|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag vill sätta på mina sommardäck på vinterfälgarna för jag tycker dom är snyggare. Problemet är att bakdäcken är 255/40/18 på sommardäcken där det nu sitter fälg där det är 225/45/18 runt om. Har för mig att vinterfälgarna är 8 tum och sommar bak 8,5. Tror ni det är möjligt? Bilen är en 4 serie 2015 m sport. /Calle | |
|
Kolla vilken bredd det är på dina fälgar så du vet. 255/40-18 på 8" blir nog väl brett, det är möjligt att du får på dem men det blir nog lite "buligt" och kan ge konstigt slitage. Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Det är alltid en fördel att ligga i överkant avseende rekommenderad fälgbredd än i underkant. 8,5 - 10 tum är enligt Johans länk rekommenderad fälgbredd för 255/40 däck. För ett bakdäck skulle jag inte gå under 9 tum om man vill bibehålla hyfsade egenskaper. Men är det bara utseendet som är viktigt så visst. | |
|
På 255 brukar bmw köra 8,5". Att gå ner till 8" må kanske vara "fel", men det skiljer faktiskt bara 0,5"=12,7mm i total bredd, vilket blir ca 6,25mm åt vardera håll. Det kommer med största sannolikhet gå hur bra som helst. Att som Blixten inte gå under 9" där bak är snyggt, men inte speciellt vanligt på småbilarna som ett, två, tre och fyrserie. Det är först på femserie och uppåt som man har det som standard, bortsett från m-, och x-modeller då. |
|
| Om man kör lite mer inspirerat så sitter däcket "bättre" fast på fälgen med bredare fälg. Jag prioriterar i första hand prestanda inte snygghet. | |
| Jaha...265 på 8.5" (19") var/är inga problem, ser inte "buligt" ut. 255 är inga problem, alls. bak däremot skulle jag "spacea" ut 8" fälgarna så de hamnar lika långt ut som 8.5", eller till o med space:a ut de lika mycket som de bredaste original fälgarna. Lite bredare spårvidd bak ger lite av samma "effekt" som bredare bakfälgar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.