AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.915

Avläsning av felkoder

tb
100
tbang
320dA xDrive -12
Får ibland gul motorlampa. Finns massor med avläsare nuförtiden men vilka funkar bäst till en E91 -12? Vilken är mest prisvärd för det här ändamålet? Kan man få nåt bra för helst under 1000kr?
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
CARLY och deras egna ODB-dongel har jag och den funkar fint. Tror man klarar sig under tusingen.

Läs här på AP, det finns en låååång tråd kring just Carly.

Sen finns det andra med men dom är nog lite dyrare men det är inget som jag vet säkert.

/Niklas

Fransosen
tb
100
tbang
320dA xDrive -12
Är det den här som passar min bil? Länk
Står att den inte fungerar för modeller efter 2004. Jag valde bara BMW och android och då dök den här adaptern upp.
Visa användare
22
erazo
320i Touring -09
Om du endast är ute efter att läsa av motorlampan så gör Biltemas egna felkodsläsare jobbet.
Du kommer billigt undan då den endast kostar 299kr men den är då väldigt begränsad och är inte jätte informerande.
Har själv använt den och den hjälpte läsa av en trasig lambdasond som gjorde att motorlampan lös.

Annars om du vill ha en med mycket mer funktioner och livedata mm. Så skulle jag rekommendera samma Obdläsare som Fransosen.

Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
En klassiker är ju Inpa som är mycket kompetent och kan lösa lite andra svårare problem också, typ startspärr eller ELV, FRM som låst sig etc. Den kan också koda in styrenheter mot bilen, även begagnade. En programvara från BMW själva från början. Nackdelen mot Carly är väl att Inpa är lite trixigare att koda funktioner med och att det är lite begränsat för F-serie.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
tb
100
tbang
320dA xDrive -12
Jag vill bara ha det för att läsa av felkoder. Men samtidigt ska det ge tydliga felkoder för att kunna byta. Kommer nog bara att använda för att läsa av felkoder för att slippa betala hög avgift för det varje gång.
tb
100
tbang
320dA xDrive -12
Har äntligen fått hem min carly efter mycket krångel.

Läst av felkoder och fått ett par stycken.

004873 cooling, plausibilty

0040E9 position control

004C9F plausibility

004C9E plausibilty

004B81 control, control deviation

Googlat detta och får upp mycket om EGR.

Problemet jag har med bilen är att den stannar ibland vid låga varv (1000-1500) och när man kör över gupp, ibland kan man ge gas så att den inte dör. Gul motorlampa lyser men den försvinner igen om man startar om bilen. Felkoderna ovan, har det någon koppling till mitt verkliga fel?
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Här diskuteras 4873, med flera felkällor:
Länk

FAF
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.