|
|
|
|---|---|
| Nu börjar chassie-intrycken gällande F40 komma in. Till exempel Autocar upplever ett förserieexemplar som mer neutralt än nuvarande 1-serien. Bakhjulsdriften verkar ej saknas. Med xDrive blir upplevelsen än bättre, vilket stämmer med de informella omdömen som jag tagit del av. Man lär ha ägnat 6 år med att utveckla chassiet just för framhjulsdrift. Kan bli lite pinsamt när man som BMW nästan maniskt predikat bakhjulsdriftens fördelar. Ännu mer genant blir ju avsaknaden av en ren EV-version! Annars är F40 i många avseenden en fullträff. | |
| Skulle aldrig falla mig in att köpa en framhjulsdriven BMW. Då är det ju ingen riktig BMW. Ska faktiskt åka o kolla på en 1-serie till frugan idag för det finns gott om kampanjbilar av "förra" generationen med bra rabatter. =) | |
|
Din uppfattning är väldigt vanlig, sällan har motståndet mot framhjulsdrift varit så massivt som mot nya 1-serien, F40. Inte så konstigt då BMW lagt enorma resurser på at försvara bakhjulsdriften - enligt vissa in absurdum. Då jag själv kört F40 på såväl alpvägar ( i måttlig halka) samt Autobahn (min brors tjänstebil för tillfället) skulle jag rekommendera att du provar F40 när den kommer till Sverige jämsides med den gamla bakhjulsdrivna varianten och höra vad du ärligt tycker om den på olika underlag. Har själv flera BMW, bla Z4 med bakhjulsdrift som harmonierar utmärkt med denna biltyp. Dock måste jag konstatera att då min garageuppfart är fuktig kommer jag inte upp om jag inte kan ta ordentlig sats. Redan med de mindre motorerna fick den gamla 1-serien med manuell låda bakaxeln att studsa vid lite mer brutala uppsläpp av kopplingen. Visst går det att provocera framhjulsdrivna bilar till liknande dåliga beteenden vid liknande situationer men de flesta uppfattar detta troligen inte så dramatiskt. Hela diskussionen är lite överflödig då xDrive är det enda vettiga alternativet i nordiskt klimat eller som här i Sydtyskland/Österrike. Man får ett helt annat drivmässigt spelrum och kördynamiken blir betydligt mer mångsidig. Känner flera erfarna tävlingsförare som har liknande uppfattning även om de ofta lite stöddigt inte är sena med att framhålla att "de klarar vad som helst på vilket underlag som helst" - något man kanske ska ta med en nypa salt även om de vunnit nästan allt som går att vinna och nu jobbar för tex Audi eller Mercedes som testförare på heltid. Som jag sagt tidigare är 6:an det som man saknar mest, men det har ju inte med vägegenskaperna att göra. BMW har för övrigt tagit fram en V6:a för framhjulsdrift som aldrig kommer i produktion av olika skäl då den för sin tid fantastiska Rover 75 tyvärr övergavs. |
|
| Förstår helt och fullt varför BMW går över till framhjulsdrift. 1-serien får hela tiden kritik för att den är trängre och dyrare än konkurrenterna vilket orsakas av bakhjulsdriften och knappt någon av köparna vet ens vad drivhjul är och än mindre om de sitter fram eller bak. Det är bara "entusiasterna" som klagar men de köper inga nya bilar ändå. | |
|
Ja, så är det nog. Flera ledande tidskrifter kommer att bjudas in vad jag förstår för just direkta jämförelser på olika underlag av RWD/FWD - nya/gamla 1-serie. Kanske dock inte helt genomtänkt då så många RWD BMW finns kvar! I andra änden av skalan har jag nyligen provat RR Ghost - en rätt otrolig skapelse, tom. i jämförelse med de Maybach samt Bentley jag kört. Ghost kommer tydligen snart med xDrive, folk klagar på framkomlighet i alpin terräng. FWD är givetvis helt otänkbart i denna storleksklass. |
|
|
Hehe ja det är nog jättevettigt av dem ur ett affärsperspektiv, men jag kommer inte köpa nån framhjulsdriven BMW ändå. Jag kan göra mig ännu mer omöjlig, för jag vill inte ha nån med färre än sex cylindrar heller. 1 - serien gills inte för den är till frugan och jag fick inte köpa en 135 eller 140 för henne. =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.