AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
20.969

Nu kostar bensinen 16.89 kronor – nästan dyrast i hela världen

Sida 12 av 12
Tänkte om du hade vart o kollat på en centurion m rolls royce v12 på 27 liter bensinare. Den skulle väl miljö fanatikerna gilla Om inte annat hyfsat dyr o köra med räknar väl snarare antal kubik per timme istf liter. Coola stridsvagnar hursom helst
ka
280
kalopps
Cater-pillar
Jcr:
Kom inte så långt, att jag letade efter en.
Bränslekostnaden hade ruinerat mig. Skatten :-(

Vad tror ni om att blanda in 25% etanol för att minska förbrukningen? Bra eller båg? Se t.ex.
Länk
Länk
bl
2.294
blixten
325i -88
Vad jag känner till är i alla fall de flesta tyska bilar godkända för att köra med 10% inblandning av etanol.
I Tyskland finns det "E10" att köpa vid pump. Var gränsen för etanolinblandning går, för att det inte skall bli skador på motor och slangar, varierar säkert från bil till bil. Men etanolen är ju aggressivare mot materialet än bensin.
Bilfabrikanterna har ju sannolikt säkerhetsmarginal vad det gäller inblandning men var den går är svårt att uttal sig om utan inside information. Antagligen någonstans mellan 15 och 20%, kanske till och med ända upp till 25%.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Med tanke på att BMW var en av de tillverkare som initialt sa att deras bilar INTE kunde köras på E10 är jag mycket tveksam till högre etanolinblandning än 5% med bibehållen garanterad hållbarhet i längden...

Efter kraftiga påtryckningar från diverse tyska statliga myndigheter (kan t om varit regeringen) backade BMW och sa plötsligt att "även deras bilar klarar E10" och plötsligt låg även BMW i "PK-röret" som passade tyska statens (och EU:s) officiella önskan/syn i frågan om E10...

Dock har E10 blivit en flopp i Tyskland då kunderna generellt ratar den etanolinblandade bensinen till förmån för "riktig" bensin.

Etanol i sig är generellt inte mer aggressivt än bensin, tvärtom, men etanolen påverkar vissa gummidetaljer mer om de inte är specificerade för att tåla just etanol.

Om jag minns rätt var det dock främst E10 och dess påverkan på vissa metalldelar i bränslesystemet som BMW främst opponerade sig mot - det går säkert att googla fram för den som vill fördjupa sig i ämnet! ;)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Är inte all bensin som tillhandahålls på tyska mackar E10?

Edit: Nej tydligen inte. 2017 stod E10 för ca 13% av den totala konsumtionen av bensin i Tyskland.
bl
2.294
blixten
325i -88
Senare årsmodeller av bmw är sannolikt mer anpassade att klara etanolinblandning än äldre, då tillverkaren borde anpassat bilarna att med större marginal klara det bränslet då myndigheterna i Tyskland kräver det.

Man kan ju undra hur mycket högre effekt bmw:s turbobilar får, utan ny mappning, med ökad etanolinblandning? Saabs bilar fick ju ca 30 hk mer när de kördes på e85 än vanlig bensin. Saabs motor ställde visserligen om sig automatskt, men bmw:s ställer ju också om sig i viss mån beroende på tex oktantal.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Om jag minns rätt vad gäller vad som säljs vid pumparna

E100 = 110 oktan
E85 = 104 okatn
E10 = 95 oktan

Så E10 lär inte ge mer effekt. Du behöver tanka E85 för det ska bli någon ökad effekt, men du behöver samtidigt ha ett bränslesystem som kan leverera 30 - 50 % mer insprutning. (30% pga etanolens lägre enbergiinnehåll + 10-20% ytterliugare om du dessutom ska höja effekten )
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.