|
Sida 6 av 12
|
|
|---|---|
|
kalopps: "Drivmedelskostnaden är orimlig. Men även elpriset, är åt helskotta!" Vad är rätt pris på drivmedel och el då? Vad säger det gamla talesättet? Priserna på bensin och brännvin kommer aldrig upp i sina rätta värden..... |
|
| Kane: Bra frågor. Många här tycker det är för dyrt, men vad tycker folk egentligen det borde kosta? | |
|
Tja Kane, fråga en kvarts miljon andra. |
|
| kalopps: Nej, jag frågar dig eftersom du skrev att priset på bensin är orimligt och på el är det åt helskotta. Vad är rimligt pris på bensin och el? | |
|
Länk 13-14 kr är "lagom", o då behöver Stefan o company inte tömma de "välfyllda ladorna". |
|
|
Kring 10 kronor/litern kunde kanske vara rimligt. Det skulle motsvara ca 25 procents moms på priset. Men egentligen är det ju rätt skevt att ha 25 procents moms på drivmedel så länge du håller dig på landbacken, när du inte har motsvarande skatt på flygbränsle... Nu blir det "bonus malus" fast tvärtom mellan olika transportslag, där konsumtionen styrs mot det som är minst miljövänligt, dvs till flyget..., vilket även visas i länk på sid 1 här. Skatten borde åtminstone vara konkurrensneutral. |
|
|
En liter brännvin kostar 341,43 kr. Alltså hänger inte e85 med, i prissättningen. Rätt pris = 292,7 kr/L. Bränsle som bränsle. Enorma mängder skog avverkas, på grund av etanolbegäret. Rimligt pris på bensin är typ 8,50 kr/litern. 75 öre kilowatten totalt är ok pris. Varför ska jag, göda en massa direktörer och politiker? MEN det är vad jag tycker! Vad får jag för pengarna? |
|
|
För 16 kr/l kan man åka 4 personer Sthlm-Gbg för uppskattningsvis 150 kr/person. Är inte det bra pris? För 1.50 kr/kWh kan du värma en hel villa för 4 personer, lysa upp den och spendera en hel del förbrukningsel för årssumman 25.000 kr. Helt OK va? |
|
|
Kane Det är fel forum att trolla i. |
|
| Men om utsläppen verkligen är det viktigaste så är 1 mille investerade i ett u-land långt effektivare än en 1 mille i Svedala. Lite som med migrationspolitiken. | |
|
Vem vinner? Vi, eller politikerna och direktörerna? Herregud! Hmm ser mest en massa långtradare och ensamma personer i bilarna. Malmö-Helsingborg. (och fullt med plastflaskor med citrondricka i vägkanten) Men det är klart. Man kan åka mer än en, i bilen. Allmänt: Vad är sannolikheten, att det är 4 personer i bilen? Pravda, PK. |
|
|
lanab: Vadå trolla? Är det inte tillåtet att nyansera en debatt även i ett "nördforum"? Tro inte att jag är någon miljötaliban på något sätt. Vi har 2 bilar i hushållet, ca 3500 mil/år totalt, 40-45 kSEK i bränslekostnad/år och kommer inte att åka mindre bil framöver. |
|
|
Kalopps: din observation att de flesta åker ensamma styrker väl bara Kanes tes? Om priset hade varit för alldeles för högt hade antingen antalet bilar minskat eller samåkningen ökat? |
|
|
Kanes fråga är väl intressant och faktiskt relevant....vad bör bensin/diesel kosta? Men bensin/diesel är väl kanske en utgiftspost som är relativt enkel att få grepp på i ett allmänt högt kostnadsläge i Sverige. Problemet är nog dock inte så enkelt som en del försöker få det till. För väldigt många utgör drivmedelskostnaden mestadels av helt nödvändig körning som sällan/aldrig i praktiken går att samordna med andra i form av "samåkning". I nuläget är alternativ i form av kollektivtrafik bara fullt fungerande i de stora städerna. Inte ens i storstäderna fungerar det ju heller - man får ju titt som tätt läsa om störningar i pendeltåg/tunnelbanor etc. och SJ ska vi inte bara tala om...där fungerar det sällan som det ska; inställda tåg och stora förseningar är ju mer regel än undantag. Och handen på hjärtat - hur många skulle vilja samåka med främlingar i en bil (kanske din bil) och vem/vilka skulle ta på sig uppgiften att samordna samåkningen? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
aerobat nu hänger jag inte med? Nyss blev jag ju utämnd till mästaren av osanna konspirationsteorier, sen sen säger ni helt plöstligt att det faktisk är så som jag säger och det har varit kännt sedan länge och man därför har fått skapa flera andra index tex KPIF. Men det är väl fortfarande KPI som riksbanken styr efter eller har jag helt fel där ??? För övrigt tycker jag att det är fel att bara fokusera på drivmedlespriserna i debatten. För mig är felet att staten tar in knappt 100 miljarder på drivmedel men bara 1,5% av detta går till att stödja förnyelsebar produktione (ja jag har lusläst budgeten) och 98.5% gåt till att täppa till övriga hål i budgeten. Miljön är kidnappad för att dra in pengar till annat och inte för att ta fram mijövänliga alternativ. Om nu mijön är det absolut viktigaste att jobba med så borde det ju inte vara 1.5 % och 98,8% annat är viktigare. Med 100 miljarder per år skulle vi kunna komma långt på miljöområdet. Men det är väl en osann konspirations teori enligt er också ? |
|
|
BMW_MAN - Det är väl ingen tvekan om att det kostar pengar att driva runt ett land som likt Sverige ger så mycket "gratis". Dvs, är du medborgare är du berättigad till flera förmåner utan att behöva bära dina egna kostnader. Istället finansieras det primärt genom skatt på arbete, konsumtion och punktskatter på specifik konsumtion. Punktskatterna på specifik konsumtion handlar ju om två saker. 1) Staten vill minska den konsumtionen. 2) Den vill få in pengar för att finansiera sina kostnader. Istället för att då höja på arbete eller generell konsumtion så blir det punktskatterna som får bidra genom att ökas. Fler av dem gäller miljöskadliga hälsofarlig (tobak/alkohol) aktiviteter/produkter. Inget direkt nytt under solen. |
|
| Ofattbart att ett sånt här bonnaland m 9 milj människor ä helt fixerade vid miljö och tro att man kan rädda hela världen” Nej jag ska rösta på mr Trump nästa gång | |
|
kane Du verkar vara miljötaliban med ditt inlägg, det är ingen vettig människa i detta land som vill betala mer för drivmedel än nödvändigt, ditt inlägg göder ju bara dumma politiker att det är helt OK att fortsätta höja skatterna. Sen att Magdalena driver Sverige vidare i sann kommunistisk anda är obehagligt då hon skrev åter igen igår att kapitalskatterna ska höjas för att få ekonomisk jämlikhet i landet, så de vill alltså utjämna skillnaderna melllan de som har och inte har för att straffa de som har, fullständig dårskap i detta land. JohanB Vad drivmedel ska kosta? Ja det ska inte kosta mer än vad det är värt på marknaden, fullt naturligt, drivmedel ska inte ha 60% skatt, varför betala skatt för något som är gemensamma resurser på jorden, det är ren stöld pga en misslyckad politik, låt marknaden styra, politiker ska inte lägga sig hur andra lever och styra. |
|
|
Att både miljö- och finansministern har den dåliga smaken att hävda att höga priser på drivmedel INTE har någonting med skatt att göra, gör väl att de diskvalificerar sig själva som lämpliga på ministerposter...samtidigt försöker de idiotförklara "vanliga medborgare"! :( Fakta: Länk Att vi under några år tidigare hade (onormalt) låga råoljepriser maskerade bara den enorma beskattning av drivmedel som det faktiskt är! Av 16 kronor är ca 10 skatt...dvs. drygt 60%, sedan får man inte glömma att ev. vinster hos drivmedelsföretagen (tillverkare/distributörer/återförsäljare) också beskattas i nästa led. Det tragikomiska är att Momsen läggs ovanpå redan betalad annan skatt - dvs. man betalar skatt för att man har betalat skatt. Det sistnämnda gör också att Momsens påverkan kommer att öka alltmer pga. t ex. nedanstående: Utöver detta har sossar och miljöpartiklar infört en årlig 2%-ig automatisk höjning av skatten (som tillfälligt stoppades fram till halvårsskiftet av den borgerliga "nödbugeten" i höstas). Intressant att notera är att man tagit bort skattesubventionerna från miljöalternativ som FAME och HVO100: Länk Så det råder väl inget tvivel om att drivmedel är extremt högt beskattat och får anses vara en mjölkkossa för att täcka brister i budgeten i övrigt! Det är EU-val snart och då är det ett bra tillfälle att lägga sin röst på ett parti som man tycker för en lämplig politik i dessa (och givetvis andra) frågor! Kasta inte bort det tillfället! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
"Grelle" - Men vad är det för fel på att vara ärlig? Man bör vara ärlig med det i debatten och inte kabla ut ett budskap om "historiens största gröna skatteväxling" som man gör när 1,5 % går till den gröna skatteväxlingen och 98.5% till annat. Det är det jag menar med att man kidnappat miljöfrågan men använder den till att täppa till helt andra hål i budgeten. Nej fram för mer ärlighet i debatten. Behöver vi hög bensinskatt för att tex dra runt den offentliga sektorn, var ärlig med det och kom inte och marknadsför ett osant budskap om grön skattteväxling. Men risken är ju att då kommer folk att fatta att så fort vi slutat med bensin/diesel och gått över till elbilar så måste ju de 100 miljarderna fortfarande in lik förbannat och skatten måste snabbt flyttas över till elbilarna. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.