkar lika bra på personbilar.

Den tyska varianten har också en liten display och knappsats på dosan där man tex knappar in att man har ett släp efter bilen just nu och kiometerskatten höjs för just den sträckan man har släpet på under den turen.

Den gamal dumma typen av kliometerräknare som fanns förr kommer vi aldrig att se igen i den nya digitala IT-eran.

Om vi är med i EU eller ej är nog skit samma för det drivs både på natinell nivå och på EUnivå. Vi lär inte komma undan oavsett om vi är med eller ej. Ej heller kommer skatten att läggas direkt på elen för då dkulle den bli så dyr att massor av saker skulle slås ut.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Kalopps: Jo, det gör det. Bensinpriset är inte för högt. Visst, det kan svida att tanka, men det dyrt med oxfilé också. Folk i allmänhet är inte tvungna att använda bil i den utsträckning de gör idag, men väljer av egen fri vilja att göra det trots kostnaderna.
Det spelar ingen roll vad "andra skriver" fakta är att folk fortsätter köra.

Dessutom, att många som röstade för EU ångrar sig idag stämmer inte. Fler än någonsin är positiva till EU idag, nästan 60% i Sverige.
bu
327
burt
Passat 2,0tsi.
2017.

DDR 2,0
Jag hade en offshore racer för några år sen Fountain 38 m 2x502or 2x415hk den låg runt 120l i timmen lugn körning marsh fart ca 40kn den bör ju vara miljöterroristernas favoritbåt i dagsens läge.Jag kom ihåg när man startade upp efter man fyllat båda tankarna för ca 8-10000:- så var det oftast knökfullt på bryggan alla skulle alltid fråga vad han tar,och så ville dom höra ljudet den båten skall jag sent glömma,den var min dröm
ka
280
kalopps
Cater-pillar
aerobet. Herrejesus.
Kan tänka själv och ta till mig, vad andra skriver. Kontrollerar och tar lärdom. Tror man på pk statistik så ok. Jag gör det inte, efter allt jag hör diskuteras av vanliga knegare och pensionärer (tro det eller ej men även storföretagare).
Vill poängtera att jag inte gillar sveda. Bensin nyttjar jag varenda dag, dock ej oxfile.

Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Kalopps: Statistik? Knappast. Det är möjligt att du kan tänka själv, det har jag ingen direkt uppfattning om.
Jag bara konstaterar att bilåkande ökar för varje år som går.

Och i min värld innebär det att kostnaderna (i vilka bränsle ingår) inte är FÖR höga.
Sedan kan man tycka att det är dyrt, javisst, det gör jag också. Och man kan tycka att det är orättvist mot de som bor på landsbygden och de som inte har råd osv.
Men ska man hålla på så kan man ju fortsätta...
Boendet är dyrt, maten är dyr, kläderna är dyra, cigaretterna är dyra. Den som inte har bil klagar över något annat. Därav min analogi med oxfilén. För något konsumerar även du varje dag.

Mitt svar på Kanes fråga är i alla fall att bensin inte är FÖR dyr. (men dyr är den).
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Liten notis bara - Det skiljer mycket i pris nu. Igår på obemannad Preem kunde jag tanka bågen för 15.79 kr/l och sedan åker jag förbi bemannad Cirkle K m.fl som tog 16.60kr/l.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Hur hög skatten är på något har ju sällan att göra med hur skadligt något är. Man tar ju ofta tex alkohol och tobaks-skatt som bevis på det och säger att detta är för att man vill begränsa dessa maximalt.

Då kan man ju fråga sig varför vi har en av värdens högsta skatter på arbete. Är det för att man vill maximera arbetslösheten i landet coh få folk att jobba så lite som möjligt. Nej jag tror inte det.

Nej skattesatsen sätts så högt det går tills underlaget börjar svikta. Eftersom man inte enkelt kan få ut sin lön på Cayman Island och behöver jobba för att få sin inkomst så kan man ha grymt hög skatt på just arbetsinkomst. Samma med bensin o diesel, det är ju inte så enklet att åka till något lågprisland och tanka.

Vinster och Kapital i storbolag däremot har ju lätt att flytta utomlands och man har därför gjort försök med att sänka dessa skatter för att minska utflödet.

Om underlaget för att beskatta bensin o diesel börjar minska och folk byter till andra alternativ kommer skattetrycket att följa efter med viss fördröjning.

Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Måste också passa på att rätta BMW_MAN:
Statens intäkter från är lång ifrån 100 miljarder som du påstår (källa?).
Vad jag kan se handlar det om ca 20 miljarder, en avsevärd skillnad.

Skatten är uppdelad enligt: koldioxidskatt, energiskatt och moms. Idag utgör dessa skatter, som ofta kallas bensinskatt i dagligt tal, omkring 60 procent av priset vid pumpen. Momsen på bensin, som infördes i mars 1990, betalas på hela priset inklusive koldioxid- och energiskatt. Det betyder att man i praktiken betalar skatt på skatten.
Under 2018 uppgick den totala energiskatten på bensin till 11,6 miljarder kronor och koldioxidskatten till 7,7 miljarder.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Rätta mig gärna om jag har fel. Enligt Svenska Petroliuminstitutet utlevererades knapp 10 miljoner kubikmeter bensin och diesel på ett år.

Total skatt per liter är i runda slängar 10 kr per liter, efter senaste höjningen.

10 kr * 10 miljarder liter = 100 miljarder.

Det ger strax under 100 miljarder i mitt huvud. Man har ju också lovat att höjja skatten med 15 miljarder ytterligare i.o.m den gröna skatteväxlingen och lär då passera 100 miljarder om vi just nu ligger en bit under.

Har jag fått fel siffor till mig ? Skulle det bara säljas 2 miljoner kubikmenter bensin och diesel i Sverige menar du om det bara skulle ge 20 mijarder in? Då fick jag fel info från petroliuminstitutet.

Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Så där kan du inte räkna. Det blir inte skatt förrän den betalas.

Den TOTALA energiskatten inkomsten 2018 var 74 miljarder. Då ingår el, bensin, diesel, olja, skatt på termisk effekt i kärnkraftsreaktorer, koldioxidskatter etc.
Den största enskilda posten är "Skatt på elektrisk kraft" ca 25 miljarder.
Aerobat är 100 år gammal. Jag tycker han borde sluta köra bil o således främja miljön och samtidigt göra vägarna säkrare för oss andra, dessutom kan även den intellektuella förmågan börja svikta en aning i den åldern.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Dawwe: Så svagt. Tycker inte det där för någon diskussion framåt? Har du inget att säga eller inga argument så kommer personliga angrepp istället? Vuxet.
Acceptera att man kan ha olika uppfattning om saker och tycka det är intressant att föra en diskussion med andra som inte tycker exakt som en själv.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Inte nog med att Sverige har en av världens högsta skatteuttag på bensin, vi har som grädde på moset också en av värdens högsta skatteuttag på lön.

För att en låginkomsttagare ska kunna köpa bensin för 100kr så betalar man ju först 32.2% i snitt i kommunalskatt och sedan betalar arbetsgivaren för din räkning in ytterligare 31.4 % i arbetsgivaravgift.

Det innebär då för hundringen du tankar:
- Du måste jobba ihop 147.50 för att få ut 100kr
- Skatt på lön: 47.50
- Arbetsgivaravgift: 46.30
- Skatt på bensin: 64kr

Med andra ord du får cirka 6 liter soppa för din hundring samtidigt som staten får in drygt 158kr i skatt.

Fortfarande någon som tycker att soppan är för billig eller att vi har rimligt skattetryck?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.