|
|
|
|---|---|
|
Nån som har erfarenhet av ditecs garantitvätt. De ville ha 3500 för en 6 meters husbil. Gjorde ceramic light förra året. Frågade vad de gör vid garantitvätt - tvättar och sprayar på nåt medel, som har en hydrofobisk effekt var svaret. Frågan är om jag lika gärna tvättar den själv med det hydrofobiska schampo jag använder till bmwn... Inputs? | |
| Om det inte är nåt krav att göra hos dom för garanti el liknade för behandlingen förra året skulle iaf jag utan tvekan gjort det själv. Man kan göra mkt annat roligt för 3500 kr. | |
| Lånar tråden, tvätt (inkl hjulhusen) borttagning av tjära och flygrost, polering, vax och ett skydd för lacken. Läderklädsel behandling med impregnering och stenskottslagning utfärdat av expertis. Allt detta för ca 5000kr via Ditec. Vad säger panelen, jag har aldrig använt mig av Ditec men vad har ni för erfarenheter? | |
|
Carlsson77 om det är på en husbil så låter det väldigt värt. Vilket jag dock inte tror utan det handlar väl om 5000 kr för en vanlig personbil? Om jag får ironisera lite på det de erbjudit dig: - Tvätt av hjulhus. Jaha, det tar ju ca 1 minut per hjulhus att göra det själv på GDS-hallen. - Borttagning av tjära och flygrost gör man ju enkelt själv med ett bra avfettningsmedel på GDS-hallen. Blir det inte bra på en avfettning så gör jag en gång till, precis som de gör på Ditec. - Polering. Tar en timme att göra på min 228 eller min cab. Vaxningen efteråt likaså. Skydd för lacken ovanpå det knappast. Vaxning ÄR lackskydd. - Impregnering av läderklädsel. Nej, jag vill inte att min bil skall lukta billiga medel från Ditec. Att köpa ett BRA lädermedel typ gliptone funkar precis lika bra och det är i BÄSTA fall det de använder på Ditec. Dessutom är består ungefär 1/3 av "läderklädseln" på en modern BMW av GALON. Visste du det? - Laga stenskott. Hm, köpa en färg på BMW och sedan droppa i ev stenskott är ju inte så svårt. För det är ju precis det de gör på Ditec. Och detta skulle vara värt 5000? Knappast. Men det säger jag med mina personliga preferenser och i de ingår att jag dels är rätt bra på bilvård. Dessutom har jag rätt bra grejer OCH ett bra garage att vara i. |
|
|
Jag förstår ditt resonemang. Nu har jag inget garage eller någon plats att utföra allt detta på. Boka GDS hall är uteslutet. Däremot så tror jag nu inte att Ditec använder sig av något billigt medel. Jag ska tillägga att jag vid 2-3 tillfällen sa att jag är petig av mig och vill ha ett slutresultat som är över förväntan. Slutligen, min bil är som ny i helhet ( köpte den nyligen) vill ändå ha det där lilla extra som jag kan tycka är värt de där slantarna om jag nu vill behålla bilen. Någon får göra grov jobbet sen kommer jag att sköta bilens "vanliga tvättar" med den utrustning jag har hemma. Det är ingen BMW vi pratar om. |
|
| Detta handlar som mycket annat om personliga preferenser och vad man prioriterar, jag tycker det är kul att greja med bilen själv och tycker 5000 kr för "vanlig" bilvård som man kan göra själv (kanske inte lika bra men nästan) är för mycket pengar. Andra tycker inte det men vill ändå sköta om sin bil, då finns alternativet att lämna in den. Så go for it :) | |
| Värt å värt, men det är en grym känsla att hämta ut kärran efter en omgång :) | |
|
AlexanderK: Det tar _betydligt_ längre tid än en timme att polera en bil ordentligt. Maskinpolerar du en bil på en timme så vet du inte hur en riktig polering ska göras. /Masten |
|
|
Jag gjorde Ditecbehandling på min förra bil och tyckte det blev bra, känns som att smutsen får sämre fäste i lacken efter en lackkonservering. På min nuvarande bil har jag testat Brilliantcare, känns faktiskt snäppet vassare än Ditec, samt att man slipper göra om det var 18e månad. Rekommenderas. Länk Edit: ska tilläggas att jag inte vet hur länge behandlingen verkligen håller då den nyligen är gjord.. |
|
| Nu är det ingen "vanlig tvätt" utan mer en utförlig tvätt med stenskottsförbättring utfärdat av extern personal samt polering och ett skydd för lacken. Sen ska det utföras behandling av klädsel. Tar upp det igen att jag inte är någon som nöjer sig med ett jobb halvdant och det har jag påpekat för dem. Jag vet nog att 5000kr är pengar och förväntar mig ett resultat över förväntan. Räknar man på vad de betalar för att hämta in extern hjälp för stenskott så pratar vi om -1000-1500kr. | |
|
Carlsson77: Verkar som det blev det en V60 för din del? Är lite sugen på en själv... Är du nöjd med den? Mvh |
|
|
@Rob Blev inte en V60 men däremot en S60 D5 Polestar. Är riktigt nöjd och att man har en hel del fördelar med att fjärrstyra några funktioner som är viktiga för hela köpet ännu bättre. Supernöjd :) |
|
|
Ursäkta de konstigt formulerade meningarna, skriver från mobilen. Som du kan läsa av så är jag mycket nöjd över mitt köp. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.