AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.097

e46 330i, visar fel mängd soppa i tanken.

Ci
62
Cimmet
320D X-drive E91 -12
För ungefär ett år sedan körde jag bilen helt slut på bensin och efter att jag väl tankat bilen och kört några dagar märker jag att tankmätaren visar fel. Ungefär när reservtankslampan tänds har jag slut på bensin i bilen. Skulle detta vara en givare i tanken som är trasig? Visst finns det 2 stycken givare? En på förarsidan och en på passagerar sidan, som även har pumpen?
Hej,

Ja, du har rätt om givarna.

Jag ser två möjligheter:

Antingen har du fel på en givare. I så fall kan du se vilken av dem som visar fel genom att gå in Check controls ”hemliga meny”. Sök här i forumet eller googla, hur man gör för att komma in i den.

Eller, troligare, har du fel på sugstrålepumpen som sitter i den vänstra tankhalvan och har som uppgift att föra över bränsle därifrån till den högra, där ”den riktiga” pumpen sitter. Om sugstrålepumpen lägger av, vilket är ganska standard på gamla bilar, stannar 10-15 liter bränsle kvar i den vänstra halvan. Mätaren visar ”bränsle kvar”, men det kommer inte fram till ”den riktiga” pumpen.

Sök på sugstrålepump, suction jet pump, så får du tips om hur att byta den. Ganska enkelt jobb.

/Lennart
Ci
62
Cimmet
320D X-drive E91 -12
Okey, jag hittade hur kommer in i menyn och kollade följande:

6.0 Fuel level averaged (ex. 109330+ = Left half sensor input 10.9 liters;
Right sensor input 33.0 liters)
Och vid test 6.0 i min bil visar givarna 000107+ = Vänstra sensorn 00.0 liter;
Höger sensor 10.7 liter.

6.2 Indicated value (0442+ = 44.2) and tank phase
Vid test 6.2 visar bilen 0161+ = 16.1 och tank fas 1

Bilen visar för nuläget i instrumentpanelen att jag har ungefär 1/4 ca. 15 liter kvar men jag vet att om skulle köra skulle jag ta mig kanske 1-2 mil innan bilen inte får soppa längre / inte finns soppa kvar.
Ci
62
Cimmet
320D X-drive E91 -12
Som du säger är min gissning baserat på den datan att givaren i höger tank är trasig och visar mer än det finns.

Så om jag i nuläget skulle öppna båda sidor och kolla hur mycket som finns i dem borde vänster vara tom och det ska finnas lite kvar i höger, alltså typ 1-2 liter kvar, är detta fallet är givaren i höger tank trasig.
Vi halkade om varandra lite nyss...

Det verkar ju lite som att tankmätaren i instrumentpanelen skulle ha kroknat. Men jag får nog tänka vidare. Och kanske hoppas på inlägg från någon annan, mer klartänkt. :)

/Lennart
Halkandet förutsätter visst. .

Ja, det är som du skrev senast. Tomt i vänster, pyttelite i höger. Fast hela scenariot verkar konstigt, att det verkligen skulle kunna gå att suga ut de allra sista dropparna på det viset. Men det återstår väl inget annat än att kolla som du föreslår.

/Lennart
Ci
62
Cimmet
320D X-drive E91 -12
Gjorde en återställning av mätaren och nu visar mätaren i instrumentpanelen samma som vad givarna säger, bilen säger för nuläget jag har 0 liter i vänster tank och 10.7 liter i höger tank enligt givarna. Men som sagt har jag bara kanske 1 liter användbart bränsle.

Jag tror bilen visar 0 liter i vänster pga. den är nästan tom, tror inte bilen känner av om det finns 1dl eller mindre kvar

Om jag skulle tanka låt säga 15 liter i nuläget skulle bara den högra tanken fyllas och ingenting åker in i vänster? Måste höger vara full för att det ska kunna fyllas på i vänster?
Ja, om bilen står stilla, och bensinpumpen inte går, borde ca 15 liter tankad bensin stanna i den högra halvan. Åtminstone initialt. Det skulle ju kunna finnas någon hävertverkan genom slangen /-arna som går mellan halvorna och kanske över tid jämnar ut nivåerna i halvorna.

/Lennart
Sovit på saken. :)

Det torde vara givaren i den högra halvan som har hängt sig och inte går ner mot noll. Det är den mest logiska förklaringen.

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.