AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
21.009

Nu kostar bensinen 16.89 kronor – nästan dyrast i hela världen

Sida 5 av 12
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
bmwping: "Vilken kvalitetsjustering har SCB gjort på energi? För mig är det "två hål i väggen", alternativt diesel i pumpen på macken (som tråden handlar om). "

På samma sätt som man räknar ned inflationen på ditt hus bara för räntan är lägre vilket ger dig lägre månadskostnad.

Så kan man göra samma på energin och räkna ned energikostnaden för man kan hävda att husen har fått bättre isolering, effektivare värmepumpar och nya bilar är snålare vilket ger dig lägre månadskostnad även om energin i sig blir dyrare vid pumpen.

Det finns massor med sätt att "trixa" med sifforna. Formlerna och varukassen man använder är hemliga. (För att marknaden inte ska kunna påverka resultatet säger man) men det gör ju också att man helt saknar insyn i beräkningarna.

Att man justerar ned inflation från bostadspris och drivmedelspriser har dock kommit ut.
bm
185
bmwping
535xd GT -15
@BMW_MAN
När det gäller energin så är en kWh samma sak varje år, men min förbrukning kan gå ner (eller upp) tex med byte av bostad eller bil. Detta avspeglas ju enkelt i hur mycket jag (och alla andra) förbrukar och vad detta kostar oss per år. Alltså behöver själva energin behöver inte kvalitetsjusteras. Andelen av KPI som baseras på energikostnad kan variera över tid beroende på priset och förbrukningen relaterat all annan konsumtion.

Är det något som ska kvalitetsjusteras är det i så fall huset och bilen som drar mindre energi, vilket är ett mervärde för mig som konsument. Å andra sidan avspeglas ju det värdet redan i och med att (den lägre) energikostnaden redan är inkluderad i KPI.

"Varukassen" bör vara hela sveriges samlade konsumtion. Sedan blir det mer eller mindre relevant för den enkilda individen beroende på tex om man äger en (dyr) bostad och har (höga) lån.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
bmwping. Visst kan SCB lägga kWh-bensin som en vara i varukorgen, och vips har man en ökning med 10% av KPI pga prishöjningen.

Eller så lägger SCB istället varan kWh-bensin / körd km i varukorgen och vips har man 0% ökning av KPI för bilarna är 10% snålare och man får nollinflation trots rusande bensinpris.

Möjligheterna är oändliga beroende på vad man vill få fram.

Det är inte konstigare än när man ersatte priset på bostaden med priset på att bo i bostaden i uträkningen så den låga ränta ger nolinflation trots huspriset rusar..
bm
185
bmwping
535xd GT -15
@BMW-MAN

jag förstår hur du resonerar.

Huvudsaken är att inte dubbelräkna kvalitetsjusteringen både i bilen och bränslet. I mina ögon är det bättre att göra den kvalitetsjusteringen på bilen (som förbrukar mindre), än på bränslet (som är samma, men varierar i pris)

Hur SCB faktiskt gör vet jag inte.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
KPI styr ju massor med saker i samhället, Allt från basbelopp till löneavtal och mängder med annat som är bundet till index.

Alltså blir det väldigt frestande att pilla med formlerna och varukorgen då dessa är så styrande för så mycket.
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

BMW_MAN: De exempel du ger på hur beräkningarna kan gå till är någorlunda korrekta, men förenklade, återgivningar av principerna för beräkning av inflation. I teorin. I praktiken är det förstås betydligt mer komplicerat än så, långt mer komplicerat än åtminstone jag har förmåga eller ork att förklara här. Men du har tagit i grunden pedagogiska exempel och vantolkat dem kraftigt, läst dem ”som fan läser bibeln”, som bara någon med en djup misstro mot den svenska staten kan göra.

Du använder också upprepade gånger uttryck som ”trixa med siffrorna”, ”manipulera siffrorna”, ”frisera siffrorna”, ”kreativa argument”, ”kvalitetsjusterat friskt” och ”fuskar med räkningen”. Det sistnämnda tydligen för att hålla löneutvecklingen nere. Jag ber om ursäkt om jag misstolkar dig nu, men jag anar starka antydningar om någon slags konspiration här? Att staten (eller åtminstone den statliga myndigheten Statistiska centralbyrån) medvetet manipulerar siffrorna? Inte som i t ex diktaturen Kina där man eventuellt justerar upp siffrorna för att gynna ett politiskt mål till gagn för den stora massan eller liknande dumheter. Nej, i Sverige sker något långt ondskefullare; man gör det för att skada de egna medborgarna?

Finns det någon logisk grund för detta synsätt? Några anledningar att tro på denna konspiration? Som vanligt är det oerhört svårt, för att inte säga omöjligt, att bevisa att något som inte finns, inte finns. Men vi kan ju istället ställa oss några kritiska frågor.
I det svenska statistiksystemet jobbar tusentals personer och än fler har kopplingar till det i sitt arbete. De flesta är offentliganställda akademiker, likt jag själv. Lönerna är INTE imponerande i den offentliga sektorn för denna yrkesgrupp kan jag säga, inget som gynnar lojaliteten mot arbetsgivaren direkt när de jämförs med lönerna i den privata sektorn. Så fråga er själva, är det rimligt att så många människor skulle kunna vara involverade i en dylik konspiration utan att några som helst bevis för att den existerar läcker ut? Dessutom inte under en begränsad tidsperiod utan kontinuerligt? Om du berättar för grannen att du fått sparken från jobbet eller har någon pinsam sjukdom eller vad det kan vara så kan du ge dig faan på att hela kvarteret vet det innan dagen är över. Men tusentals underbetalda akademiker i det allmännas tjänst skulle kunna hålla en konspiration för att skada befolkningen hemlig år efter år efter år –är det rimligt!? Vad skulle kunna få så många människor att hålla tyst om något så allvarligt så länge?

Man kan också fråga sig vilka som skulle tjäna på detta? Vem skulle ha nytta av att staten betedde sig på detta vis? Är det rimligt med en sådan gigantisk konspiration bara för att skada de egna medborgarna? För att citera ”malcus” tidigare i tråden: ”…tro inte att staten räknar till din fördel…” –Nej precis! Det vore ju förjävligt om staten räknade till någons fördel, för det skulle ju vara till någon annans nackdel! Tro inte att staten medvetet räknar till någons nackdel heller. Ingen tjänar på felaktiga siffror! Den kinesiska staten skulle kanske inte hålla med just nu, men vänta några år så kommer de också att inse att det var en dålig idé att justera siffrorna. Trots att de tror sig göra det med ett ”gott” syfte.

Slutligen finns det ytterligare en rimlighetsfråga man kan ställa sig. BMW_MAN, var har du hittat de fakta du baserar dina beräkningsexempel på? Kommer de möjligtvis från SCB? Från deras egna beskrivningar av beräkningsprinciperna? Troligtvis gör de det. Det går kanske inte att avslöja exakt vilka varor beräkningarna baseras på, men hur de görs är så offentligt det kan vara. Är det rimligt, förutsatt att denna enorma konspiration finns, att man riskerar att avslöja den genom att skriva exakt hur man gör? Det är lite som en av de senaste alien-konspirationsteorierna; någon hade hittat (vad han ansåg vara) bevis på bild för att det fanns strukturer byggda av utomjordingar på någon komet som hade fotograferats. Denna komet hade fotograferats av en av NASAs rymdfarkoster. Bilderna hade sedan publicerats för allmänheten på internet… av NASA. Bevis för utomjordiskt liv som NASA försökte mörklägga, enligt proponenten. Hur som helst; är detta rimligt?

Nu tror jag att ni förstår varför jag inte ens tänker försöka gå in på vad som är fel med BMW_MANs resonemang. Antingen inser man det orimliga i en sådan här konspiration oavsett hur beräkningarna görs i detalj, eller så anser man att den svenska staten medvetet förtrycker sina medborgare på det här sättet utan att några som helst fakta styrker det. Tillhör man det senare lägret hjälper det nog föga att någon förklarar hur beräkningarna görs. Men för all del, ni behöver inte lita på mig. Ring eller maila SCB och se om ni kan få mer information om hur beräkningarna görs. Kan ni bara specificera precist nog vad ni vill veta så är jag säker på att de svarar.

Med allt detta sagt finns det förstås fortfarande brister och svagheter i beräkningarna, till och med fel. Allt sköts ju av människor, trots allt. Men när felen upptäcks så kommer de ut. Bara fört att någon missat något någonstans behöver det inte vara en mörkläggning eller konspiration…

Ta nu inte det här som något personligt påhopp, jag är bara så grymt less på alla konspirationsteorier som sprider sig och t o m dominerar debatten på vissa håll, finns det ens något mer kontraproduktivt?
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Inga konspirationsteorier, jag försöker bara ta reda på hur saker ligger till och inte bara glatt konsumera det som trummas ut. Jag är ju gammal nog att har varit med under samförståndseran när långa avtal träffades mellan de stora facken och arbtetsgivarna , Avtalen hade alltid en indexklausul som gjorde att avtalet kunde omförhandlas om index gick över ett gräsnvärde.

I slutet av 70-talet och början av 80-talet hade vi en grym oljeprishöjning som efterdyning till oljekrisen och index var på väg att passera gränsen. Just då valde man att stuva om i varukoirgen och minska andelen som olja/drivmedel utgjorde och index höll sig under gränsen och inga kollektivavtal kunde/behövde omförhandlas.

Javisst, det var ju kanske bara en slump att man turligt nog ändrades varukorgen just då.

Det finns ju massor av exempel. Ett annat är när man tex helt plöstligt börjar redovisa BMP för hela Sverige och på sätt kan visa tillväxt, men om man istället fortsätter som förr och redovisar BMP per person så ser det helt plöstligt inte så bra ut eftersom vi har blivit fler.

Jag tycker man skall ha en sund skeptisk inställning till budskapen som kablas ut från politker och tankesmedjor och försöka skrapa på ytan och se vad som finns där under.

Alla har en agenda.

Ingen har väl tex missat WWFs budskap att vi lever som det fanns 1,7 jordklot. Tittar man lite nogrannare på formeln de använder så levde vi i perfekt harmoni 1973 för 1 jordklot sedan har det gått utför.

Hallå, 1973 eldade vi olja och kol som tagit 100 miljoer år att bilda i ett tempo som skulle få det att räcka i 200 år. Inte mycket balans där inte när det gäller att leva i balans. När man frågar dem rakt ut så skruvar de bara på sig......
Ja, det är inte så konstigt att man inte vill bo kvar i landet längre. Det ska bli skönt o komma till USA o glida in m V8an till macken där o tanka för 4,50-5 kronor litern. Vi berättade för en amerikan vad soppan kostar i Sverige. Han blev tyst i några sekunder och sedan sa han:”det där låter ju knappt som man tror på det.Är ni inte kloka? Är det ingen som säger ifrån? Här skulle alla, om man skulle höja priset m 50öre eller mer, göra uppror. Det skulle bli ren kalabalik! De skulle aldrig våga höja!” I USA måste man sänka bensinpriset om det sänks i Opec länderna till skillnad mot i Sverige. I Sverige knyter vi nävarna i fickorna istället för att säga till dom som verkligen behöver höra det.
bm
185
bmwping
535xd GT -15
@Jcr
Var i USA tankar du för under 5 kr per liter? Jag tror du har svårt att komma under 6 kr/liter (Texas), och är du i Kalifornien kostar det över 4 USD/gallon, dvs över 10 kr litern. Var är upproret eftersom det kostar flera 50 öringar mer än 4.50?

OK, mkt billigare än här per liter, men det kompenserar du snabbt med V8 och behov att köra bil överallt.
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Hur räknas kvaliteten ut på offentlig verksamhet då? Sjukvården, skolan, rättsväsendet m.m dit dina skattepengar går? Kan man smygsänka lönerna för folk med devalvering av valutan samtidigt som lönerna släpar efter den riktiga inflationen så tjänar de rikaste då löner och bidrag indirekt sänks. Det är inte isolerat till Sverige, hela västvärlden och i synnerhet Europas befolkningar är fast i ständigt ökade skuldsättningsgrader. I Sverige ska vi dock sedan 20år tillbaka gå i bräschen för ekonomiskt och socialt förfall. Jag undrar hur jäkla illa det kommer slå mot folk i nästa rejäla lågkonjunktur. Vi får väl höja pensionsåldern till 85 efter den.
bu
327
burt
Passat 2,0tsi.
2017.

Som man sår får man skörda.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Det finns inte tillräckligt med pengar till varken skola/omsorg, sjukvården, rättsväsendet eller för våra äldre. Bara på alla skatter och momser som är kopplade till motorfordon rasar det in miljarder. Tycker det kommer titt som rätt nyheter om att nya sparprogram måste inledas för att pengarna inte räcker till.

Vart tar alla pengar vägen!? I det här fallet får jag inte ihop 1+1..
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ostmacka - tack för ett välformulerat, nyanserat och intelligent inlägg! Tyvärr allt mindre ofta inlägg är på denna nivå, men skönt att se att det inte försvunnit helt från forumet.
em
906
em3
M3 cab -03
Det kommer att plockas mer från "pensions-systemet", som är helt i händerna på "det allmänna", politikerna bestämmer, innan det blir uppenbart att "skattkistan är tom, det förstår väl de flesta??! (?)

em3
ka
280
kalopps
Cater-pillar
Japp. Drivmedelskostnaden är orimlig. Men även elpriset, är åt helskotta!

Malcus: Jag undrar hur många som förstår, vad du försöker förmedla.
Många vågar inte ens läsa tidningen, eller se på tv.
Är man skuldsatt upp över öronen, vill man inte lyssna eller se på verkligheten.

Nu kostar dollarn 9,57. Svenska kronan faller, som en nerskjuten anka.
Kvack kvack.

Någon som förnekar dollarkursen??

Ännu SLEEPMODE.

Pravda/Dr Hackenbusch

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Ja att kronan faller är ju i alla fall ingen konspirationsteori.

Riksbanken försöker ju få fart på svenska ekonomin genom att vräka ut kronor på marknaden med hjälp av negativ ränta där bankerna får betalt för att låna pengarna. Nu vill ju ingen ha de svenska kronorna utan kursen sjunker som en sten som resultat.

Att mitt i en extrem högkonjunktur ta till verktyg som man normalt använder i botten av en djup lågkonjunktur för att få fart på ett lands ekonomi där man inte längre kan konkurrera med kvalitet och produktivitet utan bara har prisvapnet kvar och försöker devalvera sig ur det hela.

Man undrar ju vad vi har kvar att ta till när nästa lågkonjunktur slår till.

Men det är kanske bara en konspirationsteori också och allt står bra till i svensk ekonomi.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Tack ostmacka.
Håller med om att det finns en del som bara håller på och tycker utan att orka sätta sig in i fakta. Det är inte svårt att hitta eller speciellt långt att läsa.
För BMW_Man rek nedan innan du diskuterar inflation och KPI igen:
Länk
ka
280
kalopps
Cater-pillar
Bensinupproret 2.0

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Tack aerobat nu har jag läst dokumentet noga.

Tex:

"Räntekostnadsindex = Kapitalstocksindex × Räntesatsindex
Kapitalstocksindexet mäter inköpspriset på fastigheterna. När fastighetspriserna
stigit mycket under en lång period kommer det, via effekterna på kapitalstocksindex att bidra till att pressa upp räntekostnadsindex och därmed också KPI.
Räntesatsindexet mäter utvecklingen av den genomsnittliga räntesatsen för bostadslån med
rörlig ränta och räntor med bindningstider på ett, två, tre, fem och åtta år"

Det var ju tex exakt det jag skrev, tex att om huspriset fördubblas = Kapitalstockindex fördubblas medans räntan på lånet halveras = Räntesatsindex så har vi noll inflation trots att huspriserna fördubblas. 2.0 * 0.5 = 1.0.

Vi kan alltså gömma en våldsam uppgång på bostadspriserna genom att sänka räntan och på så sätt få nollinflation på KPI för komponentes som kommer från inköpspris på bostäder.

Eller har jag fattat hetl fel ???????

Ni får gärna rätt det jag har fattat fel.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Du är ett geni BMW_MAN!!!
Vet inte var du skrev det, men det är väl ingen som sagt emot det i så fall?

Men du var inte först att komma på detta. Av denna anledning har man ett index till, KPIF, där räntan är borträknad. Googling rekommenderas.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.