AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.982

Batteri eller generatorn paj.

Sida 1 av 2
Halloj!

Jag har en E39 520i - 99 som batterilampan i instrumentpanelen börjat lysa på. Jag undrar om det alltid innebär strul kring generatorn eller om det kan vara ett felande batteri?

Jag har kört tester med voltmeter och fått:

Tomgång: ~11.15 V
Motor av: ~ 11.75 V
Lägsta V vid start: ~9.10 V
varva: ~11 V (gick mycket upp och ner, aldrig över 12...)

Hur länge kan en bil köra utan fungerande generator? Har kört den någon mil kanske och gjort ett antal starter sen lampan började lysa men den startar på direkten ännu.

Någon som har några idéer? Vad är nästa steg i felsökandet/fixandet?

Tack på förhand!

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Garanterat generatorn som gett upp!
Troligen kolen som är utslitna och då kan de få sporadisk kontakt när man varvar, därav fluktuationen i spänningen vid mätningen.

Kolen går att byta löst men är pilligt - kan köpas hos t ex. Frejs bildelar. Kostar några tior men kräver en del jobb.

Enklare men lite dyrare är att byta laddregulatorn med nya kol i.
Jag bytte på E46:an med generatorn kvar i bilen - lite pill att lossa men det gick.

Dyrast och "säkrast" är att byta hela generatorn men det kostar fläsk även om man tar en fabriksrenoverad utbytesgenerator.

Jag har kört en bil (Gammal Merca för ett antal år sedan) i drygt sex mil utan fungerande generator men då slog jag av alla strömförbrukare som inte var absolut nödvändiga...vågar inte säga hur långt det går att köra en mer strömkrävande.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
bl
2.294
blixten
325i -88
Finns filmer på Youtube som visar hur man byter kol i laddningsregulatorn. Om du väl tagit loss ladningsregulatorn från generatorn, så är det inte så komplicerat att byta kolen själv. Du behöver en lödkolv och lödtenn för att utföra jobbet.
Trist!

Får ta och kolla lite YouTube och så får vi se om det löser sig. Är inte världens mest "meckiga" person men det värsta som händer är ju att bilen måste skrotas.

Tack för svar, riktigt bra dessutom!
Hej igen!

Jag har kollat runt lite nu och det känns ju lättast att byta laddningsregulatorn, och relativt billigt. Däremot är jag inte säker på vad jag ska ha för grunka.

Hittade dessa som båda ska passa E39 men dom ser ju helt olika ut...
Länk
Länk

Någon som vet något om vilken som passar?
Utöver det undrar jag ifall skruvat delarna jag länkat funkar eller om man ska leta efter lite bättre kvalité?

Tack ännu en gång
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Du måste identifiera exakt vilken generator du har i bilen - läs på sidan av bakstycket på den och skriv upp fabrikat, "storlek"/kapacitet/effekt och även alla art.nr.-siffror, både märkets och BMW:s.

Det finns ett antal olika alternativ där de två huvudspåren är Bosch eller Valeo. Boschdelar passar inte på Valeo och vice versa.

Sedan finns det olika "storlekar"/effekt på generatorerna och i vissa fall är det samma laddregulator men i andra fall kan det vara olika för olika "storlekar".
Jag har för mig att Bosch har samma laddregultor i alla eller nästan alla "storlekar" medan Valeo har olika för de flesta storlekar.

Frejs Bildelar har säkerligen delar till alla alternativen...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tackar Tackar!

Så har man lite kul att göra under helgen!
bl
2.294
blixten
325i -88
Om du byter regulator så bör du köpa ett välrenomerat fabrikat typ bosch, hella, valeo eller liknande. Jag köpte en billigare regulator för några år sedan, den höll en vecka. Bytte då kol i originalregulatorn istället, det fungerar fortfarande.
Hej igen dårå.

Får bli till att hitta en regultor från bra förtag alltså.

Har även kollat på det där med nummrena på själv regulatorn/genratorn. Däremot så säger ju dom mig ingenting, bild i länken nedan på hur det ser ut. Valeo är i alla fall märket på min regulator, så mycket kan jag förstå själv!

Länk

Tackar igen dårå. :D
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
BMW numret är 12311432978 och regulatorn borde heta 12311432965, allt enligt

Länk
och
Länk

Länk

FAF
Om det är en 520i-99 E39 du har så är det en 90A du har med reservdelsnr BMW 12311432984 alternativt Valeo 436746

Kolla Ebay på de artikelnr.

@FAF

Det där är till en e36a, han har en e39
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Jo jag såg det, gick bara på numret på hans bild.

FAF
Holloj.

Tackar, ska börja leta runt efter regulator då.

Testar att kasta en snabb fråga som inte har med ämnet att göra. Mina 15" fälgar (följde med när jag köpte beg.) tar i bromsoken bak, har inte testat fram. Jag har läst att visa bromsok "åker ut" desto mer klossarna slits och det kan vara problemet. Är det så på min E39a?

Tack igen å igen!
Nu tillbaka till ämnet.

Hitade enna på Ebay. Ska väl funka? men 250kr känns ju kanske lite för billigt?

Länk
Visa användare
442
PWtec
BMW Z4 sDrive 35i
Porsche Panamera GTS -16

När jag bytte generator på Porschen så köpte jag en lite vassare.
Tror att den var på 120A istället för 90A.
Laddar fullt på tomgång!
Denna kanske kunde vara nåt?
Länk
Intressant. För 1000kr är det ju inte särskilt dyrt heller. Däremot så kanske priset tyder på att den kanske inte är helt 100.

Den där för 1000-ingen är helt ny. Men kvaliteten skall man nog inte räkna med att den är helt 100. Men den klarar nog 10000 mil, sen är frågan hur lätt det är att hitta reservdelar till den. Min Valeo höll i ca 43000 mil, regulatorn gav upp vid ca 30000 mil (nerslitna koll). Att den tog slut vid 43000 mil beror på att kopparbanorna kolen glider mot var helt nerslitna till den underliggande metallen. Numera sitter det en Bosch med jag vet inte hur många tusen mil :D.
Klara den 10 000 mil är ju det absolut tillräckligt. Lite trist om den bara lägger av när man är påväg någonstans.
Ja fast det är ju ingen garanti. Jag har tex en Biltema vattenpump, den har klarat 23000 mil hittills. Det kan vara ren tur eller otur att jag monterat den rätt :D? Jag skulle dock hellre köpt en bättre beg generator på nån skrot med självplock brukar kosta typ 300.
Eller ja den har 3 års garanti, men då måste man skicka ner den till ATP (kostar ca 300 kr med DHL Servicepoint) o gissningsvis vänta på deras "beslut".
Visa användare
442
PWtec
BMW Z4 sDrive 35i
Porsche Panamera GTS -16

e39fleragånger
Jag vågar inte lova att den passar men det kanske inte är sy mycket merarbete att byta hela generatorn.
Bra info här :

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.