|
|
|
|---|---|
|
Tjena Jag har en E39 som är i väldigt fint skick men som tyvärr har fått några dörruppslag på höger bakdörr, så funderar på omlackering av den. Bilen är comsossvart (303/9). Hur är det nuförtiden, är det stor risk för nyansskillnader eller kan man med dagens teknik få det perfekt gjort? Vad har ni för erfarenheter? | |
|
Nyansskillnader är alltid ett problem eftersom din bils lack i övrigt är 22 år och denna dörr kommer i så fall vara nylackad. Hur stora är dessa dörruppslag? Bild? |
|
|
Annars finns det proffs som ”masserar” ut Bucklor. Då slipper du nyans skilnad. |
|
| Det går att få det så pass bra att den som inte vet att dörren är omlackad kommer ha mycket svårt att upptäcka det...Men det brukar behövas några försök innan de lyckas. Ett icke-alternativ är "meryta", dvs de dimmar ut liiite färg på närliggande paneler, ögat luras då och uppfattar inte nyansskillnaden lika lätt. Meryta är en B-lösning! Ofta är det som så att man måste se den omlackade delen i fler olika ljus. En kulör som ser perfekt ut i ett ljus behöver inte alls se lika perfekt ut i ett annat (starkt solljus / lysrörsljus / molnigt "uteljus") | |
|
Grelle// Mm det är väl så. Min rekond kille sa förra året att han aldrig sett en E39 med så bra skick på lacken trots så många år så det är ju bra iaf! Ser du rakt på dörren kan du du bara se en liten buckla. Men tittar man snett bakifrån i släpljus så kan man se 3-4 st veck i plåten + andra små märken som bryter ljuset eller vad man ska säga, det ser så otroligt tråkigt ut. Alla andra dörrar är perfekt släta i plåten. Sxv// Mm har varit inne på det men då jag har dubbelglass så lätt han jag snackade med tveksam till att göra det då dom vill gå in vid rutan, och det inte är möjligt på min. Dawwe// Det låter ju rätt bra. Men du tycker alltså att det där med meryta inte är ett alternativ? |
|
|
Meryta är tilll för att lackeraren skall kunna dölja "misstag" o få bättre lönsamhet så att säg, men man betalar ju extra för merytan med. Jag hade varit ytterst tydlig med att jag inte accepterar meryta (i ditt fall så mattar de ner lite på framdörren o lite på bakskärmen...). De får lacka om tills kulören stämmer så bra det bara är möjligt. Är de osäkra så får väl du åka o kika? En fördel att få det så bra som är möjligt är att välja en lackerare som använder ett lackfabrikat med flera olika nyanser/varianter på din lack. Med andra ord, ett lackfabrikat kan ha 2 varianter av din kulör medan en annan kan ha 5. Jag har för mig att BMW använde (använder?) sig av Glasurit som en av flera lackleverantörer. Det man kan be de göra är att lackera upp alla varianter av kulören på rätt stora provplåtar sedan får man/du jämföra? Jag vet att det går att få det så pass bra att den som inte vet om det får mycket svårt att se det, du däremot som vet om det kommer förmodligen kunna ana nyansskillnaden, det brukar bli så "omedvetet". Jag skulle tippa på att du för betala mellan 5-7k för dörren för att få den så bra det bara är möjligt utan meryta. Ett alternativ är att inte lacka alls. Spara pengarna, o spara tills du har råd med en seriös hellack in & utvändigt (drygt 30k utan kvitto, med det dubbla). Det är inte rocket-svårt att demontera dörrsidan o plocka rutan så din "bucklare" kommer åt om det nu bara är bucklor och inga lackskador. |
|
| Och, fabriksnya BMW har i regel nyansskillnader, men dessa skillnader är mycket svåra att se med blotta ögat. Om man tar sin helt nya BMW o "mäter" kulören med en spektrometer så kommer man högst sannolikt få olika resultat beroende på om man mäter på karossen eller övriga "plastdelar". Sen att denna kulörskillnad är svår att se förstår de flesta. Det finns/fanns dock vissa tillverkare vilka tidigare var duktiga på att få helt nya bilar lackerade i två nyanser, VAG var bland de bättre, man kunde ofta ana nyansskillnad mellan kaross och plastkofångarna. De har dock bättrat sig markant numera. | |
|
Jag har fått bucklor ut masserade på både en E-39 och en e-61 med väldigt bra resultat, Kunde ej se var det bucklor efteråt. Men hade ej dubbelrutor. |
|
|
Dawwe// Vill man nu ha det lackat får man helt enkelt va tydlig med att det inte ska vara någon meryta! Lackerfirman jag vänder mig till isf har ett väldigt gott rykte så det borde gå att få ett gott resultat! Tanken på hellack har slagit mig men det känns ändå lite väl då som sagt resten av lacken är i toppskick. Ska ta ett till snack med min "bucklare också och se vad han säger. Sxv// Låter bra, var dom stora eller små? |
|
|
På e-39 var det säkert tio st små på förar dörren på samma höjd, troligen hade jag fått dom av min parkerings granne. Inga bevis dock. Dessa vart helt borta, kunde inte synas i något sken. På e-61 var det värre bucklor såg ut som någon slagit en Kulhammare, en på Framskärmen och en på taket. Den på framskärmen gick att få bort till 100%, Den på taket försvan ej helt, men visste man inte vart den var innan så var det svårt se den. |
|
|
Jag har varit med om en stor-stor firma som efter en klart misslyckad lackering (för tydlig nyansskillnad) säger helt enkelt att de "inte kan bättre" o för att få det bra kan de göra om de men man får betala ca 3000 kr till för merytan, detta trotsa att bilen hade endast en ett litet uppslag på ca 2 mm djup på den nedre-främre åttondelen av dörren. Sanningen låg mer i att de var lata, de ville inte lackera tills det blev bra, utan ville fuska. Nu var det inte min bil men det hela slutade med att de lackade om i en annan kallare nyans, plus meryta :(. Det roliga var att en annan lackerare, bland de bästa i Sverige, kunde lackera stöfångaren bak UTAN att det syntes nån nyansskillnad för den som inte visste om att delen var omlackad. Jag har själv lackat om bilar i bra skick många gånger, du hittar alltid mye mer skador, och rost, än du tror. Så jag röstar på att du sparar pengarna :). |
|
| Jag hade lätt valt att börja med att försöka massera ut bucklorna. Det är alldeles för stor chans att få nyansskillnad. Bara en sån sak som att lackera med plåten liggandes eller stående kan ge nyansskillnader även med exakt samma färg. Chansen att allt blir identiskt med fabrikslack är så liten. | |
| Ja på första försöket...Man undviker att lackera liggande, detta för att risken för att dampartiklar skall landa på delen är större. Landar på delen gör de ändå, men det blir färre på en stående del i regel, sen kan boxens typ ha inverkan oxå (downdraft, eller sidedraft, där downdraft är det bättre/vanligare om jag får säg). Just av denna anledning (damm) så brukar en seriös firma demontera huv och baklucka vid lackering, för att minska risken för damm, samt att det är lättare att lackera en stående del... Taket blir det värre med :D | |
|
När jag köpte min 535 så fanns det en lite skada på vänster bakskärm . Jag bad bilfirman fixa via lackfirma vilket dom gjorde. Mycket bra LACK men mycket tydlig nyans skillnad som jag tyvärr upptäckte efter 3 veckor vid första tvätt. Det gnager på mig varje gång jag ser det och överväger lacka om hela bilen för den saken. Men känns också mycket onödigt. Nyans skillnad är stor risk MEN vi åkte på en skada på frugans X3 förr och lämna in den på lack av vänster bak och fram dörr påpeka min oro för nyans skillnad varpå hans sa oroa dig inte blir det inte bra så gör vi om värsta fall skuggar sa han. Antar att det är meryta ni pratar om? Hur som det blev super bra och jag kunde inte se skillnad faktiskt |
|
|
Catch: Yes "skugga" var nytt uttryck för mig men det är ju det man kallar för "meryta". Det går att lacka utan att det blir mer en absolut minimal o svårupptäckt nyansskillnad, men sällan på första försöket. Att matta ner, och lacka på nytt tar tid, då är det lättare att "fuska" med meryta, något som är mer eller mindre standard i branschen :( Om du har mycket tydlig nyansskillnad så kan väl arbetet knappast vara bra? Just hur bra kulören stämmer överens är ju en av kriterierna man tittar på när man bedömmer hur "bra" lacken är. Men jag förstår att YTAN är perfekt, det är en annan sak :) |
|
|
Jag fick en fet intryckning med lacksläpp när bilen var inne på Bmw för service. De fixade till det på sin egen skadeverkstad men resultatet såg för jävligt ut. De gjorde om en gång till men det syntes ändå tydligt snett framifrån. Silvermet är inte lätt! Böt in bilen senare då jag inte klarade se eländet. Tycker man ser bilar som fått sk meryta dagligen och det ser ju bara för tråkigt ut! Flammigt och med en tydlig nyansskillnad mitt på panelen, som om bilen står halvt i skuggan. Skuggning är ju faktiskt ett bra namn för så ser det ju faktiskt ut. Jag skulle aldrig i livet lämna bilen på lack av en panel om det går att trycka ut med PDR. Både billigare och bättre! Var med Bmwcs på en sån firma i somras och blev förevisad vad de kunde göra. Blev riktigt imponerad när de utan ett spår rätade ut en bakskärms intryckning, mitt i ett plåtveck! Kom de åt den fulingen så kommer de säkert åt din buckla. |
|
|
Håller med Yeddheng, man ser dagligen dessa dåligt lackerade bilar med meryta, brukar synas tydligast på ljusare kulörer. |
|
|
Så här bra kan man få det vad gäller "nyansskillnad", men då kostar det kanske lite mer...Bilen är lackerad i en "knepig" 3-skiktslack "Mondstein". Jag tycker själv att nyansskillnaden är i praktiken helt obefintlig. Länk |
|
|
Men alldeles för ofta ser det ut så här istället Länk Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.