|
|
|
|---|---|
|
Har försökt googla men lyckas inte riktigt, vet kanske inte vad jag ska söka efter så jag ställer frågan här.. Vad innebär det att det finns särskild märkning på däck för tex bmw, Mercedes, Audi etc? Vad är det som skiljer däcken åt? Och framför allt, spelar det någon roll om man tar tex omärkta däck eller däck märkta för tex Audi etc om man inte får tag på dom med bmw:s märkning? | |
|
Enligt det jag har fått höra, är stjärnmärkningen en garanti för att däcken är "fin-tunade" rullomkretsmässigt för användning i "staggered wheels" (olika bredd/profil fram och bak). Detta är viktigt om man har x-drive då för stor skillnad i rullomkrets fram och bak, sliter på fördelningslådan och i värsta fall kan den haverera pga. differensen... Utöver det är de olika OEM-märkningarna en finjustering i däckens egenskaper utifrån tillverkarnas önskemål, vilket kan leda till lite annorlunda stomme, lite annan gummiblandning, lite annorlunda mönsterdjup etc. Här är en liten hint om vad det kan handla om: Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Intressant läsning! Verkar som att det egentligen inte spelar så mycket roll egentligen. Frågan är ju hur mycket man märker så länge man inte kör bana... |
|
|
Nej, det är nog svårt att märka någon större skillnad, särskilt om du inte har olika däck att jämföra med rakt av och kör på bana och kan mäta varvtider etc... Dock är det en faktor att räkna med vid "staggered wheels" om man har x-drive! Det som är lite anmärkningsvärt när det gäller Pirellis exempel, är att alla OEM-märkningarna innebär förbättringar i däckens egenskaper gentemot ej OEM-märkta dito utan att de redovisar att de behöver göra kompromisser och försämra andra egenskaper...dvs. bättre däck rakt över men på lite olika områden beroende på vilken OEM-märkning man väljer. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.