|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Varför byta till en begagnad generator köpt på en skrot? Då vet man ju absolut inte vilket skick den är i. Den du har vet du ju hur långt den har gått. Hur långt har din bil gått förresten? | |
| Jag har köpt och monterat en ny generator från ATP för ca en 1000-lapp och den fungerar utan problem tre år senare och ca 3000 mil körda. | |
| Den har gått lite under 25 000 mil. | |
|
Det är nog generatorn till 99% som kastat in handduken kolen är nedslitna det går att byta regulatorn men oftast är släpringarna nedslitna med följd att det blir mycket liten kontakt mellan kol och ring det bästa och billigaste är att köpa en ny från Tyskland ex bildelar online 24.se det gjorde jag köpte en ny till min e39 535 ia 1997 + nytt batteri' har kört nu i 2år utan problem |
|
|
Ny generator känns ju egentligen bäst men ca 2000kr+ (2800kr för en bosch på bi...24.se) känns ganska dyrt för en bil som kanske är värd 10 000. |
|
| Med risk för att bli tjatig, köp den här Länk | |
|
Jag bytte laddregulator med nya kol av samma anledning som TS och E46:an hade då gått drygt 25.000 mil (kommer inte ihåg exakt, kan ha varit lite längre). Den rullade sedan utan problem till 40.000 mil (nästan exakt) då frugan klippte en vildsvinsgalt och bilen skrotades... Det var en 120A Bosch-generator. Enligt många källor ska Valeo-generatorerna vara mer robusta än Bosch. Visst slits släpringarna också men oftast håller de minst ett kol-byte. Så jag skulle helt klart bytt regulatorn med nya kol (om man inte vill pilla med att byta enbart kolen i laddregulatorn), särskilt när det gäller en bil som är så gammal och har ringa ekonomiskt värde. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Att byta generator när det egentligen endast är regulatorn som behöver bytas, känns för mig ungefär som att byta fälgen samtidigt som däcket när man fått punktering eller däcket är utslitet... | |
|
halloj igen. Har nu fått ur laddningsregulatorn! Jag undrar först och främst om ni kan se att den är paj på den länkade bilden? Sen undrar jag ifall de två inringade metallsakerna är viktiga eller enbart för att hålla fast regulatorn? Jag råkade nämligen ha av BÅDA (fråga inte hur, det är det dummaste) skruvarna som sitter just där. Länk |
|
|
Ja, dom är viktiga. Dom är en del av den elektriska kopplingen mellan generatordelen och laddningsregulatorn. FAF |
|
| Det var som fan. Får väl ta och borra ut skruvarna, lite pilligt med tanke på skruvstorleken. Förutom det gick hela bytet väldigt mycket lättare än jag trott! | |
|
Halloj igen! Hade tänkt att försöka bli klar med biljäveln nu i helgen. Jag undrar om någon har koll på skruvstorlek på skruvarna jag råkade ha av. Och funkar vilka skruvar som helst funkar? Tack igen för er tid! |
|
|
Det funkar! Nu är regulatorn bytt och ger batteriet ström. Men jag har en sista fråga, behöver man täcka över skruvarna som jag hade av? (bild ovan) Dom var täckte tidigare med någon jädra gegga. |
|
| Ja det är bra att lägga på gegga, tex någon gummimassa av något slag så det inte blir kortslutning. | |
|
Okej! Det här borde väl funka? Länk Avslutar med lite mer tack. Fantastiskt att man får så bra hjälp! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.