|
|
|
|---|---|
|
Ska man använda tätningsklister eller ska man låta enbart packningen sköta jobbet? En del sätter klister på oljetråget för packningen ska ligga still vid monteringen men ska man då skippa ovansidan? Att man måste sätta lite i de fyra skarvarna har jag koll på. Frågar för jag orkar inte göra om jobbet igen, Ha en bra dag! 520 M54 2002 | |
| Går bra utan klister, brukar sitta bra vid monteringen ändå tycker jag de gånger jag gjort detta | |
| Tack Daniel123! | |
|
En superduktig mekare som jag träffade/jobbade med, använde alltid ett tunt lager kontaktlim mellan packning och tråg för att hålla det på plats. Han tyckte det fungerade bättre än packningsklister. Varför chansa när du är osäker - använd klister så flyttar sig inte packningen innan allt är fastskruvat... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Sorry, jag var kanske lite otydlig med mitt inlägg. Det jag funderar är om man ska använda tex. tätningsklister, packningssillicon, permatex för att förhindra läckage efter montaget eller om man ska bara har gummit som sitter på packningen som tätning. Anläggningsytorna kan väl inte dra sig som tex ventilkåpan kan. Hoppas ni förstår och jag är skitdålig på att förklara ibland. |
|
| Thompaw: Ja, det är väl precis det som de andra svarar på? Eller förstår jag också frågan fel? :) I vilket fall som helst så hade jag inte haft någon packningspasta (whatever), utan bara sett till att jag hade rena släta ytor och sedan dragit med moment. Det lär vara 10 Nm på denna. | |
|
Som jag tolkar det har Thompaw redan gjort jobbet och undrar nu och det bör läggas en silikonsträng eller liknande utanpå packningen när grejerna redan sitter ihop. Det Johan B svarade på var ju om sakerna var isär och skulle sättas ihop igen. Thompaw har redan satt tråget mot motorn med packningen mellan och undrar nu om det ska ytterligare tätningsmassa utanpå eller om det packningen håller tätt i sig. Thompaw, rätta mig om jag har fel. |
|
|
En tunn (tunn!) sträng "klister/silikon" kan man lägga i ängsliga fall. Men man lägger strängen på så sätt att massan INTE pressas in i tråget när man monterar delen, man vill inte han nån "silikonklutt" simmandes i oljan, eller i motorn för den delen, inte jag iaf. Sen beror det på vad det är för packning. Är det kork så bör man absolut fixera packningen. Är det en bra "stålgummi" packning så är det inte nödvändigt. En sladdrigare mjuk gummipackning (läs ventilkåpspsackning) som sitter lite tokigt till kan med fördel fixeras, punktvis, men med ytterst sparsamt med "klister/whatever". Sen finns det ibland vissa punkter där tillverkarna rekommenderar flytande packning för att vara säker på att det blir helt tätt, ofta i "skarpa skarvar eller böjar" |
|
|
Grelle, tyvärr fel :-) Rengjorde ytorna och skruvade dit oljetråget utan att använd något tätningsklister, satte bara en liten sträng där de fyra skarvarna i blocket finns. Jag använde stålpackning med en gummiremsa. Nu får vi hoppas det är tätt! Tack för alla svar och ha det gott! |
|
|
Det jag syftade på var att klistrets funktion var att hålla packningen på plats under monteringen så den inte flyttar på sig och hamnar i fel läge. När allt väl är monterat har klistret ingen funktion längre då är det packningen som tätar...som det är tänkt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.