AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.239

Slitna bromsar vid köp av bilfirma.

Ni
23
Nissen80
Bmw 320 GT - 15
Hej,

Inhandlade en bmw 320, 2015 års modell från en auktoriserad bilfirma (Riddermark) för ca 10 dagar sen. Redan efter en vecka lyser varningslampan för att bromsbeläggen ska bytas redan efter 200 mil. Omfattas detta av trafiksäkerhetsgarantin eller liknande?

Någon som har koll, eller är det bara ta kostnaden och acceptera läget?

Mvh
N
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Bromsbelägg är vanlig slitage har väldigt svårt att tro att du får nya. Dock kan det vara mkt kvar på beläggen då slitagevarnare inte är så värst pålitligt.
Har ingen egen erfarenhet av Riddermark men omdömena varierar kan man väl säga. Är de någorlunda seriösa tycker jag de borde ta det men du har nog ingen garanti el liknade att falla tillbaka på.
Som referens har bilar som säljs under BMW premium selection hos BMW ÅF krav på MIN 40% kvar av belägg.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vad står det i varudeklarationen? Du förväntas inte som privatperson kunna kolla upp någonting vid köp av handlare. Står det "normalskick" så är det för lite att om håller i 200 mil. Det är inte "normalskick2.

Trafiksäkerhetsgaranti brukar definieras som att klara besiktningen 3 månader efter köpet så in med bilen på besiktningen om det är någorlunda nära. Underkänns den där så ska firman ta bytet enligt MRFs egna regler: Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Börja med att kontakta säljaren!

Är de seriösa (vilket Riddermark verkar vara) så tar dom det och byter dina bromsbelägg.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Ett tips. Börja med att kolla själv hur mycket som är kvar. Mina slitagevarnare har varnat att de e dags 2 gånger. Första gången i vintras o då tog jag isär o såg att jag har 70 % kvar. Varför den varnar så ofta vet jag inte men de e bara nollställa de själv i såfall. Så du inte går till riddemark o dem blåser dig på något sätt.

Mvh henke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.